2021-11-01, 03:00
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regafra
C1 upp till 7500kg
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung-lastbil/c1-medeltung-lastbil/
OK ej uppdaterad
Citera
2021-11-01, 03:04
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Men snälla. Denna bil har absolut inget med en tung lastbil att göra. Det är en modern bil med en kompressormatad V8 på 400 hk och ett avstämt chassi som gör den lika vass på gata som en modern GTI bil. Den är inte heller "bepansrad". Det är en modern förstärkning av kaross av diverse kolfiber och glas samt sprängskydd under. Till det får man lägga punkteringsfria däck och specialfälgar Bilen är/ var reggad som personbil och polisbil och kräver absolut inget C-kort då blir den per automatik fartbegränsad enligt nuvarande regler. Den har en tjänstevikt på 4065kg och en tomvikt på 3865 kg med en dispens på 365 kg på 3500 kg regeln.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter
https://biluppgifter.se/fordon/PBS247
Benämningen är PANSARFORDON sedan är det väl en tolkning vad man ska tycka om det lever upp till namnet. Kan vara att det inte behövs C på denna Jag tänkte närmast på de Toyota Land Cruisers som polisen köpt in till insattstyrkan. De väger mer än dubbelt mot en vanlig T L C. Så där måste C komma med i bilden.
Citera
2021-11-01, 03:05
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Frågan är om det skiftet i hastighet berodde på att de trodde de var förföljda eller om det gjordes av rutin?
Ja det vet ju bara de som åkte i följebilen Allt annat blir ju spekulation.
Invänta utredningen så klarnar förmodligen detta deras agerande.
Citera
2021-11-01, 03:31
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
För att vara "expolis" är du väldig dåligt informerad. Inte konstigt att polisväsendet fungerar så dåligt.
HE HE jo det är nog så. Överlag duger ju inte den svenska polisen till någonting numera.
Och vem är det som basunerar ut detta budskap. Jo de som inte har någon som helst inblick i vad som pågår innanför väggarna.
Klart att Du tycker så. Pressen har ju skrivit ner svensk polis otaliga gånger under senare år.
Det tjänar ingen på.
Visst finns det bra och dåliga poliser - har alltid varit så men de dåliga har varit en liten
minoritet.
Jag har alltid stuckit ut huvudet och diskuterat polisens roll i samhället och vad som kan bli bättre och där skiljer jag mig nog mot många andra.
Skulle det stå skrivet något om mig skulle det nog bli: Han var jävligt envis när han var på gång med något. Många sackar när det blir tungt. Då måste man och det är resultat man vill ha gasa och lägga in en högre växel och inte ge sig.
Kan berätta om ett fall då Malmö lamslogs av serieskytten Peter Mangs. Då tog jag en karta på helt eget bevåg och märkte ut var skjutningarna inträffat. Vi var ganska så säkra på att han använde sig av cykel och att han cyklade till sin bostad direkt efter ett dåd.
Dessa ringar kom sedan att ligga till grund för att till slut komma fram till var han bodde.
I kombination med annan info som vi fick in ledde detta oss rätt. Vill Du träffa på en riktig Rambo inom polisen så sök efter en kille inom region öst inom insatsstyrkan. Privat går han ofta i cowboyhatt. Det är en verklig tillgång för svensk polis. Han ser ut som en sheriff hela han.
Citera
2021-11-01, 03:33
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Estonia var en otroligt hemsk olycka, men allt tyder på att det var en olycka. Det var storm på Östersjön den natten och bogvisiret var dåligt. Och Palme sköts ihjäl. Vi vet inte av vem, men han sköts ihjäl.

Men Lars Vilks död var en trafikolycka helt enkelt? Ingenting annat?

Hur många andra starkt dödshotade skyddspersoner har dött i en våldsam trafikolycka när bilen de färdades i, och som kördes av livvakter, brakade igenom en mittvajer som i normala fall inte ska gå att forcera, så att bilen hamnade på andra körbanan och frontalkolliderade med en lastbil och exploderade i ett eldhav?

För att polisen ska kunna övertyga mig om att det var en ren olycka krävs följande:

1) Polisen måste kunna visa att grundorsaken till olyckan var en däckexplosion eller något annat fel på bilen.

2) Polisen måste kunna förklara varför däckexplosionen skedde. Livvaktsbilarna ska vad jag förstår ha förstärkta däck.

3) Polisen måste kunna förklara varför de som servar livvaktsbilarna inte kunde se att däcket var försvagat, och varför de inte kunde förhindra däckexplosionen.

4) Polisen måste tydligt rekonstruera alla detaljer i bilens rörelser vid olyckstillfället och förklara hur den kunde komma över vajerräcket.

5) Polisen måste redogöra för vilken hastighet livvaktsbilen höll och tydligt redogöra för huruvida hastigheten var normal för en livvaktsbil.

6) Polisen måste i detalj beskriva hur bilens hastighet påverkade olyckan.

7) Polisen måste utesluta ett avsiktligt handhavandefel av föraren eller av den andre livvakten i framsätet.

8) Polisen måste utesluta en attack utifrån.
Jag tror att vi är måmga som söker samma svar och chansen är stor att vi får det
Citera
2021-11-01, 03:44
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Bättre med en satellit i såna fall då..

Så följebilen SKA vara meningslös o till noll hjälp alltså?
Seriöst, hur är dom så.. sämst i hela världen på bokstavligen allt utom att ge pizza mm till kriminella
Du kan inte jämföra pizza mot detta.
I ett sådant rensonemang tar Du ju död på att seriöst disktuera ämnet.
Men Du ville kanske bara provocera.

Följebilen finns av en anledning. Jag råder Dig att ta reda på varför.
Citera
2021-11-01, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Livvakterna hade väl Wilks under uppsikt. De två som han åkte med först och främst. Varför följebilen vid tillfället låg så långt ifrån kan tyckas misslyckat men att låta en förutfattad mening få gälla om att de var dåliga på det de utförde låter jag andra som har insyn i ärendet avgöra. Det fanns kanske en hållbar anledning till att följebilen låg så långt efter. Det blir bara spekulationer av det hela. Men att döma ut livvakterna då gör man det jävligt lätt för sig.
Japp..operationen gick bra men patienten dog.
Citera
2021-11-01, 08:27
Medlem
Citat:
Jag tror att vi är måmga som söker samma svar och chansen är stor att vi får det

Ett planerat attentat ser jag detta som till dess att motsatsen bevisas...
Citera
2021-11-01, 08:40
Medlem
Citat:
Livvakterna hade väl Wilks under uppsikt. De två som han åkte med först och främst. Varför följebilen vid tillfället låg så långt ifrån kan tyckas misslyckat men att låta en förutfattad mening få gälla om att de var dåliga på det de utförde låter jag andra som har insyn i ärendet avgöra. Det fanns kanske en hållbar anledning till att följebilen låg så långt efter. Det blir bara spekulationer av det hela. Men att döma ut livvakterna då gör man det jävligt lätt för sig.

Vänta nu.
Det fanns en hållbar anledning till att följebilen var långt bakom.
Fika inköp t ex.
Eller menar du att det var en tydlig hotsituation som medförde stora avstånd och extrem fortkörning.
Så allvarligt hot att det rättfärdigade trafikfarligt framförande av fordonet.

Då är det ju i högsta grad rimligt att anta att hotbilden är det troligaste spåret i utredningen.
Tack för din ledtråd
Citera
2021-11-01, 10:32
Medlem
Enklaste förklaringen

1. Bröderna får ett tips om transporten på något sätt.

2. De vet ungefär när Vilks ska passera.

3. En håller utkik vid trafikplatsen Markaryd norra.

4. En väntar med vapen en bit ner på den parallella grusvägen.

5. Efter förvarning från Bror 1 så skjuter bror två - två skott mot bilen.

6. ett bakhjul träffas och låsning av hjulet uppstår vilket leder till sladd och kollision.

”turskott” och sen snabbt hem igen…
Citera
2021-11-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JRawls
Enklaste förklaringen

6. ett bakhjul träffas och låsning av hjulet uppstår vilket leder till sladd och kollision.

Man har ju hållit på med en del vapen och sprängämnen i sina dar och jag skulle tro att det är EN knall och ett eko i förstaläget och inte två skott.

Det brukar bli sådär med väldigt hastigt uppkomna ljud att det blir en tydlig paus till ekot. T.ex. vid åskknallar, detonationer, skott och andra väldigt intensiva knallar. Att det är en åskknall känns väl kanske inte jättetroligt...ungefär lika troligt som att det är en helt vanlig trafikolycka. Det kan det så klart vara ändå men jag hade inte känt mig superbekväm med den förklaringen om jag varit polisens utredare. En bepansrad Range Rover som får flata brukar inte normalt svaja iväg för att pulveriseras likt en Trabant som frontalkrockar med ett snälltåg. Statistiskt är det ju dessutom lite besvärande att det satt en skyddsperson i bilen.

Nu förutsätter jag att ljudfilen är autentisk vilket ju inte alls behöver stämma. Men den stämmer bra med spåren på vägen så någon har ansträngt sig lite för att förvilla oss annars. Jaja, det är ju lite trist oavsett när folk skall till och mista livet på det här sättet. Nimis är väldigt trevligt åtminstone.
Citera
2021-11-01, 16:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRawls
Enklaste förklaringen

Tror mer på en kraftig laser som förblindat föraren. Ger inga spår. Går det få piloter bländade, så fungerar det nog på kortare håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in