Hagen har kanskje lurt politiet, pressen, sine venner, familie og det norske rettsvesen - men flashback-detektivene er ikke SÅ dumme…
Denne må du forklare. Bekjente av TH utelukker ikke at han er skyldig og politiet har siktet ham og "norske rettsvesen" som du kaller det varetektsfengslet ham. Den sarkasmen din står ikke direkte fjellstøtt.
Nå sa John Christian Elden nettopp på Åsted Norge, med forbehold om at han ikke kjente til en eventuell utvikling i politiets etterforskning, at siktelsen nå er på grensen til å måtte henlegges, av menneskerettshensyn.
Når påtalemakten så langt ikke har gitt signaler om en henleggelse, så må man anta at det har vært en utvikling i etterforskningen, og at siktelsesgrunnlaget heller er styrket enn svekket.
Nå sa John Christian Elden nettopp på Åsted Norge, med forbehold om at han ikke kjente til en eventuell utvikling i politiets etterforskning, at siktelsen nå er på grensen til å måtte henlegges, av menneskerettshensyn.
Elden er på jobb, og søker klient, tenker jeg.
Citat:
Når påtalemakten så langt ikke har gitt signaler om en henleggelse, så må man anta at det har vært en utvikling i etterforskningen, og at siktelsesgrunnlaget heller er styrket enn svekket.
Det må da bli sånn.
Ja, siktelsen står etter halvannet år med "stillstand".
Den frafaller nok ikke med mindre de finner en bedre kandidat.
TH ser mer villig ut til å "ta regninga" for at saken ikke blir løst. Han "dævver jo ikke av dette".
Lurer forøvrig på hva han tenker om at Koss tar bladet fra munnen. Han sier jo at det
var "Tom og Lisbeth" som sponset ham, og fremmer hennes positive kvaliteter.
Uttalelsene til THs skøytevenn T. Nilsen er også interessante, når han sier at
han stiller opp for TH "selv om han skulle være skyldig". Da er han ikke like
entydig som han har vært tidligere. Tvilen gnager.
Hun var visstnok svært interessert i hvordan det var å bo i leilighet. Letet etter leilighet til leie på gjøvik.
GM/bakmenn har jo mulighet for å være proaktiv etterhvert som man settes i stand til å identifisere noen. Det spørs om det er noe de kan gøre. En svakhet ved Monero var det neppe noen som trodde på, men eg er overaska over at de tydeligvis har utelukka muligheten. Det er ekstra hyggelig om de faller for egen arroganse og naivitet.
Når gm blir tatt så ryker muligheten til strafferabatt med unntak av om han kan inkriminere en 3. Mann som ikke er avslørt, f.eks th.
Kan ikke observasjon av bil 07.56 tyde på at aksjonen mest trolig var ment igangsatt på dette tidspunktet? Tenker også på Futurummenn/mann. Altså i tiden TH stort sett alltid reiste på jobb?
Om, hva gjør at den ser ut til å bli utsatt i noe som kan se ut som presis 1 time?
Jeg har fått med meg at det kanskje er tilfeldigheter som gjør at den fanges opp på disse tidspunktene pga sensorutløst kamera på andre siden av Langenvannet og at den med det kanskje har vært der flere ganger enn observert.
Men om den faktisk ikke var det. Hva kan det skyldes at den kommer tilbake eksakt en time senere?
Kan det være at noen antar at nå har det gått i surrball for TH, som med sine manglende ferdigheter når det kommer til ulike duppedingser, til vanlig ikke stiller klokka på mobilen? Og derfor tenker at ingen grunn til å møte opp her før om en time?
Det er lite tvil om at telefonen med MB var viktig å få gjennomført før aksjonen ble iverksatt. 0856-bilen var i bevegelse i samme minutt som samtalen ble avsluttet, om forsinkelsen skyldtes surr med sommertid er en hypotese.
Jeg tror det er helt sikkert at de var på teater kvelden før. Men, jeg reagerte på at de fortalte at politiet spurte de om hvordan de var kledt og om de følte seg forfulgt. Om noen fulgte etter de på den angivelige spaserturen fra restauranten til teateret, må jo eventuelle forfølgere også ha blitt registrert på de samme overvåkningsvideoene som viste ekteparet Hagen og venneparet.
Men jeg skjønner tvilen din. Jeg savner noen bilder eller videosnutter som viser at AE var i live kvelden før. Jeg synes disse bildene mangler i saken.
Det ble jo funnet en parykk like i nærheten av S4 og i nærheten av Langvannet, mer enn ett år etter forsvinningen. Jeg husker ikke nøyaktig når det var.
Jeg liker heller ikke at sønnen ankom S4 for å passe valpen etter at de var dratt til restauranten, og at sønnen forlot S4 før de kom hjem fra teateret.
Link til VG intervjuet med venneparet. De sier det er absolutt første og siste gangen de vil uttale seg om teaterkvelden.
Kan ikke observasjon av bil 07.56 tyde på at aksjonen mest trolig var ment igangsatt på dette tidspunktet? Tenker også på Futurummenn/mann. Altså i tiden TH stort sett alltid reiste på jobb?
Om, hva gjør at den ser ut til å bli utsatt i noe som kan se ut som presis 1 time?
Jeg har fått med meg at det kanskje er tilfeldigheter som gjør at den fanges opp på disse tidspunktene pga sensorutløst kamera på andre siden av Langenvannet og at den med det kanskje har vært der flere ganger enn observert.
Men om den faktisk ikke var det. Hva kan det skyldes at den kommer tilbake eksakt en time senere?
Kan det være at noen antar at nå har det gått i surrball for TH, som med sine manglende ferdigheter når det kommer til ulike duppedingser, til vanlig ikke stiller klokka på mobilen? Og derfor tenker at ingen grunn til å møte opp her før om en time?
Tom Hagen må ha stilt klokken sin, han rakk jo teateret kvelden før. Men, mulige utenlandske kriminelle trenger ikke å ha fått med seg omstilling fra sommertid til vintertid natt til søndag før forsvinningen. Har de hatt mobiltelefoner så skal klokken stille seg automatisk.
Hvordan det er med THs gamle Nokia, den med pinkoden ripet inn i glasset, om den stilte klokken automatisk. Vet ikke.
Mange har batteriklokker hengende på kjøkken- og kontorvegger, som må stilles manuelt. Og armbåndsur, som må stiller manuelt. Og mange slurver med å stille klokkene sine. Det hender sikkert at noen tar feil av tiden de første dagene etter at klokkene ble stilt én time bakover.
Jeg synes det viktigste poenget med disse to bilobservasjonene, er at de skjedde mens TH fremdeles var hjemme.
Den første tiden var det mye motstridende informasjon om når TH dro til jobb 31. oktober 2018. Det ble skrevet at han dro i 7-tiden den dagen, og "som han vanligvis gjør". Senere ble det skrevet at han vanligvis dro til jobb ca 08:15. Og senere igjen, at han dro til jobb noen minutter over 9, fordi han sov lengre enn vanlig den dagen, pga sent hjem etter teateret.
Du har helt rett i at det kan ha vært mer biltrafikk opp og ned gangveien utover de to observasjonene som er dokumenterte.
Det er lite tvil om at telefonen med MB var viktig å få gjennomført før aksjonen ble iverksatt. 0856-bilen var i bevegelse i samme minutt som samtalen ble avsluttet, om forsinkelsen skyldtes surr med sommertid er en hypotese.
Hva slags data lagrer operatør f eks Telenor i etterkant av samtaler. Kun tidspunkter/varighet? Ingen logdata som kan analyserers om trafikkens art? det har sikkert nå noen av disse tusenvis av sidene blitt snakka om.
Det er noe muffens med sønnens badeforklaring og vaskebøtta som forsvant, hva er vel mer naturlig for å rydde opp etter en oversvømmelse enn en vaskefille og ei bøtte.
Ja, siktelsen står etter halvannet år med "stillstand".
Den frafaller nok ikke med mindre de finner en bedre kandidat.
Så du tror JCE sender åpen invitasjon til Tom Hagen via Åsted Norge. Noe a la "kom til meg, jeg kan presse politi og påtalemyndighet til å henlegge siktelsen".
Noe det ser ut til at Svein Holden ikke bryr seg om å legge noe arbeid i. Men det vet vi jo ikke sikkert, hva SH kan ha gjort uten at offentligheten blir informert.
Jeg la også merke til uttalelsen fra To*m Nil*sen. Om at han ville støtte vennen sin, uansett om han skulle vise seg å være skyldig. Sterkt. Som noen sa.
Så du tror JCE sender åpen invitasjon til Tom Hagen via Åsted Norge. Noe a la "kom til meg, jeg kan presse politi og påtalemyndighet til å henlegge siktelsen".
Noe det ser ut til at Svein Holden ikke bryr seg om å legge noe arbeid i. Men det vet vi jo ikke sikkert, hva SH kan ha gjort uten at offentligheten blir informert.
Jeg la også merke til uttalelsen fra To*m Nil*sen. Om at han ville støtte vennen sin, uansett om han skulle vise seg å være skyldig. Sterkt. Som noen sa.
Kan du lenke til saken? Finner den ikke. Vil gjerne lese den 🙂