2021-10-19, 06:08
Medlem
Ja det är många frågor som behöver svar här. Efter första polis förhöret lät det så här:

-Espen Andersen Bråthen (37) har medgitt at han drepte fem personer og skadet tre. Han forstår hva han har gjort, sier hans forsvarer.

– Han er preget av situasjonen. Han forstår hva han har gjort, og forklarer seg i detalj om hendelsen, sier mannens forsvarer, Fredrik Neumann.

Sedan tillägger han att – Konklusjonen er at han skal underlegges full judisiell vurdering.

– Det sier seg nærmest selv. Det indikerer at ting ikke er helt på plass. En fullstendig judisiell vurdering vil avklare det.

Så vad skulle det kunna vara som inte är på plats?. Allting gick ju så redigt till vid polisförhöret men nu helt plötsligt har han inte alla hästar inne.
Senast redigerad av leosurvey 2021-10-19 kl. 06:11.
Citera
2021-10-19, 07:48
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Han sier at teorien om at sykdom er en del av motivet for handlingen er styrket. Teorien om at siktedes konvertering til islam har vært en viktig faktor, er svekket.

– Han har sagt det offentlig, men ikke fulgt det opp i praksis, sier Omholt om konverteringen.

https://www.nrk.no/norge/politiet_-alle-fem-pa-kongsberg-drept-med-stikkvapen-1.15694181

– Vi vurderte ikke ham som en ekstrem islamist i 2018, og den vurderingen har stått seg siden.

Han sier siktede etter at videoen ble lagt ut «hadde noe aktivitet som gjorde at man ikke hadde tillit til at han var helt frisk».

– Vi fikk inntrykk av at han hadde store psykiske utfordringer, og vi ville gå videre med denne informasjonen til helsevesenet. Informasjonen ble gitt tidlig i januar 2018, sier Haugstøyl.

– Vi visste av historikken hans fra andre områder at han hadde en lav terskel for å utøve vold, men det hadde ikke vært noe i historikken som tilsa at dette var politisk eller ideologisk motivert.

https://www.nrk.no/norge/pst_-fikk-forste-varsel-om-kongsberg-siktede-i-2015-1.15692066
Men det är ju inte helt uteslutet ännu.
Även om de inte tror på terrorkoppling!
Citera
2021-10-19, 09:49
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Snygg sammanfattning du hade tidigare. Allt på en oneliners. Ett offer huggen i låret och ryggen enligt vittne db.

https://www.dagbladet.no/nyheter/silje-22-var-pa-astedet---skummelt/74393343
Fan vilket fegt kräk, ska man dödda fölk så ska de döddas humant.
Riktigt intressant att ham har extremist-koppling men inte är radikal muslim. Ungefär som den stackars snuten som dödade Floyd, fast tvärs om. Han dömdes för han var vit, inte snut.
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja lite tokigt är det allt, han benämns vara allt från 34 år, 37 år och tydligen också 43 år?
Media slarv antagligen?
Klassiskt symtom från media när det kommer till muslimer, ingen vet hur gamla dem är, knappt dem själva, märkligt eg.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Lyckligtvis hände detta för honom i Norge och inte i Danmark.
För i Danmark skulle han inte ha agerat som han gjorde.
Då du mest trollar för postcount så får jag ta och be om källa.
Senast redigerad av psykoshippien 2021-10-19 kl. 09:55.
Citera
2021-10-19, 10:36
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Finns det några foton från mordplatserna?

Någon som har foton på liken?

Eller gärningsmannen?
Citera
2021-10-19, 10:49
Bannlyst
Citat:
De har inte kommit fram till en slutsats, lägg av med desinformation i tråden.
Du blir inte trovärdig!

Sluta. Orden från polisen är att han har psykiska problem och inte att han är terrorist.
Senast redigerad av Anonymaalko 2021-10-19 kl. 10:52.
Citera
2021-10-19, 11:11
Medlem
Ännu ett vittne bekräftar att han är muslim:

Citat:
Eva Hostvedt forteller at hun både har sett og møtt Espen Andersen Bråthen før. Særlig en skremmende hendelse i midten av juli husker hun godt.

– Jeg så han ikke før han plutselig sto rett foran meg og fortalte om den gale verdenen vi lever i, sier Hostvedt.

– Du er også gal, ropte han og slo seg til hodet, fortsetter hun.

Ifølge Hostvedt snakket han også usammenhengende om islam, uten at hun skjønte hva han mente med det han sa.
Citera
2021-10-19, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Ännu ett vittne bekräftar att han är muslim:
Polisen avfärdade detta vittne.
Citera
2021-10-19, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ja, men knappast tyngre.

Citat:
Flera av 37-åringens grannar säger till norska TV2 att de blivit skrämda av hans uppträdande, och att han varit hotfull.

– Han är en stor man, väldigt lång och barsk. Han har gjort tydligt på sättet han pratat att han var i stånd att skada folk, men jag trodde inte att det skulle ske på det här sättet, säger en 19-årig granne.

Tyngre än dom flesta.
Citera
2021-10-19, 12:54
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Sluta. Orden från polisen är att han har psykiska problem och inte att han är terrorist.
Japp, det bevisade du genom att länka till Nordfront som skrev att han är islamistisk terrorist.
Inte en, utan två gånger.
Att du är en komplett idiot det vet vi, skriv det i din signatur så folk blir varnade.
Citera
2021-10-19, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Japp, det bevisade du genom att länka till Nordfront som skrev att han är islamistisk terrorist.
Att du är en komplett idiot det vet vi, skriv det i din signatur så folk blir varnade.

Citat:
Vid årsskiftet 2017/2018 gjorde säkerhetspolisen ytterligare en bedömning av Espen Andersen Bråthen. Då kunde de slå fast att mannen varken drevs av religion eller ideologi, utan var allvarligt psykiskt sjuk.
https://www.expressen.se/nyheter/missen-om-massmordaren-mer-vald-an-vi-kunde-tro/
Citera
2021-10-19, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel

Polisen har länge vetat att Andersson är psykiskt sjuk.
Citera
2021-10-19, 13:03
Bannlyst
Citat:
Min arbetskamrat är mytoman och uttrycker sig hotfullt

På mitt jobb har jag en kollega som ljuger varje dag. Pratar man bostadsrätter ja då bor han i villa utan lån, pratar man vapen ja då har han 10 st ak47or, pratar man att åka utomlands ja då har han varit över allt, och det bara fortsätter och fortsätter, listan är lång jag lovar.

Det läskiga är att han då och då blir arg, och när han är arg så kommer alltid samma meningar fram, horungen, skära halsen av dom, göra köttfärs av dom, mammaknullare, inte ens gud kan röra mig, osv. Han har även berättat att han försökt dödat en person med 10 knivhugg och att han misshandlat ett flertal personer, jag vet att han ljuger, men är denna person farlig?

Jenny Klefbom svarar:

Vilken skrämmande arbetskamrat du har. Och vad jobbigt det måste vara för er andra på arbetsplatsen att förhålla er till denna mycket oberäkneliga och normbrytande person!

Jag kan inte, utan att först göra en ingående riskbedömning av den här personen, uttala mig om huruvida han är farlig eller inte.
Med farlig menar jag då att han skulle göra verklighet av sina hot och sin skrämselpropaganda. Däremot tycker jag att han definitivt är farlig på ett annat sätt, nämligen att han sprider vantrivsel, osäkerhet och kanske till och med skräck omkring sig.
Att leva med honom i sin närhet måste leda till en konstant hög stressnivå för er arbetskamrater, och även det är faktiskt farligt i längden.
https://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=3056&Q=Min+arbetskamrat+%C3%A4r+mytoman+och+ut trycker+sig+hotfullt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in