Citat:
Ursprungligen postat av
Trojen25
För att detta är mitt land, jag är född här och känner inte till något annat? Men ändå så blir jag behandlad som en invandrare av vissa, tyvärr. Jag vill att alla ska komma överens och nt kasta skit på varandra pga var man kmr ifrån? Är det så mkt begärt eller?
Att kunna komma överens innebär att det måste finnas en viss förståelse mellan olika parter.
Många mörkhyade tror att det är deras utseende många svenskar stör sig på och att svenskar därför är rasister. Den svenska kulturen ÄR annorlunda. Ditt sätt att prata, dina reaktioner och även små nyanser i hur du klär dig skapar reaktioner hos svensken, minsta aggression får svensken att titta bort, vilket i sig skapar en känsla hos nysvenskar av att ha blivit ratade och bortstötta.
Och rasistkortet kommer fram, när det över huvud taget inte handlar om rasism utan om respons mot aggression och det som är annorlunda. Eftersom många invandrare är vana vid aggressioner, förstår de inte ens att den aggression de visar mot andra människor är väldigt hög aggressionsnivå för etniska svenskar.
Att du känner att du blir behandlad som en invandrare (är detta negativt om du är det?), är antagligen för att du beter dig som en sådan. En del av vår kultur och beteende får vi från vår familj, men en del är genetiskt. Ditt sätt att prata, än värre om du har brytning, ditt sätt att reagera, allt detta påverkar andra människors reaktioner mot dig.
Eftersom Einar hade bott på LVU-hem, kanske han inte heller hade känt sig förstådd? Kanske därför som han tydde sig till kriminella invandrare? Men även där gick det fel, eftersom han blev dödad.