2021-10-25, 17:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu diskuterar vi ju visserligen behovet av en tredje påfyllnadsdos, men det är ju positivt om antikropparna varar längre efter en tredje dos, men där har jag inte sett några resultat ännu. Jag tolkar dig som att du anser att det inte finns något behov av någon tredje påfyllnadsdos, trots att resultatet av studierna säger annorlunda.

Nej jag skrev att det inte finns något som ännu visar på behov av en fjärde dos under en överskådlig tidsperiod.

Citat:
Risken är ju att många blir sjuka om man inte fyller på vaccinationerna efter 6 månader.

Det är en logisk tanke men tittar man på andra vacciner så har vi sett en betydligt längre effekt efter boostern än efter första sprutan. Du kan inte anta massa saker innan vi har data.
Citera
2021-10-25, 18:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Någon som har koll på hur vaccinationsgraden ser ut för olika delar av UK?

Har reagerat på att antalet smittade verkar vara som lägst runt och i London.
Citera
2021-10-25, 18:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej jag skrev att det inte finns något som ännu visar på behov av en fjärde dos under en överskådlig tidsperiod.

Det är en logisk tanke men tittar man på andra vacciner så har vi sett en betydligt längre effekt efter boostern än efter första sprutan. Du kan inte anta massa saker innan vi har data.

Nu gällde frågan om det finns något behov av en påfyllnadsdos 6 månader efter den andra sprutan. Mitt svar är ja. Ditt svar är nej, trots de studier som gjorts inom området. Ser ingen vettig motivering från din sida.
Citera
2021-10-25, 18:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej. Lär dig läsa när du postar till mig. Jag tolererar inte diskussioner med personer som inte bemödar sig läsa vad jag skriver.

Du verkar ha bristande läsförståelse vilket du nu också förstått. Du är välkommen tillbaka.
Citera
2021-10-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är det det inte gör.

Du förstår inte att rent cyniskt är de i riskgrupperna ett mindre problem. De dör utan vacciner. Problemet är när de utanför riskgrupperna blir rejält sjuka. Då överbelastas sjukvården och i länder som Iran får man slut på syrgas och andra medicinska nödvändigheter. Så blir det i länder som tappar kontrollen och endast vaccinering verkar hejda framfarten. Massor av folk som skulle ha klarat sig dör i stort antal.

Att vaccinera de i riskgrupper är absolut nödvändigt men det varken hejdar smittspridningen eller minskar belastningen på sjukvården.

Den stora majoriteten som behöver sjukvård är i riskgrupp. Feta och multisjuka. Det vet alla som besökt en covid-avdelning.
Citera
2021-10-25, 18:46
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Nu diskuterar vi ju visserligen behovet av en tredje påfyllnadsdos, men det är ju positivt om antikropparna varar längre efter en tredje dos, men där har jag inte sett några resultat ännu. Jag tolkar dig som att du anser att det inte finns något behov av någon tredje påfyllnadsdos, trots att resultatet av studierna säger annorlunda. Risken är ju att många blir sjuka om man inte fyller på vaccinationerna efter 6 månader.

Du kommer inte undan vet du.
När ska det sjunka in att DU KOMMER BLI SMITTAD.
Det är kul att diskutera med dig för du har en föreställning om att om du bara får en spruta till och en tilll och en till så ska minsann du klara dig från infektion.
Om skyddet är 90% forfarande mot allvarlig sjukdom så är det perfekt för dig att bli smittad nu och få lite naturlig immunitet som bosterspruta.
Det kommer gå finfint precis som för 99, 9 % av dom vaccinerade i din ålder med hälsan i behåll.
Citera
2021-10-25, 18:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Du verkar ha bristande läsförståelse vilket du nu också förstått. Du är välkommen tillbaka.

Det här är inlägget ifråga: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Förtydligar med fetstil:

Citat:
Men det följer inte att vaccinen är värdelösa efter 6 månader och det följer inte att en ny dos krävs 6 månader efter dos tre heller.

Citat:
Det är ju just det som är slutsatserna av studierna. Effekten av vaccinet är påtagligt försämrad efter 6 månader. Påfyllning behövs. Varför tror du man ger en tredje dos i väldigt många andra länder?

Förstår du vad du missförstod nu eller ska vi fortsätta?
Citera
2021-10-25, 19:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Bilbälten brukar ej vara indränkta i gift.....

vaccin brukar ej döda fler än de räddar.

Vilket vaccin har dödat 5 till 20 miljoner människor enligt vem? T.o.m Donald Trump är för covidvaccinet...
Citera
2021-10-25, 19:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du kommer inte undan vet du.
När ska det sjunka in att DU KOMMER BLI SMITTAD.
Det är kul att diskutera med dig för du har en föreställning om att om du bara får en spruta till och en tilll och en till så ska minsann du klara dig från infektion.
Om skyddet är 90% forfarande mot allvarlig sjukdom så är det perfekt för dig att bli smittad nu och få lite naturlig immunitet som bosterspruta.
Det kommer gå finfint precis som för 99, 9 % av dom vaccinerade i din ålder med hälsan i behåll.

Varför brukar man ta vaccin? Du kanske tycker vi ska sluta med alla typer av vaccination? Varför ta upprepade TBE-sprutor? Stelkramp?
Citera
2021-10-25, 19:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det här är inlägget ifråga: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Förtydligar med fetstil:

Förstår du vad du missförstod nu eller ska vi fortsätta?

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/kraftig-nedgang-i-antikroppar-sju-manader-efter-dubbla-vaccindoser/

Skyddet är avsevärt lägre 6-7 månader. Vad är det du inte förstår?
Citera
2021-10-25, 19:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/kraftig-nedgang-i-antikroppar-sju-manader-efter-dubbla-vaccindoser/

Skyddet är avsevärt lägre 6-7 månader. Vad är det du inte förstår?

OK om du vill dumförklara dig själv så visst. Jag anser inte att "avsevärt lägre skydd" är samma sak som "värdelöst" enligt någon gällande definition av ordet. 50% skydd efter 7 månader är pretty fucking awesome jämfört med 0%. 0% är värdelöst. Vill du att jag förklarar vad 50% betyder i något annat sammanhang som du kanske begriper? 50% av ditt liv? 50% av statsbudgeten? 50% av guldmarknaden?

Vidare så använde jag en stor del av diskussionen att göra skillnad på en tredje och fjärde dos eftersom du insinuerar att antikropparna följer samma mönster efter tredje dosen som den gör efter andra dosen. Vilket vi inte vet. Du kan gissa att du kommer att behöva en fjärde dos nästa år men inga av studierna du hänvisar till visar det.
Citera
2021-10-25, 19:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
OK om du vill dumförklara dig själv så visst. Jag anser inte att "avsevärt lägre skydd" är samma sak som "värdelöst" enligt någon gällande definition av ordet. 50% skydd efter 7 månader är pretty fucking awesome jämfört med 0%. 0% är värdelöst. Vill du att jag förklarar vad 50% betyder i något annat sammanhang som du kanske begriper? 50% av ditt liv? 50% av statsbudgeten? 50% av guldmarknaden?

Vidare så använde jag en stor del av diskussionen att göra skillnad på en tredje och fjärde dos eftersom du insinuerar att antikropparna följer samma mönster efter tredje dosen som den gör efter andra dosen. Vilket vi inte vet. Du kan gissa att du kommer att behöva en fjärde dos nästa år men inga av studierna du hänvisar till visar det.

Enligt andra undersökningar är skyddet inte mer än 17% vilket jag också länkat till, men det har du förstås inte läst. Är inte direkt förvånad. Att du anser att 50% är "awesome" jämfört med 95% visar tydligt din bristande analysförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in