Jag funderar lite på det här med att polisen tidigt slog fast och gick ut med att han var konvertit.
Vad innebär det egentligen att någon är konvertit. För att konvertera till kristendom är det ju i första hand frågan om att döpa sig. Finns det något motsvarande inom islam eller räcker det med att bara säga "nu är jag muslim"? Jag kan tycka att man åtminstone borde gå med i en församling, dvs betala medlemsavgift till moskén eller hur de nu gör, vilket denne jeppe tydligen inte gjort. Inte heller har han besökt moskén mer än vid något tillfälle för fyra år sedan. Vidare verkar han inte be eller göra något annat muslimskt. Hade han ens slutat äta fläsk? Det borde vara ett minimum och hur kan polisen i så fall veta det?
Jag får en känsla av att de så snabbt som möjligt ville meddela allmänheten att det inte rörde sig om en högerextremist denna gång. Det verkar som att norrmännen är mycket rädda för nya terrordåd av högerextrema. Inte konstigt kanske. Det jäser väl i stugorna lite var stans av arvtagare till gamla Quislingar som förmedlat sin stinkande ideologi på samma sätt som våra nazister som bildade SD. Barnbarn till "tyskhoror" och andra som vill återupprätta mormor eller farmor. Kanske inte så konstigt.
Han har tidigare konverterat till islam och haft kopplingar till radikala miljöer. Det räcker gott och väl för att förstå, att det här handlar om en galen islamist. Koranen är full av uppmaningar till mord på såkallade "otrogna" människor, så där har vi nog det som har hänt. Men det klingar så dåligt, så det kommer skyfflas undan mattan. Bättre köra all-in på vit psykiskt sjuk man istället.
Hyttegata er åsted for flere av drapene, og fredag tok politiet igjen fram sperrebåndene og stengte gata.
Nå forklarer politiet hvorfor.
– Nå er vi på dag tre av saken og da er det naturlig å se på de ulike åstedene flere ganger. Det er rett og slett etterforskning, sa politiinspektør Per Thomas Omholt på pressekonferansen fredag ettermiddag.
Jeg tror ikke dette er foreldrene til GM. Dette er vel moren?