Citat:
Ursprungligen postat av
Vallmohimmel
Jag hoppas att jag inte har missförståtts, jag gör aldrig deras läxor åt dem. Jag gör mitt bästa för att ge dem den förståelsen och kunskapen som krävs för att de i största mån ska kunna göra uppgiften själva.
Jag låter dem läsa texten, ber dem återberätta den för mig och här uppstår det problem eftersom de oftast inte förstår de viktiga detaljerna av och nödvändiga nyansskillnader i texten. Därefter går jag igenom texten och återberättar stycke för stycke. Jag förklarar nyckelord och försöker ge exempel.
I det här momentet försöker jag försäkra mig om att texten är uppfattad, jag uppmanar dem att ställa frågor om de delar de inte förstår och jag förklarar på eget bevåg de delar som jag misstänker inte har förståtts helt vilket många gånger visat sig vara behövligt.
Senare när vi går vidare till att börja skriva t.ex. sammanfattningen så "produceras" en text med onödiga detaljer, grammatiskt felskrivna meningar, brist på struktur, faktafel och annat.
Jag går igenom deras text tillsammans med dem och pekar på var det brister genom att ständigt hänvisa till det ursprungliga materialet. Innan jag rättar ber jag dem läsa upp sin text högt för sig själva (och mig) och låter dem upptäcka de fel de kan men det är långtifrån tillräckligt för att texten ska nå "acceptabel" nivå (enligt mig).
Du verkar ha helt rätt arbetssätt. Tyvärr så, i många fall - som här - är det ett långtidsarbete... Inget snabbfix, du måste jobba med dem minst skolåret ut.
Men om de läser mycket, skönlitterära böcker, populärvetenskapliga böcker, så hjälper det till i det långa loppet.
Ungdomar har ofta svårt med sånt, dvs att få fram essensen ur en text, och det blev än värre nuförtiden när det är dator, och smartfåne för hela slanten...
Dina lärlingar har dubbel skopa pga sin bakgrund, men så här kan det säkert se ut på många andra håll också.
De / deras föräldrar har i alla fall ambitioner, de har ju städslat dig. Många andra nöjer sig med ett läge som svag elev.
Jag minns, det är väl en 20 år sedan nu, innan smartfånernas tid.
Jag jobbar som lärare, SO ämnen.
En ganska bra åk 7. De får fördela sig i grupper och jobba med föreslagna men delvis valda ämnen.
Jag har en läcker uppgift åt klassens intelligentaste kille i par med en annan, ganska duktig kille. Bägge helsvenskar.
En bok om teknikhistoria, och de har som specialité, vapen och vapenutveckling... En väl skriven, mycket lättillgänglig populärvetenskaplig bok.
Efter några dagar kommer de och säger att det är för svårt. Först trodde jag att de antingen fånade sig, eller att de inte ville ta i. Men de kunde inte... Faktiskt.
Jag minns inte hur jag löste uppgiften åt dem; jag måste iaf ha reviderat frågan så vem som helst kunde få ihop något.
Men till min överraskning insåg jag alltså, att de INTE hade förmågan att läsa igenom en text, ta tillvara fakta och kunskaperna, låta sin hjärna bearbeta dom, och skriva ner en fungerande sammanfattning...
De var sönderkörda av enkla skrivuppgifter och enkla lärobokstexter, som var färdigtuggade och det var bara att ge enkla svar på enkla frågor. Där frågan och texten direkt korresponderade med varandra...
Och det var alltså den klipske, intelligente killen med tillgång till bollplank...
De lite svagare eleverna var givetvis ännu värre ute... Så med dem uppdelade jag givetvis motsvarande material några få sidor i taget... Så det blev mera tuggvänlig.
Jadå, som jag minns det, det blev ganska bra till slut för allihopa. Men jag fick mig en obehaglig minnesbeta som jag minns än...