2021-10-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag menar att relativt andra länder har Sverige oerhört låg inflation.

Sen är det otvivelaktigt så att vi har inflation I tillgångar. Men då ska guld etc också räknas till KPI om bostäder ska göra det.
Vi kanske borde sluta använda det absurt missbrukade KPI och tvärtom använda ett "cost of living"-index istället, alltså mäta de verkliga levnadsomkostnaderna för medianmedborgaren.
Citera
2021-10-18, 19:05
Bannlyst
Citat:
Jag menar att relativt andra länder har Sverige oerhört låg inflation.

Det tror jag knappast. Inflationen i Sverige 2020 var 15%. Det är inte precis "lite".

Av denna anledning är bränslepriserna nu riktigt besvärande. Öka penningmängden med ytterligare 15% och skåda bränslepriserna 2022. Gud bevare.
Citera
2021-10-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumnovelle99
Idag lever i en värld med Cyberkrig, inte pansarslag vid Kursk, idag har många universitets-utbilding, ofta i andra eller tredje generationen; dagens individualism och teknik, vårt överflöd gör oss allt mindre benägna att delta i kollektiva projekt, och politik ger inga pengar, såsom fastigheter gör; men om man då drar bort alla tänkta framtida lättförtjänade vinster och ersätter dem med arbetslöshet och säljande av tillgångar till minuspriser; vad får vi då för samhälle?
Tror du att detta är en garanti för att 30-talet inte kommer upprepas? Glöm inte att det var främst högutbildade som röstade fram Hitler, 2/3 var före detta liberala väljare. Och den tidens tyskar var betydligt mer bildade än dagens svenskar.
1900-talets 20-tal är skrämmande likt 2000-talets 20-tal. Liberala väljare är endast liberaler för att de har det bra. Sådant kan ändras obehagligt snabbt.
Citera
2021-10-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det tror jag knappast. Inflationen i Sverige 2020 var 15%. Det är inte precis "lite".

Av denna anledning är bränslepriserna nu riktigt besvärande. Öka penningmängden med ytterligare 15% och skåda bränslepriserna 2022. Gud bevare.

Du vet att stigande oljepriser är det som driver inflation, och inte tvärtom?
Citera
2021-10-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Stagflation.

Lönerna ökar inte och inflationen på råvaror/energi och dylikt exploderar.

Eliten jublar medan medelklassen och arbetarna får ta den stora smällen. Precis enligt plan. Såhär vi får kommunism, great reset, NWO kalla det vad ni vill. En liten klick på toppen medan resten får slåss för att överleva på botten.

Centralbankerna kan inte höja räntorna för då går vi in i en depression med tanke på alla skulder som finns. Men samtidigt om man inte gör det kommer det bli ännu värre. Man har satt sig i en rävsax.

Och nu vill Biden och Demokraterna trycka ytterligare 3,5 triljoner USD. De vill göra oss till låneslavar.

Utöver det har vi ett rekord på reverse repo på 1,6 triljoner (!!!) i USA. Ökade med 200 miljarder bara igår. Mycket pengar som flyter omkring som bankerna väljer att parkera.

Räkna med oroligheter på börsen. I princip alla stora index har brutit kritiska tekniska indikationer.
Folk kan alltid köpa på sig guld, silver och bitcoin. När de på allvar börjar vältra över slutnotan på oss så kan vi växla över till en alternativ ekonomi.

Billiga 3d-printade vapen är ingen svår konst idag heller. T.o.m med railgun:sen man kan köpa idag börjar bli bra. Fiat är skit värt om inte folket stödjer det. Kunskap och knowhow besitter vi, inte dom på toppen.

Nått som konstant glöms bort..
Citera
2021-10-18, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Du vet att stigande oljepriser är det som driver inflation, och inte tvärtom?

Jag förvånas aldrig över att behöva läsa sådan här skit.
Citera
2021-10-19, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Dessa tre saker förstår jag ingenting av, kan du förklara mer och lättbegripligt

1. samt hur centralbanker äger stora delar av statsskulderna

2. Man lånar ut till sig själv - med nollränta

3. M0-M6 begreppen

1+2
https://www.riksgalden.se/contentassets/7c9c873026b846bfa216e2300151a9c0/utvarderingsrapport-statsskuldens-forvaltning-2019.pdf

riksbanken ägde 5% av statsskulden 2015 , 2019, var andelen upp i 31%

men så länge räntan är mikroskopisk spelar det mindre roll, vad händer vid inflation och skuldökning (á la corona-perioden 2020/21). det borde innebära risker.

finns det samband mellan penningmängd och OMX30?

https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1578329/FULLTEXT01.pdf

3. Penningmängd i dess olika former skrivs med M0, M1; M2 beroende på vad man vill inkludera...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Penningm%C3%A4ngd

vidare om den diskussion som finns angående ett samband mellan penningmängd och inflation;

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantitetsteorin
Citera
2021-10-19, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Traumnovelle99
vidare om den diskussion som finns angående ett samband mellan penningmängd och inflation

Vilken "diskussion"? Ökad penningmängd är vad inflation är.

Och vill ni ha lägre bränslepriser, ja det är lätt ordnat. Räntan höjs och penningvärdet stärks eftersom penningmängden minskar. Bränslepriset sjunker.
Citera
2021-10-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Tar du bort bostäder är Sveriges inflation på varor och tjänster bland Europas lägsta i åratal nu trots att vi varit dopade med minusränta OCH en enorm befolkningstillväxt.
Citera
2021-10-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Vi kanske borde sluta använda det absurt missbrukade KPI och tvärtom använda ett "cost of living"-index istället, alltså mäta de verkliga levnadsomkostnaderna för medianmedborgaren.

Hur ska du mäta det? Räntekostnader plus avgifter? Jag, och de flesta Svenskar, har aldrig haft ett billigare boende än vi har idag.

En lgh I närförort som idag kostar 3 msek kanske kostade 1.5 msek 2008. Men då var räntan ofta runt 4%. Idag är den 1%. Säg att 2/3 är lån så är räntekostnad exl avdrag idag 1700 sek medan räntekostnad för samma boende 2008 var 3 400.

Mao kostar det betydligt mindre att bo idag i likvärdigt boende än för 13 år sen.
Citera
2021-10-19, 14:26
Medlem
Citat:
Hur ska du mäta det? Räntekostnader plus avgifter? Jag, och de flesta Svenskar, har aldrig haft ett billigare boende än vi har idag.

En lgh I närförort som idag kostar 3 msek kanske kostade 1.5 msek 2008. Men då var räntan ofta runt 4%. Idag är den 1%. Säg att 2/3 är lån så är räntekostnad exl avdrag idag 1700 sek medan räntekostnad för samma boende 2008 var 3 400.

Mao kostar det betydligt mindre att bo idag i likvärdigt boende än för 13 år sen.
Och vad händer med din boendekostnad om inflationen stiger till 10%? Som under borgarnas 1970-tal i Sverige (och det finns många många mycket värre exempel i världen). Då tiodubblas ju din boendekostnad, samtidigt som kostnaderna för mat, kläder, el, transport också tiodubblas. Hur ser din hushållsbudget ut då?

Tror du att din arbetsgivare har råd att tiodubbla din lön för att hans inköpskostnader har tiodubblats? Tror du att din bank generöst skriver av 90% av ditt lån? Det gäller att förstå vad inflation innebär i praktiken.
Citera
2021-10-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Och vad händer med din boendekostnad om inflationen stiger till 10%? Som under borgarnas 1970-tal i Sverige (och det finns många många mycket värre exempel i världen). Då tiodubblas ju din boendekostnad, samtidigt som kostnaderna för mat, kläder, el, transport också tiodubblas. Hur ser din hushållsbudget ut då?

Tror du att din arbetsgivare har råd att tiodubbla din lön för att hans inköpskostnader har tiodubblats? Tror du att din bank generöst skriver av 90% av ditt lån? Det gäller att förstå vad inflation innebär i praktiken.

Varför skulle inflationen stiga till 10%? Vad har det med något jag skrev att göra? Du ville ha ett Cost of living kpi vilket jag gav exempel på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in