Citat:
Ursprungligen postat av
Ssthlmss
Expressen augusti 2019:
Einár bor just nu på ett HVB-hem (hem för vård eller boende) i Dalarna där han är placerad enligt LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga). Något som försvårar processen att spela in musik och videor.
– Det är mer jobbigt att folk inte kan se att man har en framtid. Jag har ändå byggt upp en bra framtid nu. Det är upp till socialen, jag har inga svar på varför de håller mig kvar just nu men jag är på väg ut.
(det krävs mycket för att få ett LVU på sej och du verkar ha en övertro på att det skulle fungera)
Jag läste att han har varit LVUad, vilket är varför jag tog upp frågan.
Nu vet jag ju inte varför han var LVUad för två år sedan, men skälen till det borde rimligtvis vara ungefär desamma som nu, socialt nedbrytande beteende. Därför är det märkligt att han inte längre tycks ha varit under LVU. Det socialt nedbrytande beteendet har ju bevisligen fortsatt i oförminskad styrka.
Olikt vad du hävdar är det inte särskilt svårt att få igenom ett LVU. Däremot är det förstås ingenting som säger att det skulle ha fungerat. Men de flesta LVU har väldigt dålig effekt så en insats i det här fallet hade antagligen varken haft bättre eller sämre utfall än genomsnittet.