Jeg har nevnt det tidligere. Jeg synes fremdeles det er rart at ingen bilder av AE fra teaterkvelden er blitt offentliggjort.
Henter frem VG-artikkel fra 9. mai 2020. Dagen etter at TH ble løslatt fra varetekt.
Venneparet til VG: Slik var Anne-Elisabeths siste kveld før hun forsvant
På ukjent tidspunkt forlot AE og TH S4 på ettermiddag/kveld 30. oktober 2018.
Ekteparet Hagen bestilte en taxi til sitt hjem i Sloraveien 4 på Fjellhamar i Lørenskog. De hadde en avtale med et vennepar i Oslo denne kvelden. Taxien kjørte dem til Brasserie Hansken, en restaurant i hovedstaden som er anbefalt i Michelin-guiden.
Hva med hundepasseren, TEH, var han ankommet S4 da ekteparet angivelig dro inn til Oslo? Eller hadde TEH egen nøkkel og låste seg inn etter at ekteparet var dratt? Eller brukte TEH nøkkelen-i-støvelen-i-garasjen til å låse seg inn, og la den på plass igjen etterpå, slik at AE kunne finne den der og låse opp døren etter at ekteparet kom hjem, slik som TH har forklart?
Hva slags kontakt med AE hadde TEH denne dagen? Snakket de sammen ansikt til ansikt, eller på telefon? Hvordan ble hundepasset avtalt? På sms? Jeg vet ikke. Synes spørsmålene trenger svar.
Hva slags kontakt hadde AE og TEH i løpet av kvelden? Snakket de på telefon? Var det sms'er? Og hvorfor var TEH dratt fra S4 allerede før ekteparet kom hjem? Hva slags kommunikasjon var det mellom familiemedlemmene?
Teater-vennene, ekteparet i 70-årene, har kjent AE og TH siden 80-tallet. Mannen har hatt en langvarig forretningsforbindelse med TH.
Men i månedsskiftet november-desember ringte politiet til Tom Hagens forretningsforbindelse.
Hva skjedde i månedsskiftet november-desember? Var det ikke noe bevegelse på kommunikasjonskontoen da. Noe krypto-greier.
– Jeg var på en utenlandsreise og ble avhørt over telefon. Kona var hjemme i Norge og ble avhørt her. Vi fikk vite at Lisbeth var borte, at det var snakk om en forsvinning og at vi måtte behandle informasjonen med den største diskresjon. Beskjeden gikk veldig inn på oss, sier han.
Teatervennen til TH, som omtaler seg selv som en langvarig forretningsforbindelse, og som også er pensjonist, var altså på utenlandsreise akkurat da.
Dette spurte politiet om:
Etter middagen på Brasserie Hansken gikk turen videre til Det Norske Teatret. I politiavhør har venneparet blant annet fått spørsmål om hvilken vei de gikk, hva de hadde på seg – og om de følte seg forfulgt.
Hvilken vei de gikk, hva de hadde på seg.
Det er 7-800 meter mellom Brasserie Hansken og Det Norske Teatret. Litt forskjellige ruter å velge mellom.
Politiet må jo ha sikret overvåkningsmateriell fra aktuelt område den kvelden. Er kvaliteten så dårlig at det er vanskelig å identifisere personene på bildene. Eller ble det ikke sikret videoovervåkning?
Ja jeg vet ikke. Sceneteppet gikk opp 20:03. Forestillingen ferdig 22:37. Etterpå skal ekteparet Hagen ha tatt en taxi hjem.
Jeg synes AE blir fremstilt fargeløs og spøkelsesaktig allerede kvelden før hun forsvant. Jeg synes at det er noe som mangler. Blant annet bilder fra kvelden før.