2021-10-26, 13:33
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du borde gå med i SD och vara en vänsterkraft där, jag är mer vänster men SD har gått lite till höger för väldigt många nya i SD är f.d. borgare åtminstone i Stockholm. Vi måste balansera upp det. Men jag protesterar hela tiden någon partimedlem säger att SD är höger eller har för borgerliga åsikter för vårt partiprogram som är mitten.

Uppskattar att det finns kvar mer vänsterinriktade personer i partiet. Är själv mer vänster och möter allt fler i partiet som är "höger" och kommer ifrån borgerligheten. Balansen är viktig, speciellt när man kan se just den utvecklingen. Har träffat partikamrater som börjat tveka lite då de anser att partiet tar steg åt höger och är skeptiska till samarbetet med M och Kd. Se även Paula Bieler som gick ut i år med att det var en av anledningarna till att hon lämnade.
Citera
2021-10-26, 13:34
Medlem
Lite positivare nyheter för oss som hoppas att Liberalerna blir det första partiet som straffas för deras destruktiva politik och kastas på politikens soptipp:
Citat:
Sabunikritikern Odenjung vann provomröstning i väst
Liberalen Helene Odenjung, uttalad kritiker till partiledaren Nyamko Sabunis linje i regeringsfrågan, har stort stöd i Göteborg. Hon fick klart flest röster när Liberalerna höll en rådgivande medlemsomröstning inför fastställandet av riksdagslistan, meddelar partiet.

Odenjung får totalt 121 röster. Tvåa på listan är Robert Hannah med 90 röster.

Nomineringskommittén ska nu ta fram förslag till valsedlar. Dessa ska sedan fastställas under ett nomineringsmöte den 4 december.
https://omni.se/sabunikritikern-odenjung-vann-provomrostning-i-vast/a/v5xOel

Toppnamnet från Göteborg vill gå tillbaka till C och vänstern. Blir det liknande nomineringar i Stockholm och Uppsala blir det spännande framöver. Då kommer det bli ordentligt hett på stämman senare i år och Moderaterna kommer tvingas satsa på att ta Liberalernas väljare i valet istället för att försöker närma sig L.
Citera
2021-10-26, 15:06
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Exakt så. Det som var (S) finns inte längre. Jag definerar mig som partilös.
Då tycker jag att du ska rösta på SD, de är som S eller C på den tiden de var kompetenta.
Citera
2021-10-26, 16:07
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Med ett år kvar till valet är det i stort sett dött lopp mellan de två nuvarande regeringsunderlagen, med ett knappt övertag för den rödgröna sidan. Flera partier balanserar fortsatt nära riksdagsspärren.

Det visar Ipsos väljarbarometer som publicerades i Dagens Nyheter på tisdagen.

De rödgröna, S, MP, C och V, får tillsammans 50 procents stöd, mot 48 procent för M, KD, L och SD.

26/10 29/9
S 26 25
V 11 11
MP 5 4
M 20 22
C 8 8
L 4 4
KD 4 4
SD 20 21

Hur bra brukar Ipsos vara på att ta tempen på väljarkåren?
Citera
2021-10-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Så jävla tröstlöst med ökningar för S och MP men minskningar för M och SD. Vad krävs för att folk ska överge S? Ser de inte vad som händer med samhället?

L runt 4% också som om det inte vore illa nog.

Vi får hoppas att det är en tillfällig svacka. Med tanke på Sossarnas valmaskineri med den otappade resursen icke-integrerade förortsinvandrare måste SD+M+KD gå in i valrörelsen med en klar ledning.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-10-26 kl. 16:15.
Citera
2021-10-26, 16:17
Medlem
Citat:
Det är bara brus ännu så länge, men anledningen till att oppositionen inte vill lyfta tror jag beror på Kristersson som hos mig och många andra bara väcker antipati. Tänk om M hade haft Sonesson som partiledare nu istället. Då hade oppositionen haft 55 procent.
Citera
2021-10-26, 16:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Så jävla tröstlöst med ökningar för S och MP men minskningar för M och SD. Vad krävs för att folk ska överge S? Ser de inte vad som händer med samhället?
Det kan ha varit ett stort misstag av SD att göra sig så tätt förknippade med M.

M är några ormar. Ge borgarbrackorna chansen, så lurar de av skattebetalarna varenda tillgång och skänker bort allt till kompisarna.

Även jag bävar för att se UK som statsminister. Kommer dock inte att påverka min röst eftersom jag inte röstar SD, men jag kan förstå sosseväljare som tvekar. Om nu Magdan och Nooshi retoriskt styr upp vänstersidan kan vänstern mycket väl komma att få 4 år till.
Citera
2021-10-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det kan ha varit ett stort misstag av SD att göra sig så tätt förknippade med M.

M är några ormar. Ge borgarbrackorna chansen, så lurar de av skattebetalarna varenda tillgång och skänker bort allt till kompisarna.

Även jag bävar för att se UK som statsminister. Kommer dock inte att påverka min röst eftersom jag inte röstar SD, men jag kan förstå sosseväljare som tvekar. Om nu Magdan och Nooshi retoriskt styr upp vänstersidan kan vänstern mycket väl komma att få 4 år till.
SD möste absolut visa att de är självständiga och inte kommer hora ut sig till M för småpengar. Att tex vara tydliga med att man aldrig kompromissar om invandring, A-kassa och pensioner kan nog hjälpsa. Samtidigt måste man visa att man är villig att sammarbeta. Är en snäv stig att vandra...

Däremot ser det ju i IPSOS ut som att SD och M har tappat till S. Är det sossar som lämnar SD i rädsla för M eller är det högersossar som lämnar M pga närmandet till SD eller en mix?

Något annat som oroar är om media faktiskt lyckas styra in så att "klimathotet" blir en allt viktigare valfråga samtidigt som svenskarna vänjer sig med våldet och fortsatt går på bluffen från sossarna om att Sveriges gränser är stängda/vi har EUs miniminivåer på invandring. Då kommer regeringen vinna valet 2022 med bättre siffror än 2018, sedan till valet 2026 har ytterligare 300.000 mestadels vänsterröstande invandrare fått svenska medborgarskap (ingen slump att språktestet för medborgarskap införs 2025, efter att alla som kom 2014-2016 fått sina medborgarskap). Vore det inte för invandrarrösterna hade S förlorat valet med rätt stora siffror redan 2018.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-10-26 kl. 16:32.
Citera
2021-10-26, 16:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
SD möste absolut visa att de är självständiga och inte kommer hora ut sig till M för småpengar. Att tex vara tydliga med att man aldrig kompromissar om invandring, A-kassa och pensioner kan nog hjälpsa. Samtidigt måste man visa att man är villig att sammarbeta. Är en snäv stig att vandra...

Däremot ser det ju i IPSOS ut som att SD och M har tappat till S. Är det sossar som lämnar SD i rädsla för M eller är det högersossar som lämnar M pga närmandet till SD eller en mix?

Något annat som oroar är om media faktiskt lyckas styra in så att "klimathotet" blir en allt viktigare valfråga samtidigt som svenskarna vänjer sig med våldet och fortsatt går på bluffen från sossarna om att Sveriges gränser är stängda/vi har EUs miniminivåer på invandring. Då kommer regeringen vinna valet 2022 med bättre siffror än 2018, sedan till valet 2026 har ytterligare 300.000 mestadels vänsterröstande invandrare fått svenska medborgarskap (ingen slump att språktestet för medborgarskap införs 2025, efter att alla som kom 2014-2016 fått sina medborgarskap). Vore det inte för invandrarrösterna hade S förlorat valet med rätt stora siffror redan 2018.
Sossar går tillbaka "nu när S har fattat problemet"?
Citera
2021-10-26, 16:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Det att de avrundar till hela procentenheter gör det ju svårt att veta, SD kan ju ha tappat 0,1 %.
Citera
2021-10-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det att de avrundar till hela procentenheter gör det ju svårt att veta, SD kan ju ha tappat 0,1 %.

Ja, på grund av Ipsos idiotiska avrundningar till heltal betyder mätningen bara att SD-blocket ligger någonstans mellan 46,0 och 49,6 medan anti-SD-blocket ligger någonstans mellan 48,0 och 51,6.
Citera
2021-10-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Sossar går tillbaka "nu när S har fattat problemet"?
Är väl alla pensionärer som får alla nyheter från SVT och faller för Damberg och Ygemans lögner. Att MP och C i praktiken har makten i frågor rörande invandringen och brott och straff förstår man nog inte. De är från en tid då man litade på politiker och varandra.

Samtidigt är det länge kvar till valet. Mycket kan hända, men M och SD måste vara på tårna. S kommer att få en boost i opinionen nu när Magdalena Andersson tillträder, hon kommer hyllas i media och få väldigt mycket exponering. Gissningsvis kommer hon direkt lova hårdare tag och många kommer falla för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in