Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid2
Ska inte påstå att jag har koll på allt men följde den tråden och läste delar av FUP (Inte hela det är över tusen sidor), ff a encro chatterna.
Som jag minns det förmedlades kontakten av en mer ledande person i Dalendit både Einar och Haval (som är från näraliggande Skarpnäck) har koppling.
Vid Einars genombrott gavs musiken ut på det bolag och det Youtube-konto som ägs av Dalengänget så han var en höna som värpte guldägg åt dem. Senare slutade E ge publicera musik i deras regi. Misstänker att det kanske var mamma Lena som styrde upp (Einar var ju minderårig) och pengaflödet avstannade vilket ledde till att relationen mellan Einar och Dalen-grabbarna surnade. Anvundsjuka kan också ha spelat in från äldre killar som Haval.
Men även om relationen kanske inte var lika god så var ju Haval och Einar fortfarande kolleogor och "gamla kompisar" vilket möjliggjorde för Haval att lura Einar i en fälla. Detta gjordes med Dalen-ledarnas goda minne. De sålde ut honom kan man säga och Haval fick del i bytet.
Anledningen att Vårbynätverket tog hjälp av Haval, (via mer ledande personer i Dalen) var väl att de själva inte hade tillgång till honom - ingen av dem kände honom så att de kunde lura iväg honom.
Vårbynätverket är på en helt annan nivå än de i Dalen och har/hade mycket våldskapital och stor narkotikahandel. De hade också kontakter för samarbeten med andra grupperingar som de gör affärer med. (Skriver hade då jag inte vet hur det går för dem nu då deras ledande personer sitter långa straff. Finns förstås andra som fyller på men vet inte om det är samma nätverk eller om de blivit försvagade så andra tagit över.)
Men varför samarbetar Vårby med Enskededalen över huvud taget, Vårberg och massa fler stadsdelar känns mer logiskt?
Skarpnäck var väl Zigenarstyrt när Haval växte upp, hur ser allianserna ut i Stockholm? Yasin är ju från helt andra sidan stan.