2021-10-13, 10:54
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Har månen en sfärisk form? En disk kan jag gå med på..

Du vet att det är omöjligt att lysa upp en nymåne på en sfär va. Det blir en liten prick mitt på sfären.. Men en disk funkar utmärkt.

Även om månen nu skulle vara platt så påverkar dess gravitation tidvattnet.
Citera
2021-10-13, 10:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Och din förklaring är att vi dras snett neråt hela tiden. När vågrät och lodrät balans finns.

Sluta tyck du är smart för du kan komplicera saker. Eller upprepa komplicerade saker.
Man behöver inte vara speciellt smart för att förstå hur gravitationen fungerar. Däremot otroligt blåst för att inte acceptera den.
Citera
2021-10-13, 10:56
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ja, månen är en sfär. Men du kanske har tänkt på ett annat sätt än det reella? Låt höra hur du vet att månen är platt.

Jag skrev det. Testa lys upp en boll så det blir en slice på den du.
Citera
2021-10-13, 10:58
Medlem
Citat:
Inget tyder på att det är en sfär.
Får jag lite belägg för det påståendet tack.
Kurvaturen gör att vi inte kan se hur långt som helst. Jag kan inte se till Karlstad från Lidköping pga detta fenomen t.ex. Att det är så bevisas i klippet nedan där två vattentorn döljs av vatten. Vad är din förklaring på detta?
https://youtu.be/StgC3dpC7lo
Citera
2021-10-13, 10:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag skrev det. Testa lys upp en boll så det blir en slice på den du.
Hur menar du? Vad med månen och jorden som sfärer är det du tror är påhitt och hur menar du att du kan få fram evidens för att du har rätt?
Citera
2021-10-13, 10:59
Medlem
Citat:
Man behöver inte vara speciellt smart för att förstå hur gravitationen fungerar. Däremot otroligt blåst för att inte acceptera den.

Nä det behöver man ju inte, precis.
Men för att förstå de parametrar som faktiskt styr universum behöver man ha lite huvud.

Om man aldrig funderat över gravitationens vara eller icke vara måste man vara, godtrogen, dum eller så är det en skyddsmekanism för att inte verka dum bland andra.
Citera
2021-10-13, 11:00
Medlem
Citat:
Hur menar du? Vad med månen och jorden som sfärer är det du tror är påhitt och hur menar du att du kan få fram evidens för att du har rätt?

Lys med en ficklampa på en sfär.
Lyckas du replikera hur månen ter sig får du nog Nobelpris.
Citera
2021-10-13, 11:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För att skaparen själv sa att det är omöjligt att inte ge det en mänsklig påverkan

Och vad menar du det bevisar egentligen. Beskriv lite mer ingående om det experimentet.
Det visar att massor attraherar varandra. Det är det som är gravitation.
Citera
2021-10-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det visar att massor attraherar varandra. Det är det som är gravitation.

Eller statisk elektricitet.
Jaja må läsa mer om det och se om jag kan göra det själv.
Citera
2021-10-13, 11:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Eller statisk elektricitet.
Jaja må läsa mer om det och se om jag kan göra det själv.
Statisk elektricitet är lätt att ladda ur innan man kör igång. Magnetism kan man också räkna bort genom att utföra med material som inte är magnetiska. Tror du det är lekskolebarn utan minska kunskaper om fysik och elektricitet som utför experiment på universiteten?
Citera
2021-10-13, 11:19
Medlem
Citat:
Att du inte har tillräckligt bra zoom-kamera och kan se dessa öar du ser hälften av hela istället med vatten bortom , är inte mitt problem..
Jag kan inte argumentera med nån som inte vet någonting om fenomenen i ämnet vi pratar om.
Jag är ingen professionell fotograf, men jag är en avancerad amatör som har fotograferat hela mitt liv, och jag har utrustning du bara kan drömma om. Det är därför jag blir lika förbannad varje gång någon kommer med det idiotiska argumentet att man kan zooma in vad som ligger bakom horisonten. Det går INTE att zooma in igen. Jag upprepar: DET KAN INTE ZOOMAS INN IGEN!

Att bli undervisad av någon som får sin information från falska videor på Youtube, gjort av skurkar som tjänar pengar på naiva dårar, gör mig fruktansvärt irriterad. Förlåt.
Citera
2021-10-13, 11:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Lys med en ficklampa på en sfär.
Lyckas du replikera hur månen ter sig får du nog Nobelpris.
Det beter sig precis som det ska när jorden och månen är sfärer. Du kanske tänker hur det skulle vara om jorden är platt? Alltså, då blir det konstigt.

Tänkte du att man skulle dela ut Nobelpriset för att jorden är en sfär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in