2021-11-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har du kollat VTS för samma period?

VTS är ju ett mått som anger hur mycket rent arbete som krävs.

Det kan ligga 3 personer på en IVA-avdelning och VTS kan vara lägre än om det ligger 2 personer på samma IVA.

Du tänker på vårdtyngden. Om du har 45000 individer som läggs in en gång och inte flyttas runt för enkelhets skull kan det såklart skilja sig på hur länge var och en ligger inne och hur mycket vård dom kräver.
Antalet inläggningar är ett värdelöst mått annat än att det förmodligen är taket för svensk sjukvård.
Citera
2021-11-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Turnera på äldreboende och hos de med hemtjänst har man pysslat med ett tag nu, har det framkommit att det är svårt för andra att boka?

Folk verkar glömma att alldeles oavsett ska det gå sex månader först. För exakt sex månader sen var bara 10%(16+) dubbelvaccinerade. Dom allra flesta vuxna blev färdigvaccinerade mellan juni och september och har långt kvar till någon tredje dos.

En yngre släkting med nedsatt immunförsvar fick sin tredje dos redan i september. Att det rullas ut till dom som verkligen behöver är nog inget att oroa sig över.
Citera
2021-11-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är ju just det. Jag och min grupp kommer aldrig få innan årsskiftet.

Du tycker ju vi ska vaccinera alla 12 åringar först oxå.
Bara att vänta på din tur då
För du vill väl inte att du ska få först och orsaka att hjärnor ruttnar på barnen?
Citera
2021-11-01, 14:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
För du vill väl inte att du ska få först och orsaka att hjärnor ruttnar på barnen?

12-16 åringarna borde varit färdigvaccinerade för länge sen. Jag hoppas man kan skala upp takten ordentligt i detta. I annat fall tvingas vi nog gå in lockdown igen och det vill du väl inte?
Citera
2021-11-01, 14:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok

IMBILDEN har nog inga som helst moraliska bekymmer med att tränga sig före i kön till en booster, bara han kommer på hur det ska göras.

De dagliga inläggen om hur hemskt det är för de äldre och yngre är bara skitsnack, IMBILDEN bryr sig bara om sig själv. Det är ju inte så att IMBILDEN skrivit spaltmeter om den pågående RS-epidemin, eftersom det bara är små barn som drabbas och IMBILDEN är inte ett litet barn (åldersmässigt i alla fall, då hade han inte fått vara här inne).

Jag tycker att IMBILDEN ska vara trygg med att skyddet av de två doser han har är fullgott. Om covid ändå skulle slå till och skicka honom till pärleporten så var det så det var tänkt att bli och har inget med vaccinets egenskaper att göra utan med IMBILDENS egen fysik efter snart 2 år i källaren.
Citera
2021-11-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
IMBILDEN har nog inga som helst moraliska bekymmer med att tränga sig före i kön till en booster, bara han kommer på hur det ska göras.

De dagliga inläggen om hur hemskt det är för de äldre och yngre är bara skitsnack, IMBILDEN bryr sig bara om sig själv. Det är ju inte så att IMBILDEN skrivit spaltmeter om den pågående RS-epidemin, eftersom det bara är små barn som drabbas och IMBILDEN är inte ett litet barn (åldersmässigt i alla fall, då hade han inte fått vara här inne).

Jag tycker att IMBILDEN ska vara trygg med att skyddet av de två doser han har är fullgott. Om covid ändå skulle slå till och skicka honom till pärleporten så var det så det var tänkt att bli och har inget med vaccinets egenskaper att göra utan med IMBILDENS egen fysik efter snart 2 år i källaren.

Jag är förvånad att han inte fick vaccinet mycket tidigare.

Han har själv påstått att han har ett BMI på 80 (visst - det kanske är möjligt men vi pratar om "my 600 pound life"-fetma här).

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, mitt BMI är närmare 80. 34 döda igår och 8 idag summerar rätt bra till 42 döda senaste 48 timmarna.

Jag är ganska säker på att jag känner till folk i 30-40-årsåldern som fick vaccinet (utan fusk) långt innan de åldersgrupperna skulle få just för att de låg i en riskgrupp.
Citera
2021-11-01, 15:17
Medlem
Beaver14s avatar
Antal nya vårdtillfällen på IVA pga covid sedan 1 oktober, alla åldrar = 81

Antal nya vårdtillfällen på IVA pga covid sedan 1 mars 2020, barn 0-4 år = 30
Antal nya vårdtillfällen på IVA pga RS-virus sedan första oktober, barn 0-4 år = 53

(tack och lov ingen avliden pga RS)
Citera
2021-11-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Folk verkar glömma att alldeles oavsett ska det gå sex månader först. För exakt sex månader sen var bara 10%(16+) dubbelvaccinerade. Dom allra flesta vuxna blev färdigvaccinerade mellan juni och september och har långt kvar till någon tredje dos.

En yngre släkting med nedsatt immunförsvar fick sin tredje dos redan i september. Att det rullas ut till dom som verkligen behöver är nog inget att oroa sig över.
Så har jag också förstått det, att gå på mer än man (det offentliga) redan gör skulle dessutom gissningsvis inte göra under för den fortsatta vaccinationsviljan heller (oaktat en hel del andra saker att beakta, nota bene). Alla hänger ju inte på låset eller myglar till sig sina doser i förväg liksom.
Citera
2021-11-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag är förvånad att han inte fick vaccinet mycket tidigare.

Han har själv påstått att han har ett BMI på 80 (visst - det kanske är möjligt men vi pratar om "my 600 pound life"-fetma här).
Ja det förklarar saken! BMI 80 är runt 250 kg om man är av normallängd 175-180 cm. Fast då borde IMBILDEN kanske vara mer rädd för hjärtinfarkt än covid.
Citera
2021-11-01, 16:36
Medlem
NirvanAs avatar
Testing för stora allmänheten slutade idag, enda referenspunkten framledes, statistiskt, är IVA och övriga sjukhusinläggningar ?
Citera
2021-11-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
Min gissning är att siffrorna kommer att dyka.. Vi ovaxxade kommer ändå inte testa oss helt enkelt för att 80% är ju redan vaxxade så det spelar ingen roll om man sitter på kontoret med lätt hosta och snuva.

På mitt kontor så uppskattar jag att det är runt 90% som är vaxxade

Och dom vaxxade kommer heller inte testade sig för att varför? Jag är ju vaxxad då behöver jag inte

Sen är det några som kommer testa sig sjukvårdspersonal etc..

Att skippa testningen är att lita mycket på vaccinet. En del av planen att inte visa att smittan skjunker tack vare vaccinet.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
De har knappast 70% vaccintäckning i östra Europa. Vilka länder i östra Europa menar du är i närheten av den täckningen?

Det vart Tjeckien jag tänkte på.

Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag skulle tro att många inlagda på IVA är vaccinerade. Senaste veckans vårdtillfällen är mest 70-89 åringar. Det är nog fullvaccinerade som behöver boosterdoser.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Vaccinet kommer förhoppningsvis att bytas ut mot något eller några andra som fungerarvbättre en längre tid.

Vaccin effekten för dom är numera ute.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja, dom är verkligen framgångsrika..

Förmodligen bara ”otur” att tex Rumänien har Europas lägsta medellivslängd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Medellivslängd

Det beror på deras leverne.
Citera
2021-11-01, 17:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Att skippa testningen är att lita mycket på vaccinet. En del av planen att inte visa att smittan skjunker tack vare vaccinet.

Det vart Tjeckien jag tänkte på.

Vaccin effekten för dom är numera ute.

Det beror på deras leverne.

Nej. Det beror till stor del på valet att inte ta vaccin..
Men såklart också på deras leverne. Det brukar dock gå hand i hand..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in