2021-08-03, 14:46
Medlem
Icebars avatar
Har fått en bitcoin I gåva men har sjukersättning/sjukpension och bostadsbidrag för barnfamilj samt bostadstillägg.
Det står på ansökningarna att man ska skriva om man har obligationer, aktier och kapitalvinst (har jag för mej).
Måste jag då tala om att jag äger en bitcoin och sen tvingas leva på dom pengarna istället?
Jag har tänkt skatta om jag säljer men har stora hål att stoppa pengarna i + att jag vill ge en summa till mina barn.
Citera
2021-08-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icebar
Har fått en bitcoin I gåva men har sjukersättning/sjukpension och bostadsbidrag för barnfamilj samt bostadstillägg.
Det står på ansökningarna att man ska skriva om man har obligationer, aktier och kapitalvinst (har jag för mej).
Måste jag då tala om att jag äger en bitcoin och sen tvingas leva på dom pengarna istället?
Jag har tänkt skatta om jag säljer men har stora hål att stoppa pengarna i + att jag vill ge en summa till mina barn.

Såvitt jag har förstått det: Har du dem på en privat bitcoinplånbok i mobilen eller datorn, och fått kryptovalutan i gåva utan någon motprestation, så är det inget kapital som behöver redovisas för myndigheter. Jag vill inte uppvigla till brott, men säg att jag har fel och lagen skulle vara sådan att du behöver göra det, hur ska FK/Skatteverket visa på att du sitter på coinsen, alls? Går typ inte. Om du inte skrivit på ett gåvobrev att du tagit emot dem, som diarieförts.

Däremot, om du växlar dem till en annan kryptovaluta eller vanlig valuta, eller sätter in dem på en kryptobörs, så ska du skatta 30% av det växlade beloppet genast (det är en kapitalvinst). Spelar ingen roll om börsen går i konkurs sekunden efter det att du satt in pengarna och du aldrig får ut något. Du är ändå omedelbart skattskyldig i kronor.
Citera
2021-08-03, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Såvitt jag har förstått det: Har du dem på en privat bitcoinplånbok i mobilen eller datorn, och fått kryptovalutan i gåva utan någon motprestation, så är det inget kapital som behöver redovisas för myndigheter. Jag vill inte uppvigla till brott, men säg att jag har fel och lagen skulle vara sådan att du behöver göra det, hur ska FK/Skatteverket visa på att du sitter på coinsen, alls? Går typ inte.

Det går, men det krävs en borgerlig regering först.
https://twitter.com/moderaterna/status/1380960658250956801
https://sverigesradio.se/artikel/7545307

Och nej, pangpangluckylukandet i förorten kommer inte att minska pga detta. https://twitter.com/MLP_officiel/status/1322919429731164160

Citat:
Däremot, om du växlar dem till en annan kryptovaluta eller vanlig valuta, eller sätter in dem på en kryptobörs, så ska du skatta 30% av det växlade beloppet genast (det är en kapitalvinst). Spelar ingen roll om börsen går i konkurs sekunden efter det att du satt in pengarna och du aldrig får ut något. Du är ändå omedelbart skattskyldig i kronor.

Du behöver inte vara medlem på någon KYC-börs för att växla mellan olika coins/tokens. Det räcker med en vanlig multiwallet som går att ladda ner i appstore och det kommer vara omöjligt för Skatteverket att bevisa vad du har växlat till dig tills Moderaterna sitter i regeringen.
Citera
2021-08-03, 16:26
Medlem
Fin gåva, måste varit en generös person.
Om det inte står specifikt krypto på ansökningar så borde du inte behöva nämna det.
Säljer du delar av det under tiden som du plockar bidrag så kan du bli återbetalningsskyldig senare.
Det bästa i ditt fall är om du "glömmer" den några år till.

Det finns möjlighet att ta lån med Bitcoin som säkerhet och därmed slippa skatt men det är fortfarande krångligt och lite väl riskfylld.
Är du sjukskriven men har ork så läs på om Bitcoin och dess möjligheter i framtiden, kanske hittar du ett nytt hobby.
Citera
2021-08-03, 16:32
Medlem
Kan lägga till att det är just gåvosituationen som gör att jag tror att redovisning av kapitalet ej krävs i detta fallet. Att få Bitcoins i gåva av en närstående är ungefär samma sak som att få en fysisk vara i gåva rent lagmässigt, såsom ett konstverk som kan vara värt si och så mycket på auktion.

För den som t.ex. gräver fram bitcoins är detta kapitalinkomst, du blir skattskyldig 30% i det ögonblick du har dem på din adress och måste redovisa detta för myndigheterna. Skatteverkets regler är solklara här.
Citera
2021-08-08, 10:18
Medlem
Icebars avatar
Citat:
Såvitt jag har förstått det: Har du dem på en privat bitcoinplånbok i mobilen eller datorn, och fått kryptovalutan i gåva utan någon motprestation, så är det inget kapital som behöver redovisas för myndigheter. Jag vill inte uppvigla till brott, men säg att jag har fel och lagen skulle vara sådan att du behöver göra det, hur ska FK/Skatteverket visa på att du sitter på coinsen, alls? Går typ inte. Om du inte skrivit på ett gåvobrev att du tagit emot dem, som diarieförts.

Jag har den inte i en Wallet utan på en numera tysk bank och ja...ett gåvobrev har jag fått men inte som jag skrivit under själv.
Det var banken som krävde ett.
Antar att det faller på att jag har den på en bank. 😓
Och nu är det dags att söka nytt bostadsbidrag igen. 🤷‍♀️
Citera
2021-08-08, 10:21
Medlem
Icebars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Fin gåva, måste varit en generös person.
Om det inte står specifikt krypto på ansökningar så borde du inte behöva nämna det.
Säljer du delar av det under tiden som du plockar bidrag så kan du bli återbetalningsskyldig senare.
Det bästa i ditt fall är om du "glömmer" den några år till.

Det finns möjlighet att ta lån med Bitcoin som säkerhet och därmed slippa skatt men det är fortfarande krångligt och lite väl riskfylld.
Är du sjukskriven men har ork så läs på om Bitcoin och dess möjligheter i framtiden, kanske hittar du ett nytt hobby.

Ja, en mycket generös person som ville dela ut sitt arv medan han fortfarande lever. 🥰
Jag har aldrig haft något och förtjänade den fick jag som anledning.🥰
Citera
2021-08-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icebar
Jag har den inte i en Wallet utan på en numera tysk bank och ja...ett gåvobrev har jag fått men inte som jag skrivit under själv.
Det var banken som krävde ett.
Antar att det faller på att jag har den på en bank. 😓
Och nu är det dags att söka nytt bostadsbidrag igen. 🤷‍♀️

Jo, om det är en tillskriven tillgång i ditt namn på en europeisk bank räknas det sannolikt som en banktillgång i form av aktie (min misstanke är att det rör sig om ett börshandlat bitcoincertifikat). Därmed måste du dessvärre redovisa den.
Citera
2021-10-29, 16:02
Medlem
Skattar man enbart om man omvandlar sin krypto till annan valuta?
Om man köper och låter det sitta i plånboken men man tar aldrig ut eller säljer aldrig . Så behöver man inte uppge något i deklarationen?

Gåva är ju alltid lite annat dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in