2021-10-17, 21:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så man måste ”agera”, skit samma om det är rimligt eller inte. Jag förstår att du lätt blir imponerad av sk starka ledare.

Det är bättre att göra något än ingenting. Är du imponerad av ingenting? När osäkerhet råder tillämpar man försiktighetsprincipen, om det råkar bli lite för mycket må det vara så, man försökte i alla fall i motsats till att göra ingenting. Om jag ser ett hus brinna så ringer jag brandkåren, bankar på dörren och försöker väcka folk, funkar inte det så sparkar jag in dörren och kollar om jag ser någon, du bara tittar på eller vänder dig om och går, äsch vad fan det är släckt liksom, ingen hemma ändå.
Citera
2021-10-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det har gått kämpigt för länderna som leds av hysterikor. Då Nya Zeeland, nu Finland.

Jaså?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-12..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=Biweekly &Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false &country=SWE~FIN~NZL
Citera
2021-10-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det baserar jag helt och hållet på att våra andra coronavirus funkar så. Det är normalt att smittas igen efter 12 månader. Om det gäller även för det här återstår att se.

Säsongsinfluensa är muterade varianter
Muterar covid-19 från det man varit infekterad av så är det troligt.
Om man däremot håller sig till delta som dominerar nu så sprids den av vaccinerade.
Att den ska spridas av dom redan infekterade av delta låter mera osannolikt.
Citera
2021-10-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om man däremot håller sig till delta som dominerar nu så sprids den av vaccinerade.
Influensa, ja, men coronavirus är en annan sorts virus. Kroppen förkastar antikropparna mot de fyra vanliga coronavirusen med en halveringstid på typ sex månader. Du kan smittas av exakt samma variant flera gånger.
Citera
2021-10-17, 22:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag håller med dig. Mörkertalen för genomgången covid verkar vara stort, Mendez blir bara betydelsefullt om det minskar risken för allvarliga infektioner i framtiden.

När de testade 16 till 17 åringar i maj visade det sig att nästan 40 % av dem hade antikroppar. De här sakerna har det pratats alldeles för lite om. Kanske är det omfattande smittspridning som gjort att det hittills inte blivit en markant ökning av sjukdomsfall sedan restriktionerna togs bort. Det är ju snart tre veckor sedan nu. Hittills stor skillnad mot andra nordiska länder som valde att stänga ner i början och hindrade smittspridningen.
Låter mycket positivt.
Hoppas på en lugn höst/vinter och att vi kan fortsätta utan massa tråkiga restriktioner.
Jag är rätt så trött på den här skiten och gillar att få vara tillbaka på jobbet på heltid och att få resa igen samt ta emot besök.
Citera
2021-10-17, 22:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Deltan är en mutation från Indien från hösten 2020 och vi har sedan dess inte sett till någon mer "livskraftig" mutation. Hoppas verkligen vi slipper någon ny mutation som tar över.

Är så jävla trött på den här skiten från Kina.
Vi har öppnat upp nu och jag vill aldrig mer ha några restriktioner eller annan skit.
Citera
2021-10-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tycker det borde finnas rätt så bra data på hur många som fått covid två gånger. Har aldrig sett några alarmerande siffror på det så misstänker immuniteten är starkare från infektion.

Ja det finns många studier som visar hur bra immuniteten är efter genomgången covid.
Ett exempel är ju den svenska Communitystudien.
Naturlig immunitet är bästa skyddet (utifrån de omfattande data vi har kring detta) och utifrån det är det helt orimligt att de med bekräftad naturlig immunitet ska tvingas eller hetsas till att ta vaccinet också, som ju trots allt är en risk.
Citera
2021-10-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är bättre att göra något än ingenting. Är du imponerad av ingenting? När osäkerhet råder tillämpar man försiktighetsprincipen, om det råkar bli lite för mycket må det vara så, man försökte i alla fall i motsats till att göra ingenting. Om jag ser ett hus brinna så ringer jag brandkåren, bankar på dörren och försöker väcka folk, funkar inte det så sparkar jag in dörren och kollar om jag ser någon, du bara tittar på eller vänder dig om och går, äsch vad fan det är släckt liksom, ingen hemma ändå.
Kan du utveckla ”försiktighetsprincipen” i detta sammanhang? Såvitt jag vet används begreppet i ekonomisk redovisning och i miljösammanhang.
Citera
2021-10-17, 23:05
Medlem
Increases in COVID-19 are unrelated to levels of vaccination across 68 countries and 2947 counties in the United States.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34591202/

https://www.youtube.com/watch?v=gD9YmiGVEkA

"Of the top 5 counties that have the highest percentage of population fully vaccinated (99.9–84.3%), the US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) identifies 4 of them as “High” Transmission counties. "

"Conversely, of the 57 counties that have been classified as “low” transmission counties by the CDC, 26.3% (15) have percentage of population fully vaccinated below 20%."

Där ser man, vaccinet gör ingen som helst skillnad på smittspridningen, kanske t.o.m. mer smittspridning ju fler som är vaccinerade.
Citera
2021-10-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du kan enkelt googla detta. Det finns ju dokumenterade exempel på folk som tagit livet av sig pga lång-covid. Livet var helt enkelt inte värt att leva med brain fog, skrumplungor och russintestiklar. Game over!
Att några tagit livet av sig på grund av coronafarsen stämmer säkert men så många som du påstår har drabbats av långcovid är en enorm överdrift och dessutom så är långcovid ofta annat än corona
Citera
2021-10-17, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kan du utveckla ”försiktighetsprincipen” i detta sammanhang? Såvitt jag vet används begreppet i ekonomisk redovisning och i miljösammanhang.

Nej tyvärr, jag tror jag fick med det mesta!
Citera
2021-10-18, 00:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Trams!'
Det är väl mer sannolikt att den sprids av de immunokompromisserade, såsom hiv-infekterade som har i princip noll immunförsvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in