https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6dQ09/var-med-nar-einar-skots-hade-rokt-en-joint
Citat:
“-I en intervju med Expressen berättar en av rapparna att Einár och de två vännerna hade varit i källaren till ett flerfamiljshus. De var på gott humör och skulle ta en taxi mot stan. När de kom ut möttes de av två beväpnade män.”
Han säger alltså att de såg två beväpnade män när de lämnade källaren. Alla springer åt varsitt håll. Vilket inte alls är så konstigt, vem skulle inte söka skydd om två beväpnade personer kommer mot dem?
Citat:
"-– Vi var i cykelförrådet och hade rökt joint, så går vi ut alla tre. Man skjuter mot oss och vi springer. Alla åt varsitt håll. Nils springer in på gården och en annan skytt kommer mot honom och fortsätter skjuta, berättar en av dem för tidningen."
Han hinner alltså uppfatta att Nils springer in mot gården och att en annan skytt plötsligt dyker upp, längre in på gården? Då har man rätt bra uppsikt i en väldigt tumultartad situation skulle jag påstå. Stod han stilla och kikade när han såg det förloppet hända? Han kan ju omöjligt ha sprungit för livet kan man tycka.
Enligt honom alltså 2-3 skyttar utplacerade på olika platser och ingen går efter D eller A? Samtidigt säger han att polisen sagt att han kan ha varit måltavlan.
Citat:
"-– Ja. De tror att vi ska göra något. De är nojiga för det. Alla är nojiga för det. Polisen säger att jag kan ha varit måltavlan men att jag klarade mig."
Sounds about right…