Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-18, 06:51
Avslutad
Kallar du dig feminist och i så fall varför?

Om inte, varför kallar du dig inte feminist?
Citera
2021-10-18, 06:57
Medlem
Europes avatar
Jag kallar mig inte feminist för att jag inte är en feminist.
Citera
2021-10-18, 07:20
Medlem
anomaligns avatar
Många gör det mer komplicerat än det behöver vara. I grund och botten är feminism:

Citat:
(...) den klassiska politiska rörelsen för kvinnors fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen.

Olika inriktningar har olika syn på vad problemen är, vad de beror på och hur det bäst bör lösas. Det som är gemensamt för dessa är att de anser:

att kvinnor generellt sett är underordnade män.
att detta förhållande ska förändras.

(Definition från Lena Gemzöe - Feminism, 2002)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism#Centrala_begrepp

Det är min uppfattning om att i ojämlika samhällen är alla förlorare, mer eller mindre.
Citera
2021-10-18, 07:29
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Ja, för att jag tror på jämställdhet mellan könen.
Citera
2021-10-18, 07:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Många gör det mer komplicerat än det behöver vara. I grund och botten är feminism:

Det är min uppfattning om att i ojämlika samhällen är alla förlorare, mer eller mindre.

Generellt underordnade män?

Hur yttrar sig det?
Citera
2021-10-18, 07:32
Medlem
kajus333s avatar
Jag stödjer alltid dem som är i underläge.
Citera
2021-10-18, 07:35
Medlem
Nattjags avatar
Själv är jag stor anhängare av jämställdhet. Exakt samma villkor. Samma förutsättningar och samma möjligheter och samma rättigheter och samma personliga ansvar för precis alla människor.

När jag säger detta får jag ofta höra att då är jag ju feminist, men så är alls inte fallet då jag vägrar låta denna ideologi äga definitionerna av vad jämställdhet är och hur denna främjas.
Citera
2021-10-18, 07:57
Medlem
SkuttCobains avatar
Att man ska ha lika lön för lika arbete och ska slippa bli ofrivilligt våldtagen är bara sunt förnuft, men jag skulle inte kalla mig feminist. Däremot är inte för invotering pga kön fel. Den som är mest lämpad för jobbet ska ha det, invotering måste vara omvänd feminism... finns väl inte ens ett ord för det (?)
Citera
2021-10-18, 08:04
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag är, som många andra, positiv till jämställdhet. I alla fall i bemärkelsen lika lön för lika arbete, lika stor rätt att göra sin röst hörd, lika stora ekonomiska/sociala/politiska rättigheter och skyldigheter osv.

Däremot inser jag att det finns stora biologiska skillnader mellan könen och ser inget negativt med att man inriktar sig på saker man är bäst på/mest intresserad av.

Men jag vägrar att kalla mig feminist, dels för att ordet klingar som om det ena könet vore mer värt och dels för att jag inte vill blandas ihop med manshatande, kvinnorättshetsande individer.
Citera
2021-10-18, 08:04
Medlem
Empresss avatar
Jag är för jämställdhet mellan könen.

Feminist? Nej.
Feminism är ett tillvägagångssätt för att uppnå jämställdhet.

Feminismen fokuserar på kvinnofrågor i huvudsak, och nu i modernt samhälle så anser jag att man skall fokusera likvärdigt (och jämställd) på alla områden som det sker könsdiskriminering. Inget kön skall marginaliseras (vanligast männen) till förmån för det andra könet (vanligast kvinnor).

För min åsikt är den, att vill man ha ett jämställd samhälle så skall man nå dit med att ha jämställd tillvägagångssätt.
Citera
2021-10-18, 08:06
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Nej, det där är lögnen om vad det är.
Sanningen är vad de gör med makten och pengarna de skulle rätta till orättvisorna med och det liknar mer könsfascism och manshat.
Du kan ju gå omkring och inbilla dig vad du vill, men precis som befolkningen i kommunistiska länder ser du inte hatet förrän det drabbar dig själv.

När en man i din närhet drabbas.
T.ex att din lillebror eller son tar livet av sig, din pappa blir av med jobbet pga "positiv särbehandling" osv.
Citera
2021-10-18, 08:17
Avslutad
Kallar mig inte feminist av det skälet att det definieras på så många sätt, som om jag bekänner mig till feminismen kan sådana sekteristiska inriktningar som jag inte tror på, plötsligt tro att jag stödjer dem. Feminismen framställs som en okomplicerad och genomhygglig tanke, men den utgör endast ett yttre skal för mycket tvivelaktiga politiska mål.

Om jag säger att jag är feminist kan olika politiska partier, organisationer och idéinriktningar kidnappa mitt stöd och ta det som intäkt för diverse politiska utspel som inte har med den essentiella feminismtanken att göra, utan som syftar till förslava människor istället för att frigöra dem.

Så därför en stenhård och skarp röd linje mot feminism.

Jag är dock av uppfattningen att det finns ett strukturellt missgynnade av relationen mellan biologiska män och kvinnor, och att socialt konstruerade könsuppfattningar också förnekar människor och deras möjligheter att leva det liv de vill, förverkliga sina möjligheter men också i grunden sig själva som människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in