2021-10-14, 14:06
Medlem
carminaburanas avatar
Först var han "etnisk" norsk, nu är han dansk, vad fan är han? Färga förvånande att MSM skriver att han är "etnisk" också, när det handlar om invandrare som fick sitt medborgarskap förra året så är de ju svenskar direkt...
Citera
2021-10-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Börja med knivar då, för inget dödar så många som knivar.
Sen kan du licensbelägga gafflar, för övervikt dödar också tuserntals människor varje år.

Jag är för att ostraffade skötsamma medborgare ska ha en oinskränklig rätt att skydda sig själv, med vapen om så behövs.
Och rätt att bära vapen.

Ja varför är knivar så spetsiga ärligt talat?
Jag förstår varför, för det är ett enkelt sätt att göra den mer användbar, tex vid filéande av kött.

Men ärligt, hur många gånger har jag använt det faktum att mina köksknivar hemma är spetsiga?
Nästan aldrig, det är bara knivets egg jag använder 99% av gångerna.
Och knivskärning är ju aldrig lika illa som knivstickning.

Å andra sidan kan ett förbud mot spetsiga knivar få resultatet att galningar köper yxor istället, men de är åtminstone svårare att dölja..
Citera
2021-10-14, 14:08
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iammaven
Detta är så fel och dumt att det knappt är värt att besvara.
Våldsbrott med knivar är extremt vanligt i Storbritannien och det leder till att långt många fler "oskyldiga" skadas än i Sverige.
De gängkriminella beväpnar sig inte som ett svar på polisens beväpning. Det handlar mer troligt om att vi i Sverige straffar vapenbrott mycket mjukare än t.ex. Storbritannien, och dessutom inte straffar unga människor alls. De unga kriminella i Storbritannien vill inte riskera att påträffas med skjutvapen p.g.a. hårda straff. Eftersom efterfrågan är så låg är det inte lönsamt att föra in skjutvapen dit.

Så skulle jag tro att det förhåller sig i vart fall.
Du motsäger ju inget som jag säger och besvarar det trots att det "knappt är värt".
Jag redogör bara för den allmänna uppfattningen och hur polisen beskriver sin policy. Om du tycker att brittiska polisens strategi är fel så får du gärna tycka det. Fakta är att Storbritannien har betydligt mindre brottslighet av den här typen än Sverige just nu.

Frekvensen av knivattacker har minskat på senare år, intressant nog. England har inte våldsamt klientel på samma sätt som Sverige - eftersom mångkulturen består av folk från mindre våldsamma länder + fler av dem försörjer sig hederligt.

Straffskalorna är självfallet högre än i Sverige och fängelsena är mindre mysiga än i Sverige - men detta stämmer för 99% av alla länder i bägge fallen, så det är inget konstigt med det. Folk i Storbritannien vill inte ha hårt beväpnade poliser på gatorna och respekten för poliser i England är högre än i Sverige - majoriteten ser dem som överlag ganska hyggliga.

Det har aldrig funnits någon brittisk poliskultur av att misshandla drägget, av typ "baseball-ligan" och polisiärt övervåld mot missbrukare som förekommit en hel del i Sverige. Brittiska poliser och "halvpoliser" patrullerar ofta till fots och syns ute på gatorna i brottsförebyggande syfte. Absolut inte perfekt och det finns många fel och brister i systemet naturligtvis. Men min uppfattning (som är i en position att jämföra) är att de funkar betydligt bättre än svenska polisen - trots att de inte har handeldvapen på sig.

Det finns dock en specialstyrka i beredskap i storstäderna, som har detta och är tränade. Vanliga poliser har en rad andra "vapen" förutom just skjutvapen. I normala fall har de absolut inga problem att omhänderta folk när det behövs. Dessutom har drägget i England mer respekt för polisen än i Sverige. Det förekommer inte att de lurar polisen i fällor eller kastar sten på dem - vilket tydligen är relativt vanligt i Sverige.

Som sagt - befolkningen i England vill inte ha skjutvapen på gatorna, varken hos drägg eller polis och hittills funkar det bra. Skulle det behövas att man omvärderar detta, så är det självfallet möjligt - men det har inte behöts ännu.
Befolkningen i England vill till alla pris undvika att bli ett mini-USA.... eller baserat på de senaste två årens utveckling... ett mini-Sverige. '

För att vinna ett krig mot brottslingarna måste man i princip vara skrupelfri. Inte ens Duterte i Filippinerna har lyckats. I Ryssland krävdes extremt hårda tag, men man har lyckats med hjälp av att dra väldigt vida cirklar och döma först, fråga sen. Är det stilen du vill se i Sverige? Om du tror att hårt mot mycket hårt är modellen så är det helt okej - men var i så fall medveten om att en poliskår som får och kan skjuta hur som helst - och ett domstolsväsende som dömer mer på känsla och efter principer, än faktiska indicier...... även kan drabba dig själv om du har otur.
Citera
2021-10-14, 14:09
Medlem
Vanliga knivar är utformade så att det är vid knivhugg väldigt lätt att man skadar sig själv genom att det inte finns något som stoppar ens egna hand att glida in mot bladet och skära sig, när man trycker till riktigt hårt.
Citera
2021-10-14, 14:09
Medlem
Enydrions avatar
Jaha, konverterat till islam - så oväntat att det var fredens religion även denna gång...
Citera
2021-10-14, 14:10
Medlem
snivlems avatar
tänk om det är den här danske bågskytteexperten, han har lärt sig helvilda tekniker från "robinhoodtiden" https://www.youtube.com/watch?v=BEG-ly9tQGk
Citera
2021-10-14, 14:11
Medlem
allegragellers avatar
Besöksförbudet som mannen haft rörde tydligen de egna föräldrarna. Tycker att det verkar svårt i det här fallet att dra en tydlig gräns mellan psykisk sjukdom och terrorsyfte.

” Han ble i fjor ilagt besøksforbud mot sine foreldre, etter å ha truet med å drepe faren. En nabo forteller også at politiet aksjonerte mot mannen i fjor sommer.”

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nWm42x/pst-om-kongsberg-drapene-fremstaar-som-en-terrorhandling
Citera
2021-10-14, 14:12
Medlem
lutefisks avatar
Her er terrorist Espen Andersen Bråthens advarsel
Citera
2021-10-14, 14:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lutefisk

” - Hei. Jeg er en budbringer. Jeg kommer med en advarsel. Er det virkelig det her det det dere vil? Og til alle som har lyst til å gjøre opp for seg selv, så er tiden inne. Bær vitne til at jeg er muslim, sier han blant annet.

«Han er så vidt jeg vet paranoid schizofren og kan være meget farlig. Han har tidligere vært tvangsinnlagt på Lier, og jeg synes innholdene i disse videoene er svært skremmende» skrev vennen til politiet i 2017.”
Citera
2021-10-14, 14:16
Medlem
lutefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lutefisk

«Han (kompisen) forteller at mannen flere ganger har blitt tvangsinnlagt, men at han ikke har fått skikkelig behandling.

- Han har blitt tvangsinnlagt, og så tuppa ut igjen. Sånn er jo psykiatrien i Norge, sier vennen oppgitt. Han mener at det offentlige helsevesenet må ta et stort ansvar for tragedien som nå har skjedd i Kongsberg.»
Citera
2021-10-14, 14:16
Medlem
XtraXs avatar
Hur svårt kan det vara att övermanna en människa beväpnad med pilbåge, är ju inte direkt att den spottar ut pilar.
Citera
2021-10-14, 14:17
Medlem
poppylolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Nähä? Han måste ha fastnat för det dära "fredliga" som muhammedarna hänvisar till i tid och otid. Islam är fredens religion... så låt oss slakta några otrogna. Vad gör man inte för freden liksom?

Pilbågsmannen var väldigt olydig och bör få förstående samtal och kärlek av samhället. Han hade det kanske lite motigt o förföljdes av elaka norrmän? Vad vet jag? Skål!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in