2021-10-22, 09:15
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Nån som har koll på juridik?

I och med att Einar är avliden finns det inte en möjlighet att domen gällande kidnappningen kan komma att rivas upp i och med att offret är död och domen i tingsrätten inte vunnit laga kraft?
Det vore ju som att sätta ett pris på brottsoffrets huvud.
Citera
2021-10-22, 09:16
Medlem
Shit happens. Dags för Sverige att vakna. Dags för förortsföräldrar att vakna.

Man kan inte rappa om skit man inte kan stå för och inte förvänta sig att det smäller. Killen har tjänat pengar på fiktiv rap, med inslag av viss realism - klart som fan att folk som faktiskt gått igenom det lackar.

Ingen förtjänar att dö vid 19. Ingen förtjänar att bli skjuten. Men Sverige kommer separera på Einar och alla andra dödsskjutningar vi har. Det är ett samhällsproblem som hade behövts ta itu med för länge sedan.

Det enda positiva är i det här, är att åtminstone kan inte Einar påverka nästa generations unga kriminella längre. Synd att det blev såhär, men knappast oväntat.
Citera
2021-10-22, 09:17
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Hmm så någon som var emot Einar stannade kvar på platsen och tog kort på hans döda kropp och lade till texten? Inte svårt att gissa att detta då har med denne Haval att göra

Precis nästan som ett "beviskort" att det är klart men säkert inte någon som var med när skjutning ägde rum.
Undrar hur personen ifråga kom så nära. Dom brukar ju fort få bort alla åskådare.
Citera
2021-10-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Öh! Nej! Det funkar inte så.
Jag frågade efter någon som har koll på juridik, inte efter killgissningar.
Har du något stöd ifrån ex. råttegångsbalken som stödjer din vad det verkar bergsäkra åsikt?
Citera
2021-10-22, 09:19
Medlem
Nu tar det nog hus i helvete, en VIT rappare skjuten i ett av elitens högstatusområden...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWmql0/damberg-om-skjutningen-det-ar-fruktansvart
"Inrikesminister Mikael Damberg (S) kommenterar dödsskjutningen i södra Stockholm.
”Det är fruktansvärt. En ung person har mördats på ett brutalt sätt. Mina tankar är hos familjen och alla människor som känner stor sorg i dag. Nu pågår polisens mördarjakt med full kraft”, uppger Damberg i en skriftlig kommentar."
"Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer pekar på att skjutningen skett i ett av Sveriges mest välmående och trygga områden.
– Jag tror att, som närboende med både vänner och anhöriga i det området, att var och en kan uppleva att om det händer där så kan det drabba vem som helst och var som helst, säger han."
Dags att bunkra popcorn.
Citera
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Hmm så någon som var emot Einar stannade kvar på platsen och tog kort på hans döda kropp och lade till texten? Inte svårt att gissa att detta då har med denne Haval att göra

Eller så har texten blivit tillagd i efterhand av någon som inte befunnit sig på platsen. Detta då personen förstod att bilden skulle få stor spridning i landet, ett perfekt tillfälle att sprida ett budskap, exempelvis "Free Haval".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Det vore ju som att sätta ett pris på brottsoffrets huvud.
Det var bara en undran. Juridiken kan vara knixig och inte logisk åt alla håll och kanter ibland.
Citera
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Nån som har koll på juridik?

I och med att Einar är avliden finns det inte en möjlighet att domen gällande kidnappningen kan komma att rivas upp i och med att offret är död och domen i tingsrätten inte vunnit laga kraft?
Nej...? Så du tänker alltså att gärningsmannen ska gå fri eftersom att offret har avlivats?
Citera
2021-10-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Hur skulle han mördats för att det skulle vara mindre tragiskt tycker du? Strypt, förgiftad?

Menar såklart att de är tragiskt att han skjutit ihjäl..
Citera
Medlem
Citat:

Vem som helst kan spara en bild o sen lägga till en text på bilden via snapchat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart12345
Sammanfattning av tråden:

Första alarmen om skottlossning inkom till polisen strax innan 23. Einar Grönberg AKA Einár påträffades skjuten i Hammarby Sjöstad på Lugnets Allé 48B. Einar dog på platsen, i tråden snackas det om åtminstone 2 skott, varav ett i huvudet och ett i bröstet/magen. Vad jag har läst från Polisen + media har detta inte bekräftats. Ingen är gripen för brottet. AB skriver att det finns flertalet vittnen och att mordet kan ha fångats på film. Tre personer blev förhörda som vittnen under natten. Det sägs att det är två gärningsmän som var svartklädda som utförde dådet.

Tänkbara anledningar till att han har blivit skjuten:
1. Det finns en teori om att Einar har någon delaktighet i mordet på Havals bror, Daro i Kista i början på april. Detta är enbart en teori och det finns inga bevis för detta. Dock har Einar snackat skit om mordet på Daro i sin låt Dansa.

"Folk här är tokiga, spela inte roliga
Jalla, låt oss se vem av oss som är modigast
Brorsan, jag ska pull up på er block och spilla blod i natt
Efter du är gone, jag ser till att din bror **** ***** (Grind Gang)"

2. Einar var inblandad i ett bråk på Nosh & Chow i början på oktober där en man från HH blev knivhuggen. HH är allierade med Shottaz och Einar sägs ha varit på Nosh & Chow med personer från DP. Efter attacken börjades det snackas på sociala medier om att Einar skulle dö. Oklart om detta har ett samband eller ej.
https://twitter.com/festerort/status/1451329477972217857
Det fanns även en kommentar på Einars flickväns Instagram konto på en bild på henne och Einar med följande text, " de ä slut snart va redo o ha svarta kläder på dej". Det verkar dock som att alla kommentarer är borttagna från inlägget numera.

3. Eventuell brusten relation med Bandidos? Detta ser jag dock som osannolikt då flera från Bandidos har lagt upp bilder på sociala medier och beklagat hans död.

4. Einar har irriterat flertalet olika personer från olika gäng i Stockholmsområdet så det kan definitivt finnas andra tänkbara motiv från andra aktörer.

Kan säkert ha missat något eller missuppfattat något men detta är min analys av vad som har skett.

---
Onödigt av Einar att fortsätta hålla på och kukmäta sig mot dessa individer som tillslut har tagits hans liv. Oavsett vad så förtjänar ingen 19 åring att dö på grund av detta. Det hela är extremt tragiskt i mina ögon.

Mina tankar går till Einars familj, må han vila i frid.

HH är inte allierade med Shottaz/FLG, de är i krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Nej...? Så du tänker alltså att gärningsmannen ska gå fri eftersom att offret har avlivats?
Nej, jag undrar vad lagen säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in