Sammanfattning av tråden:
Första alarmen om skottlossning inkom till polisen strax innan 23. Einar Grönberg AKA Einár påträffades skjuten i Hammarby Sjöstad på Lugnets Allé 48B. Einar dog på platsen, i tråden snackas det om åtminstone 2 skott, varav ett i huvudet och ett i bröstet/magen. Vad jag har läst från Polisen + media har detta inte bekräftats. Ingen är gripen för brottet. AB skriver att det finns flertalet vittnen och att mordet kan ha fångats på film. Tre personer blev förhörda som vittnen under natten. Det sägs att det är två gärningsmän som var svartklädda som utförde dådet.
Tänkbara anledningar till att han har blivit skjuten:
1. Det finns en teori om att Einar har någon delaktighet i mordet på Havals bror, Daro i Kista i början på april. Detta är enbart en teori och det finns inga bevis för detta. Dock har Einar snackat skit om mordet på Daro i sin låt Dansa.
"Folk här är tokiga, spela inte roliga
Jalla, låt oss se vem av oss som är modigast
Brorsan, jag ska pull up på er block och spilla blod i natt
Efter du är gone, jag ser till att din bror **** ***** (Grind Gang)"
2. Einar var inblandad i ett bråk på Nosh & Chow i början på oktober där en man från HH blev knivhuggen. HH är allierade med Shottaz och Einar sägs ha varit på Nosh & Chow med personer från DP. Efter attacken börjades det snackas på sociala medier om att Einar skulle dö. Oklart om detta har ett samband eller ej.
https://twitter.com/festerort/status/1451329477972217857
Det fanns även en kommentar på Einars flickväns Instagram konto på en bild på henne och Einar med följande text, " de ä slut snart va redo o ha svarta kläder på dej". Det verkar dock som att alla kommentarer är borttagna från inlägget numera.
3. Eventuell brusten relation med Bandidos? Detta ser jag dock som osannolikt då flera från Bandidos har lagt upp bilder på sociala medier och beklagat hans död.
4. Einar har irriterat flertalet olika personer från olika gäng i Stockholmsområdet så det kan definitivt finnas andra tänkbara motiv från andra aktörer.
Kan säkert ha missat något eller missuppfattat något men detta är min analys av vad som har skett.
---
Onödigt av Einar att fortsätta hålla på och kukmäta sig mot dessa individer som tillslut har tagits hans liv. Oavsett vad så förtjänar ingen 19 åring att dö på grund av detta. Det hela är extremt tragiskt i mina ögon.
Mina tankar går till Einars familj, må han vila i frid.