Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-26, 18:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Vet inte om detta faller under stängt sinne eller basfakta, men är inte längden på GM av betydelse? Svarten (och CA för den delen) var ju 185 cm. AB säger att GM var lika lång som OP. Är det möjligt för någon som är 185 cm att uppfattas som lika lång som någon som är 175 cm när de går bredvid varandra? Min tolkning är att GM var max 180 cm lång.

Japp. Ungefärlig ålder, ungefärlig längd, kroppsbyggnad, rörelsemönster är saker att intressera sig för. Klädsel är oerhört mycket svårare. Där tror jag på mörkt/ljust. Mössa mörkt/ljust. Längd på ytterrock/jacka - till fötterna, mellan eller midjekort.

GM:s längd har rört sig kring 175 (ungefär lika lång som Palme)-185 cm. Min slutsats är 178-180 cm. Men exakt längd är svårt. I det häradet tror jag man ska hålla sig.
Citera
2021-10-26, 18:41
Medlem
JSelwyns avatar
Någon som vet om det finns en ritning på receptionen o dess omnejd (inomhus) på Skandiahuset från Feb 1986?

Det jag är mest intresserad av är hur stämpelklockan var placerad i förhållande till receptionen?

Henry O (en av väktarna) säger att man inte kunde se stämpelklockan från receptionen.

Kanske någon vet hur långt avståndet var mellan stämpelklockan och receptionen?
Citera
2021-10-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Förstår att du inte VILL att det ska va Svarten som är mördaren. Varför?

Jag har vetat mycket länge var man skall söka mördaren men som vanligt med tomtar som du så är deras källor nästan alltid de själva och inget objektivt.

Det finns ingen rimlig anledning att PU skulle släppa dina uppgifter bara sådär rakt av utan att gå vidare. Samma gäller tramspellen som påstår att PU inte kollat upp ett vapen tillhörigt en företagsledare. Mongot som ansåg att stackars Fauzzi på kryptiska grunder iscensatt ett teatermord inspirerar av Ankarström.

En annan aktiv skribent i tråden påstod vid något tillfälle att han hållit i mordvapnet. SNART SKULLE DET BI OFFENTLIGT.

PAUL Smith aka "Den store dansken" påstod att han träffat PU och att det var klappat och klart. RIDÅ!

Flygare påstod att PU tagit hans senaste uppgifter (tidigt i utredningen sa han sig ha sett någon lik CP) om Sydafrika på allvar men de drev med honom och låsades inte veta något om sydafrikaspår.

Det finns många som gjort insatser för att motarbeta det som är allt mer uppenbart och som PU inte lagt två strån i kors för att lösa trots att det är så nära ytan.

Ni har haft er tid. Inse att det är lönlöst att fabulera vidare.
Citera
2021-10-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Här en lista över skytteklubbar i Sthlm. Jag skrev att jag sökte klubbar från 1986.

https://www.pistolskytteforbundet.se/foreningar/stockholms-pistolskyttekrets/

Shoot!
Mangnumsällskapets grundare kände jag. Han var en legend. Rellie, urkustjägare som gjorde den sista paddlingen nyligen. Han visste det som finns att veta om magnumskytte och magnumskyttar.

Han hade räknat med att bli kallad till förhör då han dels hade den bakgrund han hade, dels hade tillgång till flera magnumrevolvrar av typen och dessutom inte var någon Palmevän men framför att för att han hade detaljerad vapen och personkunskap kring de potentiella mordvapen som fanns eller modifierats.

Han var lite förvånad att han aldrig blev kontaktad och ställde frågan.

Till slut kom två poliser hem till honom och frun för att hålla ett förhör. Han fick frågan var han befann sig när OP mördades. Han svarade och så kom fråga två. Vad tyckte du om Palme? Han svarade att han inte tyckte särskilt bra om honom. Då svarade polisen i fråga. Nä vem fan gjorde det. Sedan drack de kaffe och förhöret var över. Han var själv mycket förundrad över att de inte ställde fler frågor med den unika kunskap han hade både kring vapen och kring hemliga saker under sekretess vanliga dödliga inte är i närheten av.

Sannolikheten att en person som bär med sig en skarpladdad magnum med metal piercing kulor någon gång skulle varit i kontakt med Magnumsälkskapet mycket hög men ingen hade några frågor. Varför?
Citera
2021-10-26, 22:03
Medlem
Citat:
Tack, nej det tror väl egentligen inte jag heller. Men det borde som sagt via skytteklubbarna gå att få fram om Ove P var med i någon klubb och vilket vapen han i så fall använde. Det första man ska kolla är nog polisens skytteklubbar.

Personligen tror jag inte på honom som GM men däremot kan han ha varit med bland spanarna som övervakade Palme under mordkvällen. Hans berättelse om hemresan via Drottninggatan-Tunnelgatan-Sveavägen minuterna före mordet är märklig. Han saknar alibi från 21. Hans smärta kroppsbyggnad, svarta hår, mustasch och påfallande bleka ansikte för tankarna till Tunnelbanemannen. Dock är åldern fel. Ove P var 45 år medan Tunnelbanemannen tycks ha varit cirka 30-35 år.

Han är smart och garderar sig om någon sett honom kring mordplatsen eller Grand. Lite väl smart...
Citera
2021-10-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Desinformationisten och privatspanaren 'Anders Leopold' a k a Anders Elmquist, har avlidit 2021:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Leopold

Haft kontakter också med denne fd kustjägare "Elmer" genom åren. Hans oförmåga att se igenom uppenbara inkonsekvenser var klar när man fattar att han trodde på fullt allvar att den israeliska illussionisten UriGeller besatt övernaturliga krafter.

Det är märkligt hur fd kustjägare dras till teorier om Palmemirdet. Både utredare och tongivande privatspanare. DF, Hylin, Jallai och Elmqvist.
Citera
2021-10-26, 23:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Mangnumsällskapets grundare kände jag. Han var en legend. Rellie, urkustjägare som gjorde den sista paddlingen nyligen. Han visste det som finns att veta om magnumskytte och magnumskyttar.

Han hade räknat med att bli kallad till förhör då han dels hade den bakgrund han hade, dels hade tillgång till flera magnumrevolvrar av typen och dessutom inte var någon Palmevän men framför att för att han hade detaljerad vapen och personkunskap kring de potentiella mordvapen som fanns eller modifierats.

Han var lite förvånad att han aldrig blev kontaktad och ställde frågan.

Till slut kom två poliser hem till honom och frun för att hålla ett förhör. Han fick frågan var han befann sig när OP mördades. Han svarade och så kom fråga två. Vad tyckte du om Palme? Han svarade att han inte tyckte särskilt bra om honom. Då svarade polisen i fråga. Nä vem fan gjorde det. Sedan drack de kaffe och förhöret var över. Han var själv mycket förundrad över att de inte ställde fler frågor med den unika kunskap han hade både kring vapen och kring hemliga saker under sekretess vanliga dödliga inte är i närheten av.

Sannolikheten att en person som bär med sig en skarpladdad magnum med metal piercing kulor någon gång skulle varit i kontakt med Magnumsälkskapet mycket hög men ingen hade några frågor. Varför?

Häpnadsväckande! Har aldrig hört talas om denna person. Som du säger måste sannolikheten milt uttryckt vara hög för att en svensk person med tillgång till en Magnumrevolver bör känna till/ha varit i kontakt med denne Rellie och hans Magnumsällskap. Går det att gräva vidare i detta sällskap och kanske hitta intressanta personer?
Citera
2021-10-26, 23:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Han är smart och garderar sig om någon sett honom kring mordplatsen eller Grand. Lite väl smart...

Precis, även jag tolkar hans berättelse som ett försök att förklara sin närvaro i området kring mordtiden i fall någon skulle ha sett honom.

Det är faktiskt anmärkningsvärt att ingen inom PU grävde vidare i detta, dvs tog ett steg bakåt och betraktade skeendet utifrån och insåg att det här kunde dölja en obehaglig sanning.

En av hans kollegor berättade ju också att Ove P lämnade Brännkyrkagatan redan vid 21-tiden. Vad gjorde han mellan 21 och 23.20? Varför fick han inga frågor om det? Höjd över alla misstankar? Eller var det den berömda kårandan som slog till? Ölvebro skrek ju rakt ut när Borgnäs pressade honom om misstänkta poliser. Enligt Ölvebro var det inte ens tänkbart att poliser kunde vara inblandade i mordet.
Citera
2021-10-27, 00:40
Medlem
Två frågor angående vapen.

1. Hade knarkspanare annan beväpning än den ordinarie polisen?
Den ordinarie polisen hade väl pistol?

2. Är det verkligen rimligt att en spanare skulle använda sitt tjänstevapen/ alternativt ett eget vapen för att döda OP?
Citera
2021-10-27, 14:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
The moderator seems to be deleting my posts because he claims they don't follow his "rules"
So I will be careful to follow along.
If you are looking for someone who has "vapeninnehav"
And if you claim you want to turn over every stone in this investigation - "Vi får vända på alla stenar."

Then my question is simple - Why would you not want to test the S&W Björn Svanberg had?
It is the low hanging fruit - easy to go get - Filip and Monica can hand it over. It should have been turned in many years ago.
I would think any S&W - associated with any individual - who had contact with OP a few days prior to being killed should be looked at. The question I have for you - is why would you NOT want it investigated?

Vad menar du? Ska jag ta emot en revolver och provskjuta den?? Jag är inte NFC eller polisen, jag är en privatperson. Skicka den till polisen! Jag har väl inga åsikter om huruvida den ska testas eller inte? Det får ju polisen avgöra. Ibland undrar jag vad som händer i den här tråden.
Citera
2021-10-27, 15:52
Medlem
Bo G Andersson kunde gå in och prata med personer innanför avspärrningen på mordnatten,
Vincent Lange gav upp på grund av att han tyckte det var meningslöst, det hade varit alldeles för mycket folk som gått omkring innanför avspärrningarna för att man skulle kunna göra någonting vettigt.

"304. Bo G Andersson del 1
Bo G Andersson är något av en nestor inom svensk journalistik, med ett stort antal år på Dagens Nyheter i bagaget. Han är också en av grundarna till Föreningen Grävande Journalister. Med tanke på den bakgrunden, och på att han tidigt kom att befinna sig på mordplatsen, ville vi såklart väldigt gärna prata med honom!

I det här första av två avsnitt med Bo pratar vi bland annat om mordnatten, Hans Holmér och den "oheliga allians" som DN och Ann-Marie Åsheden hade med spaningsledaren i inledningen av spaningsarbetet.

Medverkande:
Bo G Andersson – journalist och författare
Tobias Henricsson – programledare"

https://play.acast.com/s/palmemordet/303-bo-g-andersson-del-1
Citera
2021-10-27, 16:29
Medlem
H24s avatar
Citat:
Tack, nej det tror väl egentligen inte jag heller. Men det borde som sagt via skytteklubbarna gå att få fram om Ove P var med i någon klubb och vilket vapen han i så fall använde. Det första man ska kolla är nog polisens skytteklubbar.

Personligen tror jag inte på honom som GM men däremot kan han ha varit med bland spanarna som övervakade Palme under mordkvällen. Hans berättelse om hemresan via Drottninggatan-Tunnelgatan-Sveavägen minuterna före mordet är märklig. Han saknar alibi från 21. Hans smärta kroppsbyggnad, svarta hår, mustasch och påfallande bleka ansikte för tankarna till Tunnelbanemannen. Dock är åldern fel. Ove P var 45 år medan Tunnelbanemannen tycks ha varit cirka 30-35 år.

Vidhåller dock att han matchar signalementet från Snickarbacken mer eller mindre perfekt, komplett med bil.

Citat:
En uppgift jag anser fått för lite genomslag är hur Hans Hongelin vid Snickarbacken beskriver Föllinges signalement mer eller mindre exakt. Mannen tar av sig en rock, har en annan jacka under och hoppar in på passagerarsidan. 40-årsåldern, 175 cm lång, svart vågigt halvlångt hår. Kraftig med kort nacke. Är dessutom kompatibelt med Nieminens signalement minuterna tidigare.

När Föllinge/Persson, på ett väldigt detaljerat sätt, medger att han cirkulerat i området med sin blåa Passat är jag benägen att tro att det faktiskt är han som dyker upp här. Men i så fall är det fler inblandade, och den man Hongelin beskriver är ju inte föraren. Vad kan ha hänt om den analysen är korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in