2021-10-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Du säger att det finns inget som heter fundamentalt värde (intrinsic value/inneboende värde) eftersom värde enbart bestäms av utbud och efterfrågan. Det är helt fel.
Bitcoin har ett inneboende värde - som är hur mycket det kostade att bryta en bitcoin genom mining. Man kan tycka att det är dumt, onödigt, och klimatskadligt osv - men det är fortfarande ett inneboende värde som har både fysisk och matematisk grund i form av energi och kryptografi.

Det inneboende värdet finns eftersom det var dyrt och svårt att bryta en bitcoin och eftersom det bara kan skapas 900 per dag vilket gör nya bitcoins sällsynta och åtråvärda på marknaden. Det är likadant med guld egentligen: Guld är åtråvärt pga att det är sällsynt. Om guld hade varit lika vanligt som granit hade det inte alls varit lika åtråvärt och värdefullt.

Så vad den fysiska grunden för det åtråvärda och sällsynta exakt är, spelar kanske inte så stor roll. Det är ju dock en stor logistisk fördel om det sällsynta är digitalt i stället för fysiskt. Du kan flytta flera miljarder kr i form av bitcoin på några sekunder till andra sidan jordklotet, men det kan du inte med guld eller silver. Därför är bitcoin helt överlägset som store-of-value.
2021-10-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
S&P är bra att investera i, den gör all time highs hela tiden!

Nja, det är beroende på hur man ser det...
https://twitter.com/Bcool0203/status/1452996826886459401?s=20

Detta inlägg är sponsrat av "bästa argument för Bitcoin".

Bcool på twitter med 74 följare förstår aktier bättre än Warren Buffett!

S&P 500 var bara ett exempel. Vantolka inte det som skrivs.
2021-10-30, 15:04
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Bcool på twitter med 74 följare förstår aktier bättre än Warren Buffett!

S&P 500 var bara ett exempel. Vantolka inte det som skrivs.
Dessa 74 förstår säkert hur inflation av penningmängden (M2) påverkar aktiepriset. Du pratar aldrig om det och ni drar felaktigt upp konsumentpriser. Varför trollar du här, stick till aktieforumet eller kändisskvaller forumet.
2021-10-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friskXORsjuk
Vi ser också att aktiers nyckeltal P/E är väldigt höga på grund av ökad penningmängd M2. Därför köper man gärna BTC.

Citat:
Dessa 74 förstår säkert hur inflation av penningmängden (M2) påverkar aktiepriset. Du pratar aldrig om det och ni drar felaktigt upp konsumentpriser. Varför trollar du här, stick till aktieforumet eller kändisskvaller forumet.

Jag förstår skillnaden mellan marknadsvärde och fundamentalt värde (intrinsic value).

Det verkar vissa inte göra här, oavsett hur många källor man hänvisar till eller exempel man tar upp.

Har du lyssnat på vad moderatorn har sagt? Sluta med personangreppen och håll dig till fakta samt att diskutera, tack.

Du vill att jag ska prata om aktiers priser och inflation? Tråden handlar om BTC. Jag har påpekat att BTC enbart har marknadsvärde, inte fundamentalt värde.

BTC har inga tillgångar i sig som överstiger skulder (intrinsic value).

Med inflation inräknat så har S&P 500 genererat cirka 8,72 % mellan 1980-1920.

Utan inflation, så hamnar vi på 12 %. Finns det några källor på att inflationen brukar vara så hög så att den tar ut precis all aktieavkastning? Nepp, finns inga sådana bevis som styrker att nivån har legat på så höga nivåer som 12 % om året vilket helt hade tagit ut S&P 500 avkastningen mellan 1980-2020.

Jag slår vad om att någon kommer kommentera: ''Du förstår inte ens inflation, titta på M2''.

Finns det någon källa på det ifrån någon duktig oberoende ekonom och inte ifrån någon amatör som sitter i pojkrummet?

Lite ökad inflation och folk får panik. Objekt som fastigheter brukar öka i takt med inflation, jag snackar inte bara om aktier. Det går att investera i bolag som nästan helt uteslutande fokuserar på fastigheter eller så kan man direktinvestera själv i fastigheter.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-30 kl. 15:49.
2021-10-30, 15:58
Medlem
Citat:

Jag kan berätta för dig att det inlägget av honom tycker jag speglar nivån på hur han resonerar.

Om man ska prata om M2, så ska man förstå det på djupet. Förstår du begreppet verkligen?

OK, så nu är den desperata strategin att hävda att vi som tror mer på konservativa strategier inte förstår skillnaden på M2, CPI etc. Är du säker på det?
2021-10-30, 16:01
Medlem
friskXORsjuks avatar
@Lukas17 Du har bestämt vad inneboende värde är utifrån nån förlegad teori. Vem bryr sig? Alla värden är subjektiva till att börja med. Här har vi ett mått på värdet på en öppen marknad. Kanske saknas det ett kapitel i dina ekonomi böcker ifrån 1900-talet om kryptoekonomi.
2021-10-30, 16:09
Medlem
Citat:
@Lukas17 Du har bestämt vad inneboende värde är utifrån nån förlegad teori. Vem bryr sig? Alla värden är subjektiva till att börja med. Här har vi ett mått på värdet på en öppen marknad. Kanske saknas det ett kapitel i dina ekonomi böcker ifrån 1900-talet om kryptoekonomi.

Kan du inte berätta för mig vad skillnaden mellan korrelation och kausalitet är? För jag börjar tro att du kanske inte förstår skillnaden.

Ja, någon gång så har det begreppet myntats, men är det därför irrelevant?

Måttet syftar på tillgångar - skulder = intrinsic value.

Om inte det fanns något som kallades för faktiskt värde, då skulle saker och ting aldrig kunna bli övervärderade. Påstår du att saker och ting inte kan bli övervärderade?

Fastigheter och aktier har intrinsic value. BTC har marknadsvalue. Capiché?
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-30 kl. 16:13.
2021-10-30, 16:17
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Kan du inte berätta för mig vad skillnaden mellan korrelation och kausalitet är? För jag börjar tro att du kanske inte förstår skillnaden.

Ja, någon gång så har det begreppet myntats, men är det därför irrelevant?

Om inte det fanns något som kallades för faktiskt värde, då skulle saker och ting aldrig kunna bli övervärderade. Påstår du att saker och ting inte kan bli övervärderade?

"Korrelation och kausalitet": du kör med gaslighting i argumentationen...... Är du riktigt frisk som envisas med Warren Buffet från 80-tals ekonomin?

Bitcoin Stock-to-flow S2F modellen är framtagen statistiskt och korrelerar således med data och man kan kausalt extrapolera fram värden. Du fattar nada om det.
2021-10-30, 16:32
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
"Korrelation och kausalitet": du kör med gaslighting i argumentationen...... Är du riktigt frisk som envisas med Warren Buffet från 80-tals ekonomin?

Bitcoin Stock-to-flow S2F modellen är framtagen statistiskt och korrelerar således med data och man kan kausalt extrapolera fram värden. Du fattar nada om det.

OK, så priset på något har 0 betydelse. Är det vad du säger? Intrinsic value som kan ge sken om något är undervärderat/övervärderat och representerar det faktiska värdet är ett värdeleöst mått. Är det så?

Du bry dig inte, men att inte bry dig om priset tyder på att du är en spekulant och inte en investerare. En investerare bryr sig om priset.

Nej, det är ingen förlegad teori, den är applicerbar idag.

Nej, jag kör inte med gaslighting, jag konstaterar att du inte förstår skillnaden inflation såväl som du tror om du börjar ta upp m2 och hävda en massa strunt .

OK, så jag förstår inte det som jag själv tog upp om korrelation och kausalitet ? Red herring, du försöker byta spår för du blir obekväm.

M2 predictar inte inflation särskilt väl, den inflationsjusterade avkastningen för S&P 500 de senaste 40 åren är positiv och på cirka 8,72 % samt jag har hänvisat till en massa artiklar som illustrerar skillnaden mellan intrinsic value och market value (Investopedia), vissa verkar vilja ignorera det förstnämnda.

Låter som att aktier och fastigheter fortfarande står sig starka över långa tidsperioder

Men rika finansmän som är ''experter'' på pengar och har endast några fjuttiga % i krypto förstår givetvis ingenting

All data styrker ju att jag har rätt. Så hur kan jag ha fel?

Vilket är det försvarbara priset på BTC? Nähe, priset har inte betydelse alltså? Ja men då hoppas jag att du investerar 100 % av allt du har hela tiden eftersom priset inte har betydelse

HAHA JAG VRIDER MIG AV SKRATT!

S2F-modellen predictar kausalt och tveklöst priset på BTC? OMG, tror jag dör...

Hur mycket fel kan man ha? Kunskapen är ju som tagen ifrån en bok skriven av en 5-åring.

https://www.reddit.com/r/Buttcoin/comments/pcm37b/debunking_the_stock_to_flow_model_which_predicts/

Total utklassning ifrån de konservativa. [b][u]Totalt överkörd i alla diskussioner, precis alla.

Så ja, fel om precis allt. Du kan spekulea i BTC, absolut. Men kom inte och snacka om någon jävla S2F-modell eller att BTC har ett fundamentalt värde eller är bättre än aktier och fastigheter, det är det inte.

Hejdå, totalt överkörd.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-30 kl. 16:49.
2021-10-30, 17:04
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
OK, så priset på något har 0 betydelse. Är det vad du säger? Intrinsic value som kan ge sken om något är undervärderat/övervärderat och representerar det faktiska värdet är ett värdeleöst mått. Är det så?

Du bry dig inte, men att inte bry dig om priset tyder på att du är en spekulant och inte en investerare. En investerare bryr sig om priset.

Nej, det är ingen förlegad teori, den är applicerbar idag.

Nej, jag kör inte med gaslighting, jag konstaterar att du inte förstår skillnaden inflation såväl som du tror om du börjar ta upp m2 och hävda en massa strunt .

OK, så jag förstår inte det som jag själv tog upp om korrelation och kausalitet ? Red herring, du försöker byta spår för du blir obekväm.

M2 predictar inte inflation särskilt väl, den inflationsjusterade avkastningen för S&P 500 de senaste 40 åren är positiv och på cirka 8,72 % samt jag har hänvisat till en massa artiklar som illustrerar skillnaden mellan intrinsic value och market value (Investopedia), vissa verkar vilja ignorera det förstnämnda.

Låter som att aktier och fastigheter fortfarande står sig starka över långa tidsperioder

Men rika finansmän som är ''experter'' på pengar och har endast några fjuttiga % i krypto förstår givetvis ingenting

All data styrker ju att jag har rätt. Så hur kan jag ha fel?

Vilket är det försvarbara priset på BTC? Nähe, priset har inte betydelse alltså? Ja men då hoppas jag att du investerar 100 % av allt du har hela tiden eftersom priset inte har betydelse

HAHA JAG VRIDER MIG AV SKRATT!

S2F-modellen predictar kausalt och tveklöst priset på BTC? OMG, tror jag dör...

Hur mycket fel kan man ha? Kunskapen är ju som tagen ifrån en bok skriven av en 5-åring.

https://www.reddit.com/r/Buttcoin/comments/pcm37b/debunking_the_stock_to_flow_model_which_predicts/

Total utklassning ifrån de konservativa. [b][u]Totalt överkörd i alla diskussioner, precis alla.

Så ja, fel om precis allt. Du kan spekulea i BTC, absolut. Men kom inte och snacka om någon jävla S2F-modell eller att BTC har ett fundamentalt värde eller är bättre än aktier och fastigheter, det är det inte.

Hejdå, totalt överkörd.
Etablissemanget darrar men du är för korkad och enfaldig.
Senast redigerad av friskXORsjuk 2021-10-30 kl. 17:07.
2021-10-30, 17:56
Medlem
Citat:

Bitcoin är inget företag, det har ingen balans- och resultaträkning. Det har inget kassaflöde eller P/E-tal att analysera. Bitcoin är ett helt nytt tillgångsslag, som kommer in från en helt ny vinkel.

Det är därför som metoder och teorier som är skapade för aktier inte kommer att fungera här. Du har fel verktyg helt enkelt.
2021-10-30, 18:15
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Värde är en abstrakt konstruktion av människan. Det är inte något som finns där oberoende av människan existens. Ingen universell lag.

Allt värde skapas av utbud och efterfrågan och är situationsberoende. En guldtacka kan ha värdet att miljoner potatisar av i en given situation och vice versa i en annan situation.

Efterfrågan på Bitcoin i relation till utbudet ger idag värderingen 62 000 dollar, eller 529400 SEK, eller X antal guldtackor, Y liter olja, eller Z antal potatisar. I en annan situation och en annan dag är dessa priser i relation till varandra kanske helt annorlunda eller kanske inte.

Det många många hakar upp sig på är att man inte kan ta på en Bitcoin, man kan inte äta den eller använda den som toapapper eller använda den som tak över huvudet.
Men kan man det med ett saldo bakom ett mastercard kort? Nej, utan det handlar om en förväntan, ett förtroende, vad detta värde kan ge dig i framtiden. Förtroendet för att Bitcoin kommer ha ett värde i framtiden är relativt högt jämfört med utvecklingen på förtroendet för dollar, sek, guld, en liter olja, potatisar med mera.

Nej man kan inte värma sig med en Bitcoin, eller äta den, eller tanka en bil med den. Men det kan man inte heller med ettor och nollor som representerar ett saldo på ditt konto. Du kan däremot använda båda dessa för att lösa ovan behov.

Vi tar en recap, Bitcoin har sitt värde (bland annat) för att:
* Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
* Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
* Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
* Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
* Den är tillgänglig, du kan när som helst göra transaktioner var som helst.
* Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
* Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
* Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
* Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
* Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
* Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
* Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.

Den som säger att Bitcoin inte har ett värde får fundera på varför den ändå har ett värde...
Det är som att säga att solen inte lyser, trots att det är precis det den gör...

Och jag tycker att det är DU som skriver massa saker som inte stämmer...

Vad har jag skrivit som inte stämmer?

Jag har inga problem med att det inte går att ta på Bitcoin. Det största problemet jag ser med Bitcoin är att det är ett minussummespel.

Jag känner inte till någon definition av fundamentalt värde som påstår att det skulle finnas ett värde oberoende av människors bedömningar. Buffets definition om vad en tillgång skulle vara värd om man aldrig fick sälja den är en definition av fundamentalt värde som jag tycker är intressant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in