Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Framförallt tror jag oppositionen som helhet skulle lyfta. Som det är nu så är M-KD-SD inte ett riktigt regeringsalternativ eftersom väljarna inte vet hur mycket M kan ge SD i en regeringsförhandling och om SD är beredda att acceptera de smulor som Kristersson tycks vara beredd att erbjuda. Det är fullt möjligt att regeringsförhandlingarna, om det blir sådana, bryter samman redan efter 24 timmar.
Titta istället på hur det gick i Sölvesborg där SD och M regerar tillsammans. SD har ökat 8 procentenheter sedan valet och M har ökat med 2 procentenheter. Sossarna har rasat.
Med Sonesson som partiledare så hade det redan nu existerat ett 100-punktsprogram som SD och M (i stort sett utan att fråga KD) hade lovat väljarna att genomföra under den första mandatperioden. Då hade väljarna haft något att ta ställning till.
Det är just detta som är det stora problemet, Kristersson har effektivt sett till att M inte representerar ett trovärdigt regeringsalternativ.
SD kräver medverkan i en kommande regering samtidigt som M effektivt har stängt den dörren som M istället håller öppen för C och L. Vilket häpnadsväckande trams!
Jag hoppas att Åkesson tuffar till sig (ytterligare) och kräver klargörande från M vad det gäller Kristerssons trovärdiga regeringsalternativ?
Kan M, om nöden kräver, se ett möjlighet i ett regeringssamarbete med C och/eller S?
Alla minns den senaste valupptakten.....SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S.
Då det inte finns något gehör för "det konservativa blocket" så hoppas jag att SD tuffar till sig och kör sitt eget race!