Citat:
Ursprungligen postat av
Zitt
Ännu en gång vänder jag mig till flashback i relationsakutforumet.
Jag och mina föräldrar har inte en bra relation. Vi bråkar mest och pratar på sin höjd en gång i månaden. Varje gång jag ser att någon av mina föräldrar ringer eller skickar ett meddelande får jag en klump i magen och ångest. När jag mår dålig och vill prata med någon vill jag kunna vända mig till mina föräldrar men de är aldirg bra på att stötta.
Skev till exempel här om dagen till min mamma "känner mig stressad och utbränd av jobbet.. vet inte vad jag ska ta mig till". Svar: " tråkigt att höra". Ofta när jag har bekymmer får jag tampas med dem själv för att jag inte har någon att prata med. Ofta kan jag vända mig till droger eller destruktiva beteenden vilket jag inte alls trivs med att jag gör.
En viktig del i att jag ska kunna må bättre är att kunna ha god kontakt med mina föräldrar. Vilket tycks just nu vara väldigt omöjligt. Just nu ser det inte ens ut som att jag kommer att åka hem för att fira jul med dem.
Lösningen är nog inte att göra om dina föräldrar, utan att bygga en bra tillvaro utöver dem.
Försök tänka att ni är olika, att de säkert gjorde så gott de kunde eller vad de trodde var rätt, och att det tog dig så här långt, och nu ska du gå vidare till nästa fas.
Det är ytterst ovanligt att föräldrar aktivt vill jävlas med sina barn. Det vanliga är att man inte förstår varandra eller att de inte har förmåga att hjälpa en.
Du kan tyst tacka för det som varit, men nu bygga ditt egna liv. Fyll på med saker och personer som du mår bra av. Vänner, partner, upplevelser, kul plugg, spännande jobb.
Bli drogfri, lektion 1 A.