2021-10-26, 19:18
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är bara brus ännu så länge, men anledningen till att oppositionen inte vill lyfta tror jag beror på Kristersson som hos mig och många andra bara väcker antipati. Tänk om M hade haft Sonesson som partiledare nu istället. Då hade oppositionen haft 55 procent.
Jag håller med. Kristersson inger näst intill noll förtroende.
Han ger olika svar framför allt om SD och C i varannan intervju.
Hans ryggsäck med skräp från hans tid med Reinfeldt är oerhört tung. Han blir aldrig av med den.
Han är en liten vek man som beteer sig som en vindflöjel.
Tror som du att Sonesson skulle lyfta M rätt omgående.
Den tunga stockholmsfalangen låter dock aldrig det ske.
Citera
2021-10-26, 19:40
Medlem
DaEzzs avatar
Kristersson får det jobbigt. Det är för många saker som måste klaffa för att det ska bli regeringsskifte. L måste hänga kvar, KD med den lilla elaka partiledarinnan också och även om de bägge gör det, så måste även opinionen vända. Hur sedan M inte bara ska kunna matcha S i en valrörelse utan faktiskt klara av det som krävs dvs överprestera är en gåta.

Dessutom misstänker jag att SD´s LO-anslutna väljare har börjat inse att de riskerar att få Kristersson som statsminister utan att SD får något avgörande inflytande över de politiska besluten, dvs de reduceras till röstboskap. Om någon procent av SD´s väljare hoppar tillbaka till S pga detta är det ju definitivt kört.

Åkesson har ju inte heller direkt gett något solitt intryck i just den frågan utan verkar mest upptagen med diverse trassel med skandaler runt nassar och antivaxxare i sitt eget parti. Och det hjälper ju inte.
Citera
2021-10-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Framförallt tror jag oppositionen som helhet skulle lyfta. Som det är nu så är M-KD-SD inte ett riktigt regeringsalternativ eftersom väljarna inte vet hur mycket M kan ge SD i en regeringsförhandling och om SD är beredda att acceptera de smulor som Kristersson tycks vara beredd att erbjuda. Det är fullt möjligt att regeringsförhandlingarna, om det blir sådana, bryter samman redan efter 24 timmar.

Titta istället på hur det gick i Sölvesborg där SD och M regerar tillsammans. SD har ökat 8 procentenheter sedan valet och M har ökat med 2 procentenheter. Sossarna har rasat.

Med Sonesson som partiledare så hade det redan nu existerat ett 100-punktsprogram som SD och M (i stort sett utan att fråga KD) hade lovat väljarna att genomföra under den första mandatperioden. Då hade väljarna haft något att ta ställning till.
Citera
2021-10-26, 19:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Med Sonesson som partiledare så hade det redan nu existerat ett 100-punktsprogram som SD och M (i stort sett utan att fråga KD) hade lovat väljarna att genomföra under den första mandatperioden. Då hade väljarna haft något att ta ställning till.

Stockholmsmoderaterna, dvs de som i allt väsentligt är kärnan i partiet - den s.k Operahögern - kommer aldrig någonsin att släppa fram en skåning som partiledare.
Citera
2021-10-26, 19:59
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Framförallt tror jag oppositionen som helhet skulle lyfta. Som det är nu så är M-KD-SD inte ett riktigt regeringsalternativ eftersom väljarna inte vet hur mycket M kan ge SD i en regeringsförhandling och om SD är beredda att acceptera de smulor som Kristersson tycks vara beredd att erbjuda. Det är fullt möjligt att regeringsförhandlingarna, om det blir sådana, bryter samman redan efter 24 timmar.

Titta istället på hur det gick i Sölvesborg där SD och M regerar tillsammans. SD har ökat 8 procentenheter sedan valet och M har ökat med 2 procentenheter. Sossarna har rasat.

Det är just detta som är det stora problemet, Kristersson har effektivt sett till att M inte representerar ett trovärdigt regeringsalternativ.
SD kräver medverkan i en kommande regering samtidigt som M effektivt har stängt den dörren som M istället håller öppen för C och L. Vilket häpnadsväckande trams!

Jag hoppas att Åkesson tuffar till sig (ytterligare) och kräver klargörande från M vad det gäller Kristerssons trovärdiga regeringsalternativ?

Kan M, om nöden kräver, se ett möjlighet i ett regeringssamarbete med C och/eller S?

Alla minns den senaste valupptakten.....SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S.

Då det inte finns något gehör för "det konservativa blocket" så hoppas jag att SD tuffar till sig och kör sitt eget race!
Citera
2021-10-26, 20:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Skattefinansierad massinvandring och folkutbyte genom påtvingande av en av världens högsta skatter, världens lägsta skatteeffektivitet, förljugen inflation, svenskfientlig polis och avskaffad åsikts- och yttrandefrihet är den absoluta motsatsen till liberalism. Det är underligt att en liberal politiker skulle stödja något sådant men man kan konstatera att det sker.

Tyvärr är nog detta utfallet i verkligheten av liberal politik. Liberalismen är liksom marxismen utopistisk så utfallet när de får makt blir inte som det de såg framför sig i sina ideologiska drömmar.
Citera
2021-10-26, 20:08
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Då det inte finns något gehör för "det konservativa blocket" så hoppas jag att SD tuffar till sig och kör sitt eget race!

Den här har jag undrat över.

Kan man över huvud taget kalla det för "konservativt block" längre, nu när Liberalerna ingår som en absolut förutsättning för att det över huvud taget ska finnas en chans till regeringsskifte?
Citera
2021-10-26, 20:21
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag håller med. Kristersson inger näst intill noll förtroende.
Han ger olika svar framför allt om SD och C i varannan intervju.
Hans ryggsäck med skräp från hans tid med Reinfeldt är oerhört tung. Han blir aldrig av med den.
Han är en liten vek man som beteer sig som en vindflöjel.
Den tunga stockholmsfalangen låter dock aldrig det ske.

Nä UK är en vek ledare! Nu är jag ingen Reinfeldt vurmare men han skulle ju totaldominera i nuvarande läge!
Citera
2021-10-26, 21:27
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Kan man över huvud taget kalla det för "konservativt block" längre, nu när Liberalerna ingår som en absolut förutsättning för att det över huvud taget ska finnas en chans till regeringsskifte?

Ett år kvar till valet. Vad som helst kan hända. Du låter väldigt säker på att S+MP sitter kvar. Råder dig att satsa pengar på där din tro ligger när Betfair öppnar upp för vadslagning på riksdagsvalet. Unibet och Bet365 kanske redan har öppna spel.

Det är en 50/50 just nu. Jag tror dock att den blågula sidan vinner med hjälp av "lånade" S röster (till M). Stigmat för en som alltid röstat S och vill byta till M är dock stort. Men nu vet folket vad för tydliga alternativ som finns. Nuvarande kaos eller en blågul regeringssamverkan där man är överens i de viktigaste frågorna så som invandring, integration, brott & straff och i princip även energipolitik.
Citera
2021-10-26, 22:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Nej med L är det inget konservativt block och inget blågult block. Bara ett liberalt block. D.v.s. Alliansen. Vi får bara hoppas att L lyckas utplåna sig själva. I grunden är L sämre för Sverige än vad S och V är. Bara MP och C är värre.
Citera
2021-10-26, 22:10
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är just detta som är det stora problemet, Kristersson har effektivt sett till att M inte representerar ett trovärdigt regeringsalternativ.
SD kräver medverkan i en kommande regering samtidigt som M effektivt har stängt den dörren som M istället håller öppen för C och L. Vilket häpnadsväckande trams!

Jag hoppas att Åkesson tuffar till sig (ytterligare) och kräver klargörande från M vad det gäller Kristerssons trovärdiga regeringsalternativ?

Kan M, om nöden kräver, se ett möjlighet i ett regeringssamarbete med C och/eller S?

Alla minns den senaste valupptakten.....SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S.

Jag köper inte att det går att skylla oppositionen för att "sakna trovärdighet i regeringsfrågan". Vad i helvete är det för skitsnack egentligen? Så vadå, är nuvarande regering mer trovärdiga då, med deras katastrofala och totalt jävla misslyckade politik? Jag köper inte det där argumentet för fem öre. Folket är tröga men framförallt alldeles för obrydd om det som händer utanför trädgården. Där har vi det riktiga problemet.
Citera
2021-10-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag köper inte att det går att skylla oppositionen för att "sakna trovärdighet i regeringsfrågan". Vad i helvete är det för skitsnack egentligen? Så vadå, är nuvarande regering mer trovärdiga då, med deras katastrofala och totalt jävla misslyckade politik? Jag köper inte det där argumentet för fem öre. Folket är tröga men framförallt alldeles för obrydd om det som händer utanför trädgården. Där har vi det riktiga problemet.

Det var ju nyligen en regeringskris som "löstes" (höst, host) genom ett "nytt avtal" vars existens alla de "inegående" parterna inte tillerkänner. Vi vet alltså att de inte är överens i regeringsfrågan gällande innehållet. Oppositionen tar sig mer enad utåt men är ett oprövat kort men det finns ju givetvis en möjlighet då det inte är testat. Du har alltså rätt i det du skriver givetvis ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in