Citat:
Ursprungligen postat av
n.lite
Det kallas socialt arv, växer du upp med människor som pratar på ett visst sätt så kommer du att prata likadant. Att det sen är ett tecken på totalt misslyckad integration att "förortssvenska" existerar, det är en helt annan sak.
Anser du att folk som pratar skånska lider av en psykisk störning? Akustiskt handikapp kan jag gå med på, men att kalla det psykisk störning är inte korrekt.
Spelar ingen roll. Jag kan bekänna att min grova norrländska dialekt har "förfinats" eftersom jag bor i kusten,der är mest bara för att kunna prata tydligare.
Säger inte " jo he gå an å jobba mytje då man ha e jul låve" utan renare än så.
Skulle aldrig vika ber min riktiga dialekt om jag bodde i orten eller någon annanstans. Har en barndomsvän som tragiskt nog pratar som man pratar i Karlskrona.
I förorten känner jag att åtminstone läraren och övriga som bor i orten lär ju ha renare svenska. 2 km bort pratar man riktig Stockholmska tex.
Det är vad man gör det till men tråkigt att se norrlänningar som döljer sin dialekt då de bor i de dina platserna i STOCKHOLM. Kommer inte på någon norrlänning nu. Tycker att Rolf Lassgård verkar ha en tendens att vilja prata stockholmska trots att han har bott i Gävle i snart 40 år.