2021-10-24, 10:20
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerJaegarn
"Stan" heter låten och du verkar inte ens ha sett musikvideon.

Och vart i Stan sjunger han "bleed b*tch bleed" ?
du kanske ska lyssna på texten med och inte bara se videon
Citera
2021-10-24, 10:20
Medlem
.
Senast redigerad av Ryliant 2021-10-24 kl. 10:24.
Citera
2021-10-24, 10:21
Medlem
Jag har kommit till insikt med att kulturfolket jobbar med något som egentligen inte är ett jobb. Jag har lyssnat mycket på radio efter denna händelse för att jag är nyfiken och var och varannan "recensent och kultur journalist" o allt vad dom heter har glatt kommenterat hurdan Einars musik var och vad som gjorde han speciell.

Någon gick såpass cp så att hon sa att han är känd för att kunna rappa fort, vadå känd för att rappa fort? Får man fråga på jobbet om man kan kommentera Einars musik och man vet att man aldrig har lyssnat på Einar så kanske man sks tacka nej. Dom där människorna lyssnar väl på Bob Dylan och ABBA, börja inte chansa och nämna allt stereotypiskt om rap och ha så mycket fel. Känd för att rappa fort...

Einar gav svensk rap ett nytt sound, katten i trakten var verkligen unik, nog för att vi hade bra rappare innan men ibland kommer dessa som ändrar scenen helt och så börjar alla låta likadant sen. Journalister... Låtsasjobb.. det Einar gjorde bra var att hans låtar var catchiga samtidigt som enkla att få på huvudet och lära sig att sjunga med på... Juste ja, och så vsr han otroligt känd för att kunna rappa fort. Rappa fort... Ne de alls borde gått på stan och fråga vad som utmärker Einar och inte sitta hemma på Södermalm och låtsas kunna något om Einar.
Citera
2021-10-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är detta? Din egen hopskrivna text?

Med tankarna på ungdomen är väl en djupare text betydligt mer lämplig, med korrekt språk dessutom:

Det är syn att socialtjänsten än en gång har misslyckats att vårda en ungdom.

Sedan är Rap enbart en version av balladgenren och för att vara djup och bra på både Rap och ballad behöver man ha något att dela med sig av. De bästa och djupaste balladerna och Rap kommer från de som verkligen har genomgått en lång livshistoria såsom Eminem och Haley. Det finns andra artister som kan "Rappa" utan att prata om våldtäkter, narkotika, våld och mord.

Det är inte många härinne som verkligen har satt sig in i 80-90-talets "Rap" märker jag.

Tacka gud för det, vilken sinnessjuk sak att lägga sin tid på.
Citera
2021-10-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Och vart i Stan sjunger han "bleed b*tch bleed" ?
du kanske ska lyssna på texten med och inte bara se videon

Jag reagerade eftersom inget som påstods matchade Stan. Kim har jag inte ens hört.
Citera
2021-10-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Jag har kommit till insikt med att kulturfolket jobbar med något som egentligen inte är ett jobb. Jag har lyssnat mycket på radio efter denna händelse för att jag är nyfiken och var och varannan "recensent och kultur journalist" o allt vad dom heter har glatt kommenterat hurdan Einars musik var och vad som gjorde han speciell.

Någon gick såpass cp så att hon sa att han är känd för att kunna rappa fort, vadå känd för att rappa fort? Får man fråga på jobbet om man kan kommentera Einars musik och man vet att man aldrig har lyssnat på Einar så kanske man sks tacka nej. Dom där människorna lyssnar väl på Bob Dylan och ABBA, börja inte chansa och nämna allt stereotypiskt om rap och ha så mycket fel. Känd för att rappa fort...

Einar gav svensk rap ett nytt sound, katten i trakten var verkligen unik, nog för att vi hade bra rappare innan men ibland kommer dessa som ändrar scenen helt och så börjar alla låta likadant sen. Journalister... Låtsasjobb.. det Einar gjorde bra var att hans låtar var catchiga samtidigt som enkla att få på huvudet och lära sig att sjunga med på... Juste ja, och så vsr han otroligt känd för att kunna rappa fort. Rappa fort... Ne de alls borde gått på stan och fråga vad som utmärker Einar och inte sitta hemma på Södermalm och låtsas kunna något om Einar.

Ingenting med hans musik är unikt. Det har gjorts av andra och dom har gjorde det långt före hans tid. Det som skiljer sig är hans vita hudfärg som ger honom rumsrenhet för dessa uttryck och väg in i "korridorerna". Svenska journalister är noll insatta i hiphopen, det är gäng vita hipsters som tror sig veta någonting om genren.
Senast redigerad av XmXolly 2021-10-24 kl. 10:35.
Citera
2021-10-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh

Man kan tycka illa om Einar om man vill men du har helt rätt i det du skriver
Han blev inte känd för sina texter, där är dagens Yasin och Ant Wan exempelvis hästlängder före

Han blev stor för sitt sätt att lägga melodisk gangsterrap på ett skojfriskt sätt som gjorde att även små barn kunde lyssna på hans musik trots det melankoliska i den

Exempel: Jag svär att ni är trams om man jämför med oss
Jag bjöd ut henne på dans, nu hon är på min snopp

Eller: Lakk, du vill vara som mig, lakk, du vill spara som mig
Din guzz vill krama om mig, vi tuggar dag och natt
Du vill ha allt som jag har, du vill till och med ha min katt

Det är snarare sådana här rader som var hans signum snarare än att låtsas vara den gangster som han faktiskt aldrig var men som hans fans mer eller mindre tvingade honom att ta rollen som efter hans kidnappning
Senast redigerad av Baibai 2021-10-24 kl. 10:31. Anledning: Felstavning
Citera
2021-10-24, 10:30
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Användaren har bara under morgontimmarna idag även påstått att Olof Palme, Lars Vilks och Einár i själva verket, enligt säkra källor, lever och att Säpo hjälpt dem att fejka deras dödsfall.

Notera att säkra källor under morgonen alltså dels informerat användaren om att Einár i själva verket lever, dels att man hittat mordvapnet…

Jag tror inte ens vi behöver salt när vi bedömer trovärdigheten utan kan avfärda uppgifterna rakt av.

Haha! Ja då är jag såld på tanken att det inte är rimligt alls! 😂
Citera
2021-10-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XmXolly
Ingenting med hans musik är unikt. Det har gjorts av andra och dom har gjorde det långt före hans tid. Det som skiljer sig är hans vita hudfärg som ger honom rumsrenhet för dessa uttryck och väg in i "korridorerna". Svenska journalister är noll insatta i hiphopen, det är gäng vita hipsters som tror sig veta någonting om genren.

Ursäkta? Vann inte Yasin p3 guld 2 år i rad? Det verkar ju också betraktast som rumsrent, eftersom han vann trots sina häktningar båda gångerna
Citera
2021-10-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Ursäkta? Vann inte Yasin p3 guld 2 år i rad? Det verkar ju också betraktast som rumsrent, eftersom han vann trots sina häktningar båda gångerna

Nej han vann bara ett år
Citera
2021-10-24, 10:43
Medlem
Jag förstår inte.
Enligt Linus Bergströms artikel på Expressen var ju Einar en fin, snäll och mogen kille som skrev viktig musik och inte ett enda ord om kriminalitet och vidrigt beteende nämns.
Hur kan en stackars helyllekille som Einar mördas på öppen gata???
För inte skulle väl Expressen skriva hyllningsartiklar om kriminella förortsgangsters?

Det är ju enbart laglydiga sverigedemokrater som är onda?
Eller…
Citera
2021-10-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou

Han vann men hur kritiserad blev inte han? Det talades även om att förbjuda hans musik. Nu pratar vi inte om bara inom kulturen. Vi pratar om politiskt. Einar har blivit kulturreportrar och politikernas gullefjun. Buhuhuu det är så synd om lilla Nisse....

Min poäng är vithetsnormer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in