2021-10-14, 15:17
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Hoppas han har lämnat ett manifest någonstans.
Hade vart intressant att läsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rrom08/espen-andersen-brathen-misstanks-ha-dodat-fem-personer-med-pilbage

Denna bit känns oklar. Kan någon förklara ?

” Gärningsmannen har erkänt händelseförloppet.
Alla offer dödades förmodligen efter att polisen första försök att stoppa pilbågsmannen, säger polischefen:
– Troligen dog alla efter att polisen först var i kontakt med honom.

Menar dem seriöst att polisen mötte mannen, men lät han slinka iväg och då döda 5 stycken? Hur är det ens möjligt? Varför öppna de inte eld direkt?

Om jag förstått det rätt så lär polisen indirekt låtit GM döda dessa 5 helt i onödan.

Har jag uppfattat fel? Var de redan träffade men förblödde när han drog sig undan?

Beror ju givetvis helt på hur det gick till.

Kan vara allt mellan att Polisen överpresterade, men att han kom loss ändå, till att de helt underpreseterade.
Citera
Medlem
Det här påminner mycket om de som la ut filmer där de erkände att de var anhängare av Antifa och att de deltog i stormningen av Capitolium.
Citera
2021-10-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaBojke
Nu har det ju kommit fram att han mest troligt inte är muslim, han bara säger att han är det. Verkar vara en psykiskt störd person, möjlig schizofreni. Om du kollar på hans video ser du hur ofta han försöker få fram att han är muslim, som om han vill att folk ska fastna för det när han mördar. Möjlig högerextrem som kallar sig själv muslim för att öka rasismen mot muslimer i samhället.
Vad är din agenda? Tror nog en förutsättningslös undersökning ang vederbörande psykisk föreställningsvärld och ev religiösa i slag är interessant här. Det är många åsikter ute och går här utan underbyggande fakta. All religiösa fanatism är farlig. Har psykisk sjukdom i kombination av /eller sociala tillkortakommanden fått det att tippa totalt eller är det något annat. De här personerna är interessant från flera perspektiv. Om vi ska lära något för framtiden så är det viktigt att inte gå enögd in fällan av fördommar.
Citera
2021-10-14, 15:18
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Beror ju givetvis helt på hur det gick till.

Kan vara allt mellan att Polisen överpresterade, men att han kom loss ändå, till att de helt underpreseterade.

Låter ju helt sjukt om så är fallet.
Citera
2021-10-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
nej, det var det knappast.

han ville snarare gömma sig bakom nåt och det råkade bli islam. han var för feg för att erkänna att han bara hade blivit galen och bar på en massa oförlösta aggressioner

En galen person förstår inte att han är galen, det är omgiven som är galen. Det är en del av sjukdomen och har inget med feghet att göra. De anser sig ofta stå över andra människors som inte begripit hur allt hänger ihop
Citera
2021-10-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Helt klart att det rör sig om en högerextremist som tappat det det helt och utfört dådet i islam och muslimernas namn.

"Jag är en budbärare. Jag kommer med en varning. Är det verkligen det här som ni vill. Och till alla som vill göra upp med sig själva så är tiden inne. Bär vittne till att jag är muslim",

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rrom08/espen-andersen-brathen-misstanks-ha-dodat-fem-personer-med-pilbage

Precis, det är ganska uppenbart att han är högerextrem och utfört detta i islams namn. Finns ingen muslim i världen, inte ens någon islamistisk terrorist, som någonsin har sagt "bär vittne att jag är muslim".

Är ganska uppenbart att han tillhör extremhögern och tappat förståndet. Vanlig skinhead.
Citera
2021-10-14, 15:21
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Jasså?
https://www.youtube.com/watch?v=1o9RGnujlkI

https://www.youtube.com/watch?v=clDMcDoUSpU

Tror dock inte det här kioskmongot var son till Legolas, hoppa på han bakifrån och se till så han inte kommer åt varken båge eller pilar. Läste att han nog hade kniv också men den borde man ju kunna se till att han inte får chansen att komma åt. Men folk fryser nog i såna här situationer tyvärr.
Citera
2021-10-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfrida-Larsson
Vad är din agenda? Tror nog en förutsättningslös undersökning ang vederbörande psykisk föreställningsvärld och ev religiösa i slag är interessant här. Det är många åsikter ute och går här utan underbyggande fakta. All religiösa fanatism är farlig. Har psykisk sjukdom i kombination av /eller sociala tillkortakommanden fått det att tippa totalt eller är det något annat. De här personerna är interessant från flera perspektiv. Om vi ska lära något för framtiden så är det viktigt att inte gå enögd in fällan av fördommar.

Har ingen agenda än att visa hur korkade folk låter när de är "helt säkra på att det är X eller Y", så jag imiterar de personerna men på motsatta sidan samt försöker få dem att inse att deras teorier är lika trovärdiga som mina.
Citera
2021-10-14, 15:23
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward

Denna bit känns oklar. Kan någon förklara ?

” Gärningsmannen har erkänt händelseförloppet.
Alla offer dödades förmodligen efter att polisen första försök att stoppa pilbågsmannen, säger polischefen:
– Troligen dog alla efter att polisen först var i kontakt med honom.

Menar dem seriöst att polisen mötte mannen, men lät han slinka iväg och då döda 5 stycken? Hur är det ens möjligt? Varför öppna de inte eld direkt?

Om jag förstått det rätt så lär polisen indirekt låtit GM döda dessa 5 helt i onödan.

Har jag uppfattat fel? Var de redan träffade men förblödde när han drog sig undan?

Dom sköt varningsskott som skrämde iväg honom så att han inte kunde hittas under ca 20 min. Under denna tid mördade han fler.
Enl. tidigare uppgift sköt han 4 st efter att han smet undan.
Citera
2021-10-14, 15:23
Medlem
JymdKjams avatar
Vad hade dansken i Norge att göra?

Behövs inte tillstånd i Norge för en sådan pilbåge?
Citera
2021-10-14, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Född och uppvuxen i Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vad hade dansken i Norge att göra?

Behövs inte tillstånd i Norge för en sådan pilbåge?

Han är ju född i Norge av norsk far och dansk mor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in