Citat:
Ursprungligen postat av
Tanakh
Jag har kommit till insikt med att kulturfolket jobbar med något som egentligen inte är ett jobb. Jag har lyssnat mycket på radio efter denna händelse för att jag är nyfiken och var och varannan "recensent och kultur journalist" o allt vad dom heter har glatt kommenterat hurdan Einars musik var och vad som gjorde han speciell.
Någon gick såpass cp så att hon sa att han är känd för att kunna rappa fort, vadå känd för att rappa fort? Får man fråga på jobbet om man kan kommentera Einars musik och man vet att man aldrig har lyssnat på Einar så kanske man sks tacka nej. Dom där människorna lyssnar väl på Bob Dylan och ABBA, börja inte chansa och nämna allt stereotypiskt om rap och ha så mycket fel. Känd för att rappa fort...
Einar gav svensk rap ett nytt sound, katten i trakten var verkligen unik, nog för att vi hade bra rappare innan men ibland kommer dessa som ändrar scenen helt och så börjar alla låta likadant sen. Journalister... Låtsasjobb.. det Einar gjorde bra var att hans låtar var catchiga samtidigt som enkla att få på huvudet och lära sig att sjunga med på... Juste ja, och så vsr han otroligt känd för att kunna rappa fort. Rappa fort... Ne de alls borde gått på stan och fråga vad som utmärker Einar och inte sitta hemma på Södermalm och låtsas kunna något om Einar.
Man kan tycka illa om Einar om man vill men du har helt rätt i det du skriver
Han blev inte känd för sina texter, där är dagens Yasin och Ant Wan exempelvis hästlängder före
Han blev stor för sitt sätt att lägga melodisk gangsterrap på ett skojfriskt sätt som gjorde att även små barn kunde lyssna på hans musik trots det melankoliska i den
Exempel: Jag svär att ni är trams om man jämför med oss
Jag bjöd ut henne på dans, nu hon är på min snopp
Eller: Lakk, du vill vara som mig, lakk, du vill spara som mig
Din guzz vill krama om mig, vi tuggar dag och natt
Du vill ha allt som jag har, du vill till och med ha min katt
Det är snarare sådana här rader som var hans signum snarare än att låtsas vara den gangster som han faktiskt aldrig var men som hans fans mer eller mindre tvingade honom att ta rollen som efter hans kidnappning