2021-10-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Suck.... En långtradare stannar snabbare än en bil gör.

Nja det beror på i o f s.
Men om du säger det så bevisar du bara det jag försökt säga d v s att fordonsvikt kompenseras av bromsar och däck.
Citera
2021-10-08, 20:19
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
https://imgur.com/a/WHC0QPh

Måste vara så däcken är placerade?

Vänster fram
Höger fram
Vänster bak
Höger bak
För er som inte fattar...

Den förvrängda bilden från aftonbladet är ju den enda där man kan se spår från alla fyra däck vad jag vet. Lite svårare att se hur bred sladden var från den bilden kanske.
Man ser ju dock att spåren är starkare på två hjul vilket är normalt för all vikt läggs ju på de hjulen åt hållet sladden är, de andra lyfts upp lite så därför blir spåren svagare.

Äntligen! :-) Någon som tänker i liknande banor som jag: de har troligen blivit omkörda av egen bakvagn. Min teori är dock att de alla hjul utom VF hade viss rullförmåga, medan VF av någon anledning hade slagits av och släpades med utan att rulla, därav det kraftigare spåret (orörligt hjul genererar svartare spår än ett som delvis rullar). Kanske hade styrstagen gått av på VF och hjulet släpades tvärstållt?
Citera
2021-10-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Det är konstigt att ingen förstår att en fullt bepansrad bil inte ser ut som Lars Vilks bil, framförallt inte i en sådan medioker hastighet som 160.

Här är en video på en rutten vanlig miniford (i 120) https://www.youtube.com/watch?v=R7dG9UlzeFM
Visst är det uppenbart att risken att dö i en krock i 160 är minst sagt mycket hög men att det bara blir mos tyder på mörkläggning. Här har vi halva forden kvar, och ingen brand!

Det brinner alltid så förbannat när det skall mörkläggas, givetvis för det är det allmänt accepterade sättet att helt eliminera bevis.

Hur ser kropparna ut undrar jag fortfarande.
120 mp/h = 192 km/t.
Citera
2021-10-08, 20:33
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Håller med om att det är en aning svajigt att det står "est" troligen beroende på att de inte vill släppa officiella siffror. Men över 200 är ju inte ett dugg konstigt med 340 hk och 4+ ton.

2016 Land Rover Range Rover Sentinel
Year:2016
Make:Land Rover
Model:Range Rover
Engine:V6
Transmission:8-speed ZF automatic
Horsepower @ RPM:340
Torque @ RPM:332
Displacement:3.0 L
0-60 time:8.5 sec. (Est.)
Top Speed:155 mph (Est.)
Price:€ 400000
car segment:utility vehicle
body style:suv

Om den kommer upp i 200 gäller rakt fram, jag skulle inte vilja köra den på en väg i 200
Citera
2021-10-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Äntligen! :-) Någon som tänker i liknande banor som jag: de har troligen blivit omkörda av egen bakvagn. Min teori är dock att de alla hjul utom VF hade viss rullförmåga, medan VF av någon anledning hade slagits av och släpades med utan att rulla, därav det kraftigare spåret (orörligt hjul genererar svartare spår än ett som delvis rullar). Kanske hade styrstagen gått av på VF och hjulet släpades tvärstållt?

Du menar HF?
Kan det grövre spåret inte förklaras av bromsverkan? Vikten flyttas ju framåt då och om bilen åker lite i sidled är det ju höger framdäck som tar mest stryk.
Citera
2021-10-08, 20:37
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nej det är RR Sentinel 2016 jag har tagit uppgifterna ifrån. Den är INTE ombyggd utan byggd så från fabrik.

Ok vill bara säga det för att folk tycks tro att en bepansrad bil ligger lika bra på vägen med dubbla vikten vilket är fel. Acceleration, bromsar, krängning etc allt blir värre efter ombyggnad.

Man brukar säga det finns inga skottsäkra bilar, för eller senare letar sig kulorna in efter ex automateld i framrutan. Det enda man gör är att ge 15 sek extra tid att ta sig ur en döds zon sk killzone det är det enda. Den är inte tänkt att stå emot kulor i 10 minuter eller brinna i 20 min
15 sek sen är det kört
Citera
2021-10-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Om den kommer upp i 200 gäller rakt fram, jag skulle inte vilja köra den på en väg i 200

Top Speed:155 mph (Est.)

Est. står för estimated...
Citera
2021-10-08, 20:45
Medlem
Efter alla uträkningar om bromsverkan och tyngder m.m.
Har ni kommit fram till "the big picture"?
Var det en klantig chaufför eller ett terrordåd?
Citera
2021-10-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ok vill bara säga det för att folk tycks tro att en bepansrad bil ligger lika bra på vägen med dubbla vikten vilket är fel. Acceleration, bromsar, krängning etc allt blir värre efter ombyggnad.

Man brukar säga det finns inga skottsäkra bilar, för eller senare letar sig kulorna in efter ex automateld i framrutan. Det enda man gör är att ge 15 sek extra tid att ta sig ur en döds zon sk killzone det är det enda. Den är inte tänkt att stå emot kulor i 10 minuter eller brinna i 20 min
15 sek sen är det kört

Det är lugnt så länge man kör rakt fram och har god kontakt med vägbanan....

Prova att köra slalom med en tyngre bil.
Citera
2021-10-08, 20:49
Medlem
Citat:

15 sek sen är det kört

Respekt till dig som uppenbarligen har erfarenhet.

Självklart är det så att det blir sämre egenskaper rent generellt. Sen är RR väldigt bra bilar från början.
Jag vill bara tro att det ska gå att kontrollera bilen på torr rak motorväg även i 160.

Att den har mosats och brunnit vid en kollision med en lastbil är inte så konstigt heller.
Citera
2021-10-08, 20:52
Medlem
Citat:

15 sek sen är det kört

Tack för kommentarerna, verkligen
Citera
2021-10-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Efter alla uträkningar om bromsverkan och tyngder m.m.
Har ni kommit fram till "the big picture"?
Var det en klantig chaufför eller ett terrordåd?

Det är ju det som är intressant med att kolla på spåren.
Om nu det grövre spåret är höger framdäck och anledningen till att det syns mest är p.g.a bromsverkan - vilket jag tror, så tyder ju det på att den som körde bromsade som mest precis innan kollisionen med mitträcket. Vad mer finns att göra när du har förlorat kontrollen så pass mycket? Låter som något man hade gjort själv.
Alltså sov han inte, och han var inte död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in