2021-10-25, 18:42
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotylHasse
Ja, systemet är ohållbart och var det även innan Corona. Coronan har bara accelererat processen som ändå varit igång i årtionden.

Än så länge rätt få länder som fått akuta problem. Libanon är väl det mest tydliga exemplet?
Förra gången detta hände, tog det 3 år innan det blev riktigt akut. Vi pratar alltså om den stora depressionen. Den föregicks utav att alla tryckte pengar, aktierna gick upp, tills det hela tog stopp.

Så jag räknar med att det tar kring 3 år.

Det första allvarliga problemet kommer märkas när obligationerna blir bångstyriga tror jag.

Räntan på tyska obligationer är i dagsläget noll. Detta med en inflation på 2-3%. Vem sjutton vill obligationerna då?
Citera
2021-10-25, 19:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vi hade helt ok tillväxt fram tills 2005/06. Sen sjönk allt som en sten.
Ändring i BNP/capita (i fasta priser) sedan 2006:
  • Tyskland 17.6%
  • USA 13.1%
  • Sverige 11.8%
  • Schweiz 11.4%
  • Holland 10.8%
  • Belgien 9.6%
  • Japan 8.9%
  • Frankrike 8.2%
  • Danmark 8.2%
  • UK 6.8%
  • Spanien 5.0%
  • Finland 4.9%
  • Norge 2.56%
  • Italien -5.0%
Sedan får man ha i åtanke att den egna tillväxten minskar om de länder man handlar med är i stagnation eller har klart lägre tillväxt.
Tyskland hämmas av de flesta.
Sverige hjälps av Tyskland men dras ned av Danmark, Norge, Finland.

Sverige placerar sig inte så illa. Speciellt om capita ökat med många icke arbetande. Folk underskattar de förbättringar Alliansen gjorde.
Citera
2021-10-26, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
  • Tyskland 17.6%
  • USA 13.1%
  • Sverige 11.8%
  • Schweiz 11.4%
  • Holland 10.8%
  • Belgien 9.6%
  • Japan 8.9%
  • Frankrike 8.2%
  • Danmark 8.2%
  • UK 6.8%
  • Spanien 5.0%
  • Finland 4.9%
  • Norge 2.56%
  • Italien -5.0%
Sedan får man ha i åtanke att den egna tillväxten minskar om de länder man handlar med är i stagnation eller har klart lägre tillväxt.

Sverige placerar sig inte så illa. Speciellt om capita ökat med många icke arbetande. Folk underskattar de förbättringar Alliansen gjorde.

Sverige har under 8 av dessa år hållt lägre ränta än refi-räntan 7 år har vi hållt lägre ränta än fed. Ingen av dessa har varit negativ som den svenska.
Citera
2021-10-26, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ändring i BNP/capita (i fasta priser) sedan 2006:.

Din system- och regim-lojala fjant. Lögnare.

Som sagt. All BNP-utveckling sedan 30 år är inflation. Det är ingen trend längre med stigande real BNP. Det har förekommit enstaka år som en rekyl på lågkonjunktur men trenden är väck. BNP 2021 är säkert positiv. Ja men föga konstigt eftersom 2020 kännetecknades av nedstängningar och permitteringar.
Citera
2021-10-26, 08:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej. Att avveckla QE ger inte ökad inflation. Det ger sänkt inflation.

Vi skulle som folk må bra av banker nära konkurs och att de får klara sig själva. Usla verksamheter ska gå i kk. De ska inte överleva.

Banker nära kk skulle höja räntorna. Inflationen skulle minska. Vi skulle få en trend bra för en gångs skull, en trend med priser på nedåtgående.
Höjda räntor ger på kort sikt höjd inflation eftersom boendekostnaderna ökar.
På lite längre sikt bromsas inflationen.
QE som avvecklas kommer ombud har otur fungera på ett liknade sätt.
Citera
2021-10-26, 08:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att vi sitter i saxen är vi helt eniga om. Går räntan upp så tar det kål totalt på hushållens ekonomi. Två inkomster a 50 000 i månaden och 6 msek I bostadslån skulle vi 3% räntehöjning och 3% ökad löneinflation ge 2000 sek i ökad nettolön och över 10 000 sek i ökade räntekostnader för hushållet efter ränteavdrag per månad.

För ett sådant hushåll måste lönerna ökad över 5% för att kompensera en bolånerånta som ökar 1%. Jävligt skakigt.
Ja det folk inte tänker på är att ökande snittbelåning ökar hushållens ränekänslighet. En höjning som procentuellt sett var tämligen måttlig för 25 år sedan slår betydligt hårdare idag.
Sen drabbas givetvis inte merparten speciellt hårt då de ha stora buffertar och en rimlig till låg belåningsgrad. Däremot kommer de som kom in på slutet och de högst belånade 20 % drabbas hårdare.
Citera
2021-10-26, 09:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
  • Tyskland 17.6%
  • USA 13.1%
  • Sverige 11.8%
  • Schweiz 11.4%
  • Holland 10.8%
  • Belgien 9.6%
  • Japan 8.9%
  • Frankrike 8.2%
  • Danmark 8.2%
  • UK 6.8%
  • Spanien 5.0%
  • Finland 4.9%
  • Norge 2.56%
  • Italien -5.0%

Sverige har gått fantastiskt ekonomiskt sedan Alliansen tog makten 2006 att ändrade inriknting från bidragssamhälle till Nya arbetarpartiet. Detta kan vem som helst se ute på gatorna där det står nya bilar parkerade överallt, åtminstone i mina kvarter. Själv är jag och min familj rikare än någonsin. Jag är alltid förundrad över de (få) sura som skriver på FB om hur illa allting går i Sverige. Det är helt enkelt inte sant, när det gäller ekonomin.

Om Sverige utvecklats som Italien istället skulle skillnaderna varit ofattbara, och gatorna fyllda med fattiga och städerna med uselt underhållna hus varav en del kostat en krona att köpa. Som i Italien.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-26 kl. 09:28.
Citera
2021-10-26, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Sverige har gått fantastiskt ekonomiskt sedan Alliansen tog makten 2006 att ändrade inriknting från bidragssamhälle till Nya arbetarpartiet. Detta kan vem som helst se ute på gatorna där det står nya bilar parkerade överallt, åtminstone i mina kvarter. Själv är jag och min familj rikare än någonsin. Jag är alltid förundrad över de (få) sura som skriver på FB om hur illa allting går i Sverige. Det är helt enkelt inte sant, när det gäller ekonomin.

Om Sverige utvecklats som Italien istället skulle skillnaderna varit ofattbara, och gatorna fyllda med fattiga och städerna med uselt underhållna hus varav en del kostat en krona att köpa. Som i Italien.

Jo det är sant och du är lika förtroendeingivande som liksom-fb är.

Reinfeldts regim var för övrigt en landsförrädarregim som främst kännetecknades av massinvandring och EU-fjäsk. Kuk-Anders Borg exempelvis lånade ut 100 miljarder eller liknande till knappt någon ränta alls.

Sveriges BNP förklaras med inflation och lån. Förklarar de nya bilarna på gatorna du sett.
Citera
2021-10-26, 09:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jo det är sant och du är lika förtroendeingivande som liksom-fb är.

Reinfeldts regim var för övrigt en landsförrädarregim som främst kännetecknades av massinvandring och EU-fjäsk. Kuk-Anders Borg exempelvis lånade ut 100 miljarder eller liknande till knappt någon ränta alls.

Sveriges BNP förklaras med inflation och lån. Förklarar de nya bilarna på gatorna du sett.
Jo, de svenska privat-lånen är näst högst i världen och det kommer att bli en jätte-smäll för den mindre andel som över-lånat. Visst är det fler Teslor hos mina grannar än vad de rimligen har råd med. Över-lånen är Grädde på moset, de har ökat vår synbara rikedom ännu mer. Men jag är 100% för en lugnare ekonomi de 10 kommande åren, vi har peakat nu, dags att amortera.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-26 kl. 09:54.
Citera
2021-10-26, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Höjda räntor ger på kort sikt höjd inflation eftersom boendekostnaderna ökar

"Ökade boendekostnader" är inte inflation utan ökade priser (som leder till minskad efterfrågan).

Ökade räntor ger dessutom stärkt krona och därmed lägre bopriser. Importerat material till renoveringar sjunker i pris. Du ska också räkna med sänkta hyror eller hyror som inte höjs lika mycket som de gjort nyss.
Citera
2021-10-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Det är bara att hålla med om det. Ekonomiskt går det riktigt bra för mig; och de flesta andra jag känner. Har kunnat ta ut en del av börsuppgången och betala av både bolånet och studielånet. Finns pengar på en rysslandsfond som jag plannerar att tömma om två år eller så och köpa nästa bil kontant, etc. Marginalerna i ekonomin har aldrig varit större trots att jag spenderar mycket på spabesök och restauranger.

Det som irriterar med Sverige just nu är inte alls ekonomin utan känslan av att staten tappat kontrollen över utvecklingen. Det gör att man inte riktigt litar på att det kommer att vara lika bra i morgon. Vi har haft två dödsskjutningar i området bredvid där jag bor inom inte allt för lång tid. Verkar vara gängkriminella som tjänat pengar och flyttat till lite finare område och blivit skjutna i anslutning till bostaden. Bilar har blivit spraymålade på en parkering inte långt bort, etc.

Det som skrämmer mest är att folk fortfarande röstar (MP) eller (C). Det är ju trots allt en universitetsstad och medelklassen måste givetvis godhetssignalera...
Citera
2021-10-26, 10:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är bara att hålla med om det. Ekonomiskt går det riktigt bra för mig; och de flesta andra jag känner. Har kunnat ta ut en del av börsuppgången och betala av både bolånet och studielånet. Finns pengar på en rysslandsfond som jag plannerar att tömma om två år eller så och köpa nästa bil kontant, etc. Marginalerna i ekonomin har aldrig varit större trots att jag spenderar mycket på spabesök och restauranger.

Det som irriterar med Sverige just nu är inte alls ekonomin utan känslan av att staten tappat kontrollen över utvecklingen. Det gör att man inte riktigt litar på att det kommer att vara lika bra i morgon. Vi har haft två dödsskjutningar i området bredvid där jag bor inom inte allt för lång tid. Verkar vara gängkriminella som tjänat pengar och flyttat till lite finare område och blivit skjutna i anslutning till bostaden. Bilar har blivit spraymålade på en parkering inte långt bort, etc.

Det som skrämmer mest är att folk fortfarande röstar (MP) eller (C). Det är ju trots allt en universitetsstad och medelklassen måste givetvis godhetssignalera...
Allt som oroar mig i dagens Sverige är kopplat till S och MP, du får inte glömma elbristen. Med en ny regering 2022 så kommer förhoppningsvis detta dystra kapitel att avslutas, inte snabbt naturligtvis men på 4-8 år. Att det fortfarande går bra i Sverige under S+MP beror på att de är så fega och de har inte vågat ändra på något utan i praktiken har Alliansens tankar styrt i 8 år till. Men det finns fler och fler orosmoln och det får helt klart räcka med dem nu, innan vi har 200 mord per år i Sverige och huttrar av elbristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in