2021-10-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar om den ökända stigen:
av flygfotot från 70-talet att döma ser det ut att starta en stig på Ekuddenvägen ungefär i Fornminnesvägens förlängning. Detta är såvitt jag förstår där den nyare gångvägen genom hagen/skogen startar. Men du/ni verkar säkra på att stigen vi är intresserade av startade längre norrut på Ekuddenvägen?

Ja. Den stigen som Helena tog startar mer mellan Hällristningsvägen och Runstensvägen.
Citera
2021-10-21, 02:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mycket bra! Det förklarar hur bilen kunde vända utan att killarna på Hällristningsvägen såg det; det ligger alltså ett hus emellan den lilla stickvägen N lekplatsen och deras parkerade bil.

Lekplatsens storlek och uppdelning på grusplan resp. inhägnad egentlig lekplats kan vara förvirrande, i synnerhet som stigen kommer ut mitt emellan.

Det är ju mer än ett hus. Står de precis framför J*ohanssons hus på Hällristningvägen 6 så kan de i praktiken inte se något som ligger söder om Hällristningsvägen om en linje som går från väster till öster i höjd med Hällristningsvägen.

Enda möjligheten för dem att säga något om vad som sker söder om denna linje är om strålkastarljus kastas på Helenas hus eller Hällristningsvägen. Denna fråga ställs i förhöret som blivit offentligt, men vittnet har inget sett.
Citera
2021-10-21, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
För att vara tydlig: Vem var Helena?

Min teori siktar på svartsjuka och/eller otrohet.
Hade hon pojkvän?
Bytte hon ofta pojkvän?
Fanns det några av hennes bekanta eller pojkvänner som familjen absolut inte gillade?
Fanns det någon i kretsen som kände sig bränd/obesvarad åtrå?
Festade hon ofta, och med vilka? Hängde hon med ett större eller mindre umgänge?

Hon var uppenbarligen driven då jag tidigare uppmärksammat att hon jobbade mycket. Var/är familjen på något sätt religös? Ville hon ’vidare’ men behövde en buffert?

Varför flyttade hon (och syskon) plötsligt hem i relativt vuxen ålder? Huset ser inte stort ut på GoogleMaps. Detta anser jag vara mycket ovanligt, men alla är olika.

Det är så mycket som saknas när man läser tråden för att man ska få en klarare bild. I synnerhet vad gäller information om offret.

Mig veterligen hade Helena ingen pojkvän vid tiden för mordet.
Nej det gjorde hon inte.
Inte vad jag minns
Hon var ju en söt och trevlig tjej så säkert många som tyckte om henne
Hon festade inte speciellt ofta men gick ut ibland.
Familjen var frireligiös
Tror inte hon behövde någon ”buffert”
Helena flyttade aldrig ifrån sitt föräldrahem.
Senast redigerad av mikeofml 2021-10-21 kl. 08:28.
Citera
2021-10-21, 10:31
Medlem
Härligt att se ert samarbete i tråden nu.
Borde inte området vara klarlagt för er snart känner man eller försöker någon komma ut med något nytt speciellt eller om det styrker någon speciell teori?
Vi var många som i ungdomen rörde oss där men jag ska i ärlighetens namn säga att även om man kände till området så minns man inte detaljerna. Inte jag iallafall. Det visar hur minnet kan funka för en del, mig.
Intressant därför att följa er kartläggning.
Blir nyfiken på om man vid sök efter sökte något vid Bäcken, inne och ute?
Vid infarten dit satte vi oss ofta på väg mot Stan från Ekudden. Kom att tänka på hur bra det låg till om man ville gömma sig en stund.
Givetvis söker man sig väl helst bort från brottsplats, längre bort men kom ändå att tänka på det
Vet någon om söket? Finns karta över alla de platser man sökte på?
Citera
2021-10-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
....Andersson bor. Två vittnen såg Helena prata med föraren, som beskrivs vara 25-30 år med ljust fylligt, eventuellt uppklippt hår. Det som förbryllar är att mannen inte tagit kontakt med polisen trots....

https://tidningar.kb.se/2839299/1993-06-10/edition/12310/part/1/page/9_hits.svg?h=Tv%C3%A5,vittnen,s%C3%A5g,Helena,prat a,med,f%C3%B6raren,som,beskrivs,vara,25-30,%C3%A5r ,ljust,fylligt,eventuellt,uppklippt,h%C3%A5r,Det,f %C3%B6rbryllar,%C3%A4r,att,mannen,inte,tagit,konta kt,polisen,vit,bil,Runstensv%C3%A4gen&highlight_wo rds=True

Synd man inte vet hur CL såg ut, 1992 var han 30 år. Kan ingen göra en beställning till bolagsverket på hans namn/personnummer för att få ut uppgifter, men kanske det måste vara AB bolag? jag vet inte

TSL 1993-05-26:

"Vem var mannen i den vita bilen?
Den vita bilen som sågs på vändplatsen på Runstensvägen i månadsskiftet april-maj i fjol blir mer och mer intressant för polisens Helena-utredare. Att föraren inte hört av sig förefaller mystiskt, säger polisman Håkan Fast. Han tror att personen som då samtalade med Helena, var någon som kände henne. Och man tror också från spaningshåll att vederbörande måste haft viss lokalkännedom för att hitta till platsen där de två samtalade. En ljus bil sågs också den natt för snart ett år sedan då Helena försvann. -Det borde rimligtvis finnas någon i Helenas bekantskapskrets som känner till bilen och dess ägare och vi utesluter därför inte att det kan ha varit samma bil. Det behöver rimligtvis inte vara så, men vi kan i nuläget inte bortse från att det är så, säger Håkan Fasth. Han uppmanar personen i fråga som samtalade med Helena att höra av sig. Polisen fortsätter med andra ord jakten på bilen och dess förare. Så länge ingen har hört av sig är uppslaget intressant och man fingranskar alla bilar av den aktuella modellen för att om möjligt, komma till någon slutsats. -Ett tidsödande arbete. Det rör sig om cirka 1500 bilar som har och ska kollas. Vi tittar också om ägaren förekommer i polisens register, om de förekommit i utredningen och om vad som eventuellt kan ha sagts, fortsätter Håkan Fast.
Två vittnen
Det som förbryllar polisen är att bilföraren som två vittnen noga beskrivit, inte hör av sig. Varför han inte gjort det finns ingen förklaring till vilket gör det ur spaningssynpunkt intressantare. Den man som söks och som setts prata med den försvunna Helena Andersson i månadsskiftet april-maj ifjol beskrivs vara i åldern 25-30 år med ljust fylligt hår, eventuellt uppklippt.

(Min anm: Bild på en vit Opel Kadett)

Det var en bil av denna modell som två vittnen sett på vändplatsen vid Runstensvägen. En man i 25-30 årsåldern stod utanför och pratade med Helena. Men vem är denna man som polisen söker?"
Senast redigerad av Legooo 2021-10-21 kl. 10:41.
Citera
2021-10-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeofml
Mig veterligen hade Helena ingen pojkvän vid tiden för mordet.
Nej det gjorde hon inte.
Inte vad jag minns
Hon var ju en söt och trevlig tjej så säkert många som tyckte om henne
Hon festade inte speciellt ofta men gick ut ibland.
Familjen var frireligiös
Tror inte hon behövde någon ”buffert”
Helena flyttade aldrig ifrån sitt föräldrahem.

Tack 🙏🏻
Citera
2021-10-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
TSL 1993-05-26:

Den vita bilen som sågs på vändplatsen på Runstensvägen i månadsskiftet april-maj i fjol blir mer och mer intressant för polisens Helena-utredare. Att föraren inte hört av sig förefaller mystiskt, säger polisman Håkan Fast. Han tror att personen som då samtalade med Helena, var någon som kände henne. Och man tror också från spaningshåll att vederbörande måste haft viss lokalkännedom för att hitta till platsen där de två samtalade. En ljus bil sågs också den natt för snart ett år sedan då Helena försvann. -Det borde rimligtvis finnas någon i Helenas bekantskapskrets som känner till bilen och dess ägare och vi utesluter därför inte att det kan ha varit samma bil. Det behöver rimligtvis inte vara så, men vi kan i nuläget inte bortse från att det är så, säger Håkan Fasth. Han uppmanar personen i fråga som samtalade med Helena att höra av sig. Polisen fortsätter med andra ord jakten på bilen och dess förare. Så länge ingen har hört av sig är uppslaget intressant och man fingranskar alla bilar av den aktuella modellen för att om möjligt, komma till någon slutsats. -Ett tidsödande arbete. Det rör sig om cirka 1500 bilar som har och ska kollas. Vi tittar också om ägaren förekommer i polisens register, om de förekommit i utredningen och om vad som eventuellt kan ha sagts, fortsätter Håkan Fast.
Två vittnen
Det som förbryllar polisen är att bilföraren som två vittnen noga beskrivit, inte hör av sig. Varför han inte gjort det finns ingen förklaring till vilket gör det ur spaningssynpunkt intressantare. Den man som söks och som setts prata med den försvunna Helena Andersson i månadsskiftet april-maj ifjol beskrivs vara i åldern 25-30 år med ljust fylligt hår, eventuellt uppklippt.

Det var en bil av denna modell som två vittnen sett på vändplatsen vid Runstensvägen. En man i 25-30 årsåldern stod utanför och pratade med Helena. Men vem är denna man som polisen söker?"
Jag fattar inte på vilket sätt det här skulle vara relevant. Helena måste väl ha pratat med massor av människor under 1992. De säger ju själva här att det är 1500 bilar i Mariestad att undersöka. Händelsen är 1,5 månader för försvinnandet. Under den kvällen fanns det massor av ljusa små bilar i Mariestad.
Finns det någon info som inte kommit fram, som gör just ett sådant iakttagande som särskilt intressant? Att föraren inte hört av sig? Föraren kanske inte visste att han skulle höra av sig! Det fanns inte VMA på den tiden, och man måste inte prenumerera på tidningen, och har man den kanske man bara läser sporten och TV-tablån.
Citera
2021-10-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeofml
Familjen var frireligiös

Vilken kyrka tillhörde de?
Citera
2021-10-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
TSL 1993-05-26:

Två vittnen

Någon som vet om de som varit intressanta i utredningen passar in på beskrivningen?

Finns det någon som vet med säkerhet om PUs vita bil blev kollad av polisen?
Citera
2021-10-22, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Någon som vet om de som varit intressanta i utredningen passar in på beskrivningen?

Den blev nog inte kollad är mitt tips!
Citera
2021-10-22, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48

Personen som beskrivs låter enligt signalementet och åldern väldigt lik B.W
faktiskt😳
Citera
2021-10-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag fattar inte på vilket sätt det här skulle vara relevant.

Nja, liten vit bil men någon som möjligen (oftast?) håller sig utom synhåll för familjen? Som kanske vanligtvis släpper av HA 50-100 meter hemifrån istället för vid ytterdörren? Någon som kanske HA av någon anledning inte vill bli sedd tillsammans med inför familjen?

Sen kanske HA till sist trots allt var mer intresserad av någon annan - och då blev det ’jobbigt’ för den som blev bränd.

Så tänker jag, rätt eller fel - vad vet jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in