2021-10-14, 15:25
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vad hade dansken i Norge att göra?

Behövs inte tillstånd i Norge för en sådan pilbåge?

Hans pappa är norsk och har bott i Norge sen barnsben.

Angående pilbågen har jag ingen aning om.
Citera
2021-10-14, 15:27
Medlem
Citat:
Vad hade dansken i Norge att göra?

Han var født og opvokset i Norge med dansk mor og norsk far. Grunden til han blev kaldt dansk er fordi han fik et automatisk dansk statsborgerskab da han blev født, og man må ikke have dobbelt statsborgerskab i Norge. Så han beholdte det. Men reelt set har han aldrig boet her i Danmark
Citera
2021-10-14, 15:28
Medlem
Citat:

Vad menar du med "en sådan pilbåge"? Vet vi vilken sorts båge som har använts?
Pilbågar i alla dess former är licensfria i Norge. Armborst är licenspliktiga precis som i Sverige.
Citera
2021-10-14, 15:29
Medlem
Citat:
En person som känner Espen Andersen Bråthen säger till NRK att den anklagades konvertering till islam inte har med fallet att göra.
- Det här handlar om en person som är allvarligt psykiskt sjuk och som föll utanför från tonåren. Detta har påverkat de nära hans liv i stor utsträckning, säger personen.

Case closed! Precis som jag skrev, så är det inte terrorbrott.
Citera
2021-10-14, 15:30
Medlem
PST har presskonferens vid 17.
Citera
Medlem
oenophiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaveta.Yepanchin
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10091051/Norway-bow-arrow-attacker-convert-Islam.html

BILD OCH NAMN PÅ GM

Det gick väldigt fort för Aftonbladet att publicera namn och bild på misstänkt GM. Hur var det vid knivdådet i Vetlanda? Vill minnas att det dröjde längre. Nån som minns?
Citera
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward

Menar dem seriöst att polisen mötte mannen, men lät han slinka iväg och då döda 5 stycken? Hur är det ens möjligt? Varför öppna de inte eld direkt?

Om jag förstått det rätt så lär polisen indirekt låtit GM döda dessa 5 helt i onödan.

Har jag uppfattat fel? Var de redan träffade men förblödde när han drog sig undan?
Norsk polis är obeväpnad.
De förvarar pistoler i en förseglad ask i bakluckan och måste begära tillstånd av högre chef för att använda dem.

Det förklarar händelseförloppet och jag gissar på att den lagen kommer att diskuteras flitigt i Norge efter denna händelse.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisen_i_Norge

Citat:
Polisen i Norge är en av de få poliskårer i världen som i huvudsak uppträder obeväpnad, deras vapen förvaras på polisstationen eller i plomberad ask i polisbilen.
Citera
2021-10-14, 15:31
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rrom08/espen-andersen-brathen-misstanks-ha-dodat-fem-personer-med-pilbage

Denna bit känns oklar. Kan någon förklara ?

” Gärningsmannen har erkänt händelseförloppet.
Alla offer dödades förmodligen efter att polisen första försök att stoppa pilbågsmannen, säger polischefen:
– Troligen dog alla efter att polisen först var i kontakt med honom.

Menar dem seriöst att polisen mötte mannen, men lät han slinka iväg och då döda 5 stycken? Hur är det ens möjligt? Varför öppna de inte eld direkt?

Om jag förstått det rätt så lär polisen indirekt låtit GM döda dessa 5 helt i onödan.

Har jag uppfattat fel? Var de redan träffade men förblödde när han drog sig undan?

Polisen i Norge är normalt obeväpnad så när polisen kom fram blev de besjutna och flydde såklart för att få hjälp av beväpnade kollegor.
Under tiden dödades 5 offer.
Bra Norge!!
Citera
2021-10-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Okej, vi förmedlemar det till Norska Polisen.
Richmoney har sagt det då stänger vi fallet..

Seriöst..

Du vet ingenting..

Polisen kommer göra husrannsakan och troligtvis kommer det visa sig att han radikaliserats.
Kanske ville han passa in, och göra sina islamistfittor till vänner stolta.
Citera
2021-10-14, 15:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Ensam galning precis som Breivik är det mest sannolika, men det kan inte uteslutas än att han haft kontakter med militanta islamister.
Citera
2021-10-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Okej, vi förmedlemar det till Norska Polisen.
Richmoney har sagt det då stänger vi fallet..

Seriöst..

Du vet ingenting..

Polisen kommer göra husrannsakan och troligtvis kommer det visa sig att han radikaliserats.
Kanske ville han passa in, och göra sina islamistfittor till vänner stolta.

Det är vad du tror. Men du kommer att ha fel. Mannen kommer att dömas till mord och få vård istället för fängelse!
Citera
2021-10-14, 15:33
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:

Du slår fast det för att ett vittne säger det till NRK? är det inte bättre att vänta med polisens utredning och se vad den kommer fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in