2021-10-22, 19:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Produktionsbolaget Monsters representanter talar om Estonia-dokumentären. Bland annat diskuterar de beslutet att inte ta med hål #2, vilket de menar var ett misstag, men försvarar med att det var så de såg det, att det inte var viktigt nog i sammanhanget.

https://m.youtube.com/watch?v=G8ZySpB-WyY
Citera
2021-10-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Produktionsbolaget Monsters representanter talar om Estonia-dokumentären. Bland annat diskuterar de beslutet att inte ta med hål #2, vilket de menar var ett misstag, men försvarar med att det var så de såg det, att det inte var viktigt nog i sammanhanget.

Intressant!
Långt inslag... Har du ungefärligt tid när de uttalar sig om beslutet gällande hål #2?

Edit.
Hittade nu - 1:18:00

Kollar på det senare
Senast redigerad av Prudent 2021-10-22 kl. 20:26.
Citera
2021-10-22, 20:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Praktiskt av Monster att skicka fram två av sina egna gubbar som intervjuar varandra.

Lätt patetiskt att försöka förklara bort att man mörkade hål #2 utan att nämna att det ligger vad som synes vara ett klippblock under det hål #1. ”Vi var så inne i det hela”… tjena. Goa gutter, tillika skojare.
Citera
2021-10-22, 21:31
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Intressant!
Långt inslag... Har du ungefärligt tid när de uttalar sig om beslutet gällande hål #2?

Edit.
Hittade nu - 1:18:00

Kollar på det senare
Tack för länken 👍

Precis som du skriver medger de att det var ett misstag att inte nämna hål #2 och de säger kritiken de fått angående det är rättfärdigad.

Hål #2 beskriver de som "att det rämnat en liten svets" (1:18:25) och att det sannolikt skedde när skrovet slog i havsbotten.
Antingen har hål #2 vuxit enormt sedan 2019 eller så är "en liten svets som rämnat" en kraftig underdrift.
Med tanke på att de estniska experter som fick se hål #2 i materialet från 2019 beskriver det som:
The plating was thorn open, most probably along a longitudinal weld line. Web frames (raamakaared) had been thorn from the weld connection and were clearly visible
så tror jag "att det rämnat en liten svets" är en kraftig underdrift.

Två saker som de rimligtvis måste ha sett i filmmaterialet, men inte nämner i "intervjun" är deformationen i skrovet som löper hela sträckan mellan de två hålen samt framförallt att den stora klippliknande formationen mitt för hål #1.
Ett lämpligt tillfälle i Dplay-dokumentären att nämna den uppstickande klippliknande formationen vid hål #1 hade varit när professorn i marinteknik säger att sten på havsbotten är en möjlig förklaring till skadan. Istället sa Evertsson då "Inget tyder på att det är stenar där"...

Till de som fortfarande tror på sprängning vid skadorna på SB sida:
- Vid såväl 38:25 som 42:40 påpekas att tillfrågade experter utesluter explosion som förklaring till hålet.
Senast redigerad av Prudent 2021-10-22 kl. 21:51.
Citera
2021-10-23, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Praktiskt av Monster att skicka fram två av sina egna gubbar som intervjuar varandra.

Lätt patetiskt att försöka förklara bort att man mörkade hål #2 utan att nämna att det ligger vad som synes vara ett klippblock under det hål #1. ”Vi var så inne i det hela”… tjena. Goa gutter, tillika skojare.

Nästan 2000 inlägg i denna tråd där du maniskt krigar mot varenda inlägg som kritiserar haverikomissionens rapport. Alltså varför? Varför är du så manisk till att försvara den med tanke på alla frågetecken kring hur fartyget sjönk?
Citera
2021-10-23, 10:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndjansoldatHerkko
Nästan 2000 inlägg i denna tråd där du maniskt krigar mot varenda inlägg som kritiserar haverikomissionens rapport. Alltså varför? Varför är du så manisk till att försvara den med tanke på alla frågetecken kring hur fartyget sjönk?
Du citerar ett inlägg där jag kritiserar representanterna för produktionsbolaget Monster och deras lama ursäkter för att ha mörkat relevant information för tittarna. De är del av ett uppenbart och medvetet vilseledande av norska och framförallt svenska tittare, men har inte förstånd att skämmas när detta avslöjats utan småskrattar och har det trevligt längs memory lane.

Var får du in JAICs rapport i detta? Och vad är de som är ”krigande”? Du kanske kan ta upp något av dessa frågetecken i stället.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-23 kl. 10:27.
Citera
2021-10-23, 12:31
Medlem
Citat:
Du citerar ett inlägg där jag kritiserar representanterna för produktionsbolaget Monster och deras lama ursäkter för att ha mörkat relevant information för tittarna. De är del av ett uppenbart och medvetet vilseledande av norska och framförallt svenska tittare, men har inte förstånd att skämmas när detta avslöjats utan småskrattar och har det trevligt längs memory lane.

Var får du in JAICs rapport i detta? Och vad är de som är ”krigande”? Du kanske kan ta upp något av dessa frågetecken i stället.

Det får han av dina 2000 andra inlägg......
Citera
2021-10-23, 22:57
Medlem
Citat:

Vänta nu, det är väl huvudsakligen inte Monster/Evertsson som ska schavottera gällande Estoniakatastrofen? Lite perspektiv vore på sin plats. Vi har en CIVIL färjekatastrof som omfattas av MILITÄR SEKRETESS på 70 ÅR! Inget konstigt, eller?

Såhär kan man också tycka- jag knycker din formulering och vrider på den:

”Svenska staten är del av ett uppenbart och medvetet vilseledande av framförallt svenska medborgare, men har inte förstånd att skämmas”.

Börjar bli tröttsamt med dina utläggningar om Monster och Evertsson. Fråga honom själv istället om hur han tänkte. Är rätt säker på att han läser denna tråden så frågan blir säkert ingen överraskning 😏
Citera
2021-10-23, 23:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Vänta nu, det är väl huvudsakligen inte Monster/Evertsson som ska schavottera gällande Estoniakatastrofen? Lite perspektiv vore på sin plats. Vi har en CIVIL färjekatastrof som omfattas av MILITÄR SEKRETESS på 70 ÅR! Inget konstigt, eller?

Såhär kan man också tycka- jag knycker din formulering och vrider på den:

”Svenska staten är del av ett uppenbart och medvetet vilseledande av framförallt svenska medborgare, men har inte förstånd att skämmas”.

Börjar bli tröttsamt med dina utläggningar om Monster och Evertsson. Fråga honom själv istället om hur han tänkte. Är rätt säker på att han läser denna tråden så frågan blir säkert ingen överrasökning 😏
Berätta gärna hur svenska staten ”medvetet vilseleder svenska medborgare” om vad som hände Estonia och vilka fakta vad du i så fall baserar det på. Jag är av uppfattningen att Estonia förliste för att bogvisiret föll av och vatten forsade in på bildäck så att hon fick slagsida och sjönk. Det var vad man sade från början och allt som framkommit de senaste två åren visar att det var korrekt.

Vad då ”militär sekretess”? Estonia var ett estniskt flaggat fartyg som sjönk på internationellt vatten. Ingen svensk sekretess omfattar estniska eller finska utredningar av Estonia, det är bara i foliehattarnas land det är så. Som du vet har Estlands HK en undersökning i full gång och ingen svensk ”militär sekretess” kan hindra dem från att dra slutsatser om olyckan.

Att Monster/Dplay/Evertsson däremot medvetet vilseledde mig, dig, samt övriga tittare är ett faktum. De hittade två hål, du fick se ett. Det syns moränsten och klippor på deras egen film, de sade att botten bestod av mjuk lera. Jag behöver inte fråga Evertsson varför man gjorde det, för det är givet: det var lögner ägnade åt att sälja en dokumentärserie för att få pengar i sina egna fickor. Jag gillar inte att blir lurad, men åtskilliga i denna tråd har en besynnerlig överslätande attityd till människor som skott sig på allmänhetens törst efter sensationer. Mycket oklart varför man blir hjälte genom att medvetet sälja en lögnaktig berättelse.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-23 kl. 23:19.
Citera
2021-10-25, 01:46
Medlem
Citat:

Behövs inga frågetecken i denna tråd så länge såna som du postar.
Citera
2021-10-25, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndjansoldatHerkko
Behövs inga frågetecken i denna tråd så länge såna som du postar.

Vilka frågetecken angående sjunkförloppet är det som du vill ha svar på?
Citera
2021-10-25, 12:49
Medlem
Citat:
Berätta gärna hur svenska staten ”medvetet vilseleder svenska medborgare” om vad som hände Estonia och vilka fakta vad du i så fall baserar det på. Jag är av uppfattningen att Estonia förliste för att bogvisiret föll av och vatten forsade in på bildäck så att hon fick slagsida och sjönk. Det var vad man sade från början och allt som framkommit de senaste två åren visar att det var korrekt.

Vad då ”militär sekretess”? Estonia var ett estniskt flaggat fartyg som sjönk på internationellt vatten. Ingen svensk sekretess omfattar estniska eller finska utredningar av Estonia, det är bara i foliehattarnas land det är så. Som du vet har Estlands HK en undersökning i full gång och ingen svensk ”militär sekretess” kan hindra dem från att dra slutsatser om olyckan.

Att Monster/Dplay/Evertsson däremot medvetet vilseledde mig, dig, samt övriga tittare är ett faktum. De hittade två hål, du fick se ett. Det syns moränsten och klippor på deras egen film, de sade att botten bestod av mjuk lera. Jag behöver inte fråga Evertsson varför man gjorde det, för det är givet: det var lögner ägnade åt att sälja en dokumentärserie för att få pengar i sina egna fickor. Jag gillar inte att blir lurad, men åtskilliga i denna tråd har en besynnerlig överslätande attityd till människor som skott sig på allmänhetens törst efter sensationer. Mycket oklart varför man blir hjälte genom att medvetet sälja en lögnaktig berättelse.

Du vill inte förstå att dom gör TV. Det dom bryr sig om är tittarsiffror. Oavsett vad du tycker så ör det så. Anser dom att man inte behöver ta med 2-3-4-5-6 hål för att på så sätt få bättre tv enligt dom så gör man så.

Du tycker då det är normalt att man har dykförbud. En anledning var ju att man inte ville att dolk skulle dyka in i tax free shopen o ta sprit.seriöst... Att man vill täcka över Estonia det är inte skumt tycker du? Berätta gärna för oss hur det är normalt. Berätta gärna för oss varför du försöker trampa ner på alla som INTE håller med sig till 100.
Innan du frågar så gå igenom själv dina 2000 inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in