2021-10-29, 15:41
Medlem
2big4yous avatar
Bara namnet Lydia får en att tänka på hänsynslösa donnor vid sadistklubbarna på Reperbahn.
2021-10-29, 15:50
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Hinsebergs häxa.

Och att sitta och påstå att lille Emil skulle ha både slagit i ansiktet och knuffat omkull längre och 15 kg tyngre hinse häxan känns otroligt - otroligt.
Vart är blåmärkena ??

Stackars hennes barn- nu vet hela Sverige både att hon är ett psykfall som iskallt avrättat den som hjälpt henne när hon var hemlös.
Trist att dem inte skriver att hon inte var skriven där - att han ägde huset.

Er du virkelig SÅ dum ?
Det du sier er at en gjerningsperson kan inte dømmas om personen hen har slagit og knuffat omkull er 15 kg tyngre enn va gjerningsmannen er

Jaja da kan jo polisen bare ta i bruk en vikt for at utrede div. voldssaker.
2021-10-29, 15:51
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjartyqueen
Någon som vet on den dödade mannen ifråga plågade henne på något sätt? Media utelämnar ofta när kvinnor är misshandlade fysiskt och psykiskt. Kan vara intresserat att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Åklagaren har inte bestämt om hon ska överklaga. Det är ju iofs ett standardsvar innan dom läst igenom domen ordentligt. Men i det här fallet tror jag Lydia har mest att förlora på ett överklagande

Knappast, L riskerar ingenting på att överklaga!

Citat:
Mycket riktigt så utsatte han henne för fysisk misshandel såg jag nu i domen ovan. Märks tydligt att sharia börjar införskaffas rejält i det svenska rättsväsendet

Jaa, om du läser den tidigare delen av tråden så har ju några som känt/kände E förmedlat att han inte var någon ängel själv, men verkade mer vara åt psykisk misshandel-hållet.

Något L har återkommit till hela tiden (och även säger det under den där 4 minutersfilmen enligt avskriften i domen) är att E tömde hennes lägenhet i Farsta, och körde hennes saker till Bålsta och packade upp dem, under tiden hon låg på psyk.

Jag undrar vad det var för känsligt med det?
2021-10-29, 15:54
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Hinsebergs häxa.

Och att sitta och påstå att lille Emil skulle ha både slagit i ansiktet och knuffat omkull längre och 15 kg tyngre hinse häxan känns otroligt - otroligt.
Vart är blåmärkena ??

Stackars hennes barn- nu vet hela Sverige både att hon är ett psykfall som iskallt avrättat den som hjälpt henne när hon var hemlös.
Trist att dem inte skriver att hon inte var skriven där - att han ägde huset.

Nej, hela Sverige är inte intresserad av ett typ vanligt fyllebråk i lilla Bålsta! Tyvärr med dödlig utgång. Men inte speciellt ovanligt det heller!
2021-10-29, 15:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Mycket riktigt så utsatte han henne för fysisk misshandel såg jag nu i domen ovan. Märks tydligt att sharia börjar införskaffas rejält i det svenska rättsväsendet

Ja, men oj då här ska det tas för givet att mördaren har korrekta uppgifter. Enligt henne ska - han ha gjort illa hennes hand och gett henne ett slag under ögat -. Det låter ju verkligen som något som rättfärdigar att hon greppar hagelbrakaren och skjuter honom.

Hade en man i motsvarande situation sagt att han blivit slagen innan han sköt sin sambo skulle det inte ens komma med i protokollet.

Kvinnor kan [mörda], även om inte Kvinnojouren erkänner det. Få se nu hur många män har dödats av sin kvinnliga partner per år...hmm... tror det brukar sägas vara fem och omvänt cirka 16. Svårt att förstå att 16 st i ett land på tio miljoner gör det till det största samhällsproblemet enligt vissa.
2021-10-29, 15:57
Medlem
BMC64s avatar
[quote=Marie-Antoinette|77745843]Knappast, L riskerar ingenting på att överklaga!

Snälla, snälla människa du måste väl inse att det finns en risk för straffskärpning från 18 till livstid.
Nu tror jag inte att så blir fallet, domen är välskriven, så den blir sannolikt bara fastställd av hovrätten.
Men att den skulle bli mindre än 18 tror jag är osannlikt.
2021-10-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, hela Sverige är inte intresserad av ett typ vanligt fyllebråk i lilla Bålsta! Tyvärr med dödlig utgång. Men inte speciellt ovanligt det heller!
Du är bara föör mycket alltså. Ett vanligt fyllebråk? Och inte särskilt ovanligt? enligt dig,
Nä, gå och leta efter din drink som du glömt var du ställde den, ( som du skrev en annan gång)
svep den och tänk på nåt annat, detta är för svårt för vissa..
2021-10-29, 16:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
[quote=BMC64|77745923]
Citat:

Snälla, snälla människa du måste väl inse att det finns en risk för straffskärpning från 18 till livstid.
Nu tror jag inte att så blir fallet, domen är välskriven, så den blir sannolikt bara fastställd av hovrätten.

Det finns ingen risk för obestämt livstidsstraff då L saknade uppsåt, stod det väl?

Tingsrätten har dömt så hårt som möjligt är redan!

Och avfärdat allt som kanske hade kunnat mildra påföljden något.

Finns en chans till straffsänkning i HD, som jag ser det.
2021-10-29, 16:13
Medlem
[quote=BMC64|77745923]
Citat:

Ja 18 år = 12 år inlåst
Livstid = 20-23 inlåst
Trodde helt klart på livstid då hon ska både hämtat vapnet och laddat för att höja och sänka bössan några ggr innan hon tryckte av, kan ju aldrig bli livstid om två tex börjar bråka och en tar första bästa kniv och hugger rakt i bröstet?
Fylla är inget förmildrande iaf.
2021-10-29, 16:19
Medlem
Citat:
Nja, jag tycker inte att den känns speciellt objektiv, Tingsrätten verkar endast lyssnat till åklagare och målsäganden.

Man har från första början utgått ifrån att hon ljuger i allt.

Man nämner att hon tidigare är ostraffad, men tar det inte längre.

Det känns lite som om ex Emmelee kunde ha varit med på ett hörn med påverkan!

Det är talande att en del tycker att domen är för hård, en del andra att den är alldeles för mild. Ur ett juristperspektiv framstår domen som ovanligt välskriven och resonemanget är helt i linje med svensk rättspraxis. Vad man tycker om den är en annan sak, men domare ska inte tycka till om lagar utan tillämpa dem då de dömer.

De nämner att hon tidigare är ostraffad eftersom livstid skulle kunna dömas ut ifall hon återfallit i våldsbrottslighet. Det hade varit en försvårande omständighet som påverkat straffmätningen, men det är ingen förmildrande omständighet i sig vid straffmätningen att hon tidigare inte är dömd.

16 år är utgångspunkten vid bedömning av straffvärdet för mord i Sverige. I aktuellt fall har de försvårande omständigheterna varit att det rör sig om brott i nära relation, att Emil var försvarslös då han var obeväpnad vid skottögonblicket, samt att han orsakades svårt lidande då han inte omgående avled. Därför anses straffvärdet sammantaget vara 18 års fängelse. Dessa tre försvårande omständigheter tycker jag objektivt framgår av FUP.
2021-10-29, 16:25
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
[quote=2an|77746085]
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64

Ja 18 år = 12 år inlåst
Livstid = 20-23 inlåst
Trodde helt klart på livstid då hon ska både hämtat vapnet och laddat för att höja och sänka bössan några ggr innan hon tryckte av, kan ju aldrig bli livstid om två tex börjar bråka och en tar första bästa kniv och hugger rakt i bröstet?
Fylla är inget förmildrande iaf.

Jaa, jag trodde att hon laddade och kanske osäkrade vapnet redan i sovrummet, men så var det tydligen inte. Men det kan ju i och för sig tyda på än mindre medveten avsikt.

Sedan så tycker jag att tingsrätten vet alldeles för lite om hur alkoholbruk under en längre tid påverkar kropp och främst knopp, och promillehalter.

En riktig alkoholmissbrukare kan ibland få minnesluckor av även en rätt liten mängd alkohol. Även under idoget drickande under ex en hel dag kan de gå ut och in i minnesluckor.

Nej, jag har inte sagt att fylla ursäktar en handling egentligen, men det inverkar.
2021-10-29, 16:31
Medlem
[quote=Marie-Antoinette|77746240]
Citat:
Ursprungligen postat av 2an

Jaa, jag trodde att hon laddade och kanske osäkrade vapnet redan i sovrummet, men så var det tydligen inte. Men det kan ju i och för sig tyda på än mindre medveten avsikt.

Sedan så tycker jag att tingsrätten vet alldeles för lite om hur alkoholbruk under en längre tid påverkar kropp och främst knopp, och promillehalter.

En riktig alkoholmissbrukare kan ibland få minnesluckor av även en rätt liten mängd alkohol. Även under idoget drickande under ex en hel dag kan de gå ut och in i minnesluckor.

Nej, jag har inte sagt att fylla ursäktar en handling egentligen, men det inverkar.

Håller med dig.
Jag saknar också en större utredning till varför det hände, varför "hon gick över gränsen". Med andra ord, man saknar mer bakgrund till den psykiska misshandeln/mobbingen som hon fick utstå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in