2021-10-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
...
Asperger finns inte ens som diagnos längre utan ingår numera inom autismspektrat.

En sanning med stor modifikation. I det diagnossystem vi officiellt använder i Sverige så finns termen kvar.
Citat:
F84.5 Aspergers syndrom
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/klassifikationer-och-koder/2021-1-7084.pdf

Däremot har termen försvunnit i DSM som är ett diagnossystem som ofta används interantionellt inom psykiatrin när man gör studier t ex.
Citera
2021-10-14, 09:16
Medlem
Nyfiken på bågskytte?

https://www.bagskytte.se/nyfikenpabagskytte
Citera
2021-10-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det här är inget jihadist-dåd det är bara en psyksjuk människa som ballat ur. Samma som Breivik gjorde.

Breivik var inte psykisk sjuk. Han var övertygad fascist.
Citera
2021-10-14, 09:17
Medlem
Att han skulle ha konverterat till islam stämmer nog inte på riktigt. Raimo Sailas som under lång tid var statssekreterare på finansministeriet i Finland (och hade ett stort inflytande på statens budget) drev på mer nedskärningar i välfärden och en mer marknadsliberal politik än högerpartierna själva. På pappret var han socialdemokrat.
Citera
Medlem
Har någon sett bilder eller film? Är det en underart till den vita mannen som gjort detta? Jag läste att personen nyligen konverterat men jag tar inte ut något i förskott för det vore inte första gången som en vit norsk man konverterar om det skulle visa sig vara så (Michael Skråmo).

Oavsett hur det nu än är så är det i islams namn som det förmodligen skett med de uppgifter som hittills kommit ut. Kanske kan komma att ändras vem vet. Det var väl egentligen en tidsfråga innan ett dåd uppe i Norden skulle ske, det har gått ett tag, och i Sverige klassas ju inte bomber på vårdcentraler och i husbyggnader som terrorism så vi kan pusta ut.

___
Journalistiken är på barnnivå. En skribent hos Aftonbladet har alltså fått helt värdelösa uppgifter men skriver ändå en artikel för att denne kan klämma in Squid Games i rubriken. Pinsamt är det, jävla mani över den serien just nu.

Vittnet: trodde att det var "Squid Game"

Studenten Sarkis Younan, 24, satt och tittade på ”Squid Game” mitt under dramat på torget.

– Jag tittade på ”Squid Game” när jag plötsligt hörde sirenerna.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
PST är helt inriktade på "högerextrema". Noll koll på islamister, i alla fall inte i förebyggande syfte.

Varifrån kommer din uppgift?

PST ser det som ”möjligt” (40-60 procent sannolikhet) att högerextrema respektive jihadister försöker genomföra terrordåd i Norge år 2021. Så hoten bedöms ligga på en jämförbar nivå.

https://www.pst.no/globalassets/artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2021/ntv_2021_final_web_1802-1.pdf
Citera
2021-10-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Pil som råkade tränga in genom ett fönster eller gick han in i någons hus för att börja att skjuta?

Detta är bara min spekulation:
Det skulle inte förvåna mig om galningen först haft hjäl tex en anhörig, innan han inlett denna attack på övriga offer. Att det är denne anhörig man nu hittat.

För övrigt utifrån vad som framkommit här om gärningsmannen skulle det inte förvåna mig om det rör sig om nån form av enstörig incel, och en övervägande del av offren visar sig vara kvinnor. Men det är endast min spekulation! Kan ju vara helt fel ute.
Citera
2021-10-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det här är inget jihadist-dåd det är bara en psyksjuk människa som ballat ur. Samma som Breivik gjorde.

Breivik ”ballade” väl ändå inte ur...
Citera
2021-10-14, 09:19
Medlem
Det sista offret som hittades är väl kanske hans mor, eller möjligen far.
Troligen det första mordet som hittades sist.
Citera
2021-10-14, 09:19
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfront
Breivik var inte psykisk sjuk. Han var övertygad fascist.

Precis! Det här glömmer nog många. Nu kan man ju tycka att allt inte står rätt till i Breiviks huvud, men har genomgick rättspsykiatriska undersökningar och var alltså "frisk" på det sättet.
Men jag tror det är svårt för många att greppa att människan kan vara så pass ond, utan att ha en psykisk diagnos.

Säger inte att den här mannen var frisk. Det får framtiden utvisa.
Men viktigt att komma ihåg att det finns tyvärr människor som helt enkelt har så stor övertygelse om att dom gör rätt att dom gör onda saker.

TILLÄGG: Man behöver inte vara ond för att man HAR en psykisk diagnos heller. Mvh har psykiska diagnoser men aldrig skadat någon eller haft tankar på det.
Senast redigerad av Bananarmen 2021-10-14 kl. 09:20. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-10-14, 09:20
Medlem
Fraziers avatar
Dansk medborgare som konverterat till Islam.
Citera
2021-10-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
En armborst borde väl vara mer effektiv?

Är du otränad är det så.

Men är du tränad på pilbåge kan du få upp hög skotfrekvens, bra sikte samt en hög genomslagskraft.

Pilbåge är svårt att hantera men är du duktig på det är det mer eller mindre att jämställa med ett skjutvapen på kortare avstånd. Den stora skillnaden är just att det är mycket lättare att hantera ett skjutvapen än att bli så duktig på pilbåge.

https://www.youtube.com/watch?v=BEG-ly9tQGk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in