2021-10-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Vem har starkast immunförsvar? En som blev vaccinerad i februari eller en ovaccinerad som blev smittad med covid 2-3 månader sen?

Du menar skydd mot Covid 19?

All forskning tyder på att den som blev sjuk för 2-3 månader sedan.
Citera
2021-10-14, 14:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Stor humor att du fortfarande länkar till FHM för att backa dina påståenden. Du har inte riktigt förstått allt detta än trots att du funderat på detta i snart 2 år...

Visst har FHM haft fel i mycket, men att vaccinen inte skulle skydda mot smitta, svår sjukdom eller smittspridning köper jag inte. I sådana fall hade vi haft en enorm smittspridning i Sverige idag, men det har vi inte. Det är ju bara att titta hur det ser ut i samhället idag. I stort allt ser ju ut som vanligt. Det är fullt på arbetsplatser, på bussar, i köpcentrum osv osv. Och nej, 90% av befolkningen har inte haft Covid19. Officiellt bara cirka 10%, men mörkertal finns förstås, så troligen ligger vi runt 20-25%, men det är i alla fall alldeles för lågt för att förklara den låga smittspridningen i relation till avskaffade begränsningar. Jag säger att vi ser en tydlig vaccinationseffekt. Att den effekt riskerar att klinga av (för det tror även jag), är förstås ett bekymmer, men det är just därför vi behöver boosterdoser.
Citera
2021-10-14, 14:24
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hur vet du detta?

Har en bekant som inte testat sig en enda gång, men visade sig ha en massa antikroppar mot covid 19. Då kan man utgå ifrån att han inte är den enda i hela Sverige som är mörkertalet.
Citera
2021-10-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nä det behöver du inte göra, undrar bara varför du skriver ut en sån sak när du vet att det inte är i närheten av sanningen.

Om du hävdar att de är felaktiga siffror och inte i närheten av sanningen får du gärna presentera andra siffror uppbackad av en trovärdig källa.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är tillåtet att tänka själv också.
Som ovaccinerad och som dessutom haft covid så träffar jag gärna på mina gamla föräldrar (som är vaccinerade). Jag råder dem dock att hålla sig ifrån folk lite i allmänhet, speciellt då de kan ha oturen att träffa på andra vaccinerade som är sjuka utan att de vet om det.

Har du haft covid19 senaste sex månaderna ska det vara okej att göra som du gör. Var det längre tid än så som du hade covid19 ska du inte träffa riskgrupper om du inte vaccinerat dig.
Citera
Medlem
Citat:
Har en bekant som inte testat sig en enda gång, men visade sig ha en massa antikroppar mot covid 19. Då kan man utgå ifrån att han inte är den enda i hela Sverige som är mörkertalet.

Hur kan man utgå ifrån det?
Citera
2021-10-14, 14:26
Medlem
Citat:

Finns en studie som säger att 36% av de som testade positivt INTE fick antikroppar.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/9/21-1042_article
Citera
2021-10-14, 14:27
Medlem
Citat:
Det är tillåtet att tänka själv också.
Som ovaccinerad och som dessutom haft covid så träffar jag gärna på mina gamla föräldrar (som är vaccinerade). Jag råder dem dock att hålla sig ifrån folk lite i allmänhet, speciellt då de kan ha oturen att träffa på andra vaccinerade som är sjuka utan att de vet om det.

Har du gjort ett antikroppstest eller bara PCR-test?

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/9/21-1042_article

36% som testade positivt fick aldrig några antikroppar.
Citera
2021-10-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sitter och tittar på pressträffen nu i denna stund. Som ovaccinerad ska man inte träffa riskgrupper och 70+. Undrar hur stor hänsyn som kommer tas av ovaccinerade i förhållande till det.

Enligt de senaste vetenskapliga studierna bör ju en vaccinerad klassas som ovaccinerad (när det gäller smittspridningen) efter 5 månader. Undrar hur många vaccinerade som kommer ta hänsyn till det.
Citera
2021-10-14, 14:29
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Om du hävdar att de är felaktiga siffror och inte i närheten av sanningen får du gärna presentera andra siffror uppbackad av en trovärdig källa.
Har du legat under en sten i två år ?
När smittan rasade som mest i början av 2020 fick ingen testa sig som inte behövde sjukhusvård eller dog. Menar du att ingen av dem var smittade ? 100% hamnade på sjukhus eller dog av de som var smittade ?

Lägg därtill alla barn utan symptom som inte testat sig och alla andra som inte testat av olika anledningar.

Tycker du att jag behöver en källa för det ?
Citera
2021-10-14, 14:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Var ändringen i rekommendationen att man inte behöver testa sig, men ändå vara hemma några dagar, eller att man kan gå till jobbet ändå om det inte känns som Covid?

Tittar utan ljud, och referattet är lite bristfälligt just nu.

Bra vilket som. Nu är det definitivt slut på Covidtramsandet.

Lite otydlig rekommendation, som vanligt.
Är du vaccinerad och känner att du börjar bli sjuk, ska du stanna hemma men behöver inte testa dig.
Känner du att du blivit frisk igen, tex om du haft feber men den är borta, kan du återgå till arbete trots att du kanske fortfarande är lite harklig eller snörvlig.

Typ så. Typ som de flesta betedde sig pre-2020.
Citera
2021-10-14, 14:30
Medlem
240,064,002 av ca. 7,898,398,593 har haft covid globalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in