2021-10-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
00 e bäst du e bara avundsjuk på vår uppväxt lolol :P din jävel

Typisk 00-klass på detta inlägg!
Citera
2021-10-07, 16:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Antagligen tidiga 60-talister.
Mitt minne var att allting gick som tåget, allt blev hela tiden bättre.
Bättre och större bostäder, många skaffade sin första bil osv.
Mellan 1960-1970 blev det, för många, en enorm skillnad i välstånd, och således oclså uppväxtförhållanden.

1973 kom ett tvärstopp i uppgången, oljekrisen.
Jag minns att det var första gången jag kände någon typ av begränsning, som aldrig funnits tidigare i min tillvaro.
Citera
2021-10-07, 16:29
Medlem
Vad har blivit bättre med mobiler, datorer, Internet, smartphone osv? Tv-spel fanns redan på 70-talet men var i sig inget mer än lek där det rörde på sig. Inget nytt i sig mer än att det sker på just tv:n. Man kunde ta reda på fakta genom uppslagsverk och vägen någonstans genom kartor. Har kört runt i Europa och USA med en kartbok och det var inga större problem. Såklart är det enklare med en GPS men då missar man även att se saker som kan vara intressant man upptäcker på kartan längs vägen.

Att ha tråkigt är en del av livet och något man får lära sig att ta det lugnt, reflektera och invänta. Att ha tråkigt gör även att man tvingas tänka själv och blir kreativ. Man leker mer, sportar, går på upptäckfärd och hittar på egna saker. Man kunde på 60-70-talet vara ute som barn utan vidare fara både på dag, kväll och natt. När jag var riktigt liten kunde jag ha som måttstock att stanna på kvarteret och lite senare att komma in när gatubelysningen tändes och att bli i bostadsområdet. Enkelt men effektivt. Det gick både utan klocka och mobil. Det gick även att ringa runt bland de mest troliga kompisar om föräldern behövde ha fatt i en. Ofta så visste de ungefär var man var.

De utlänningar som kom under 50- och 60-talet arbetade i huvudsak och deras barn lärde sig svenska snabbt. Det var i huvudsak högst en utlänning per klass och ändå inte i varje klass eller ens skola. Det började likväl bli otryggt redan mot slutet av 70-talet i de större städerna av de lite äldre utländska barnen. De hade mycket skit med sig hit och en råare jargong. De som tror att de hade det bra från 80-talet som barn vet inte ens att de jämför med en annan skala.

Som 60-talist blev man nästan aldrig körd någonstans utan fick ta sig dit själv. Skola, fritid, sport, scouter, krogen, dans, vänner, bio osv. Det gick inte heller nattbuss i städerna, förutom de största. Kan du ta dig dit får du själv även ta dig hem blev svaret. Således ingen curling. Cykel, moped, mc vid 16 år, bil och tung mc från 18 år. Man åkte med varandra och sov även över hos varandra bland vänner och kompisar. Man lärde sig ta hand om sig själv, varandra och löste problem själv. Vänner var något fysiskt och man lärde sig snabbt vilka som var riktiga.

Tror att efterkrigsbarnen låg på topp och sedan har det bara sjunkit för varje generation. 60-talisterna kanske kom med en bättre bostadsstandard, fritidsgårdar, sportanläggningar, skolor, lektanter, simhallar osv. Dock fortfarande statlig skola, blandade klasser av olika samhällsklasser. Din adress bestämde i huvudsak i vilken skola du gick i. Bostadsområdena var även blandade. Sedan började både det sämre samhället komma samt curlade generationer som inte själv fick lära sig.
Citera
2021-10-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Typisk 00-klass på detta inlägg!
Japp. De är förstörda av alla dopaminkickar från att ha haft en smartphone sedan tidig ålder. De kan aldrig utveckla ett resonemang eller sätta sig in i något som tar lite tid. Allt måste gå fort.
Citera
2021-10-07, 16:35
Medlem
IceEyess avatar
I egenskap av 80-talist så var åtminstone mina "glansdagar" hyfsade. Sociala medier förekom i form av MSN, Lunarstorm, Playahead osv. Musik och film hämtades från DC++, kontakten med vänner skedde via en Nokia 3310 och fritiden spenderades mycket tillsammans med Playstation eller Nintendo 64.

En fördel gentemot yngre generationer är att de invandringsrelaterade problemen var avsevärt färre och att radikalfeminismen, klimathysterin och den politiska korrektheten inte genomsyrade samhället lika utpräglat som idag.

00-talisterna slipper dock dras med trög/obefintlig internet uppkoppling, mobiltelefoner med färglös skärm och avsaknad av det mesta som inkluderas i moderna telefoner, samt att deras möjligheter till distansstudier är markant enklare idag än år 2002.
Citera
2021-10-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Håller inte med. Vi hade det bästa från två världar. Lekte ute precis som er men game:ade också mycket när Internet slog igenom, de bra spelen. Tror du syftar 00-talisterna och 10-talisterna som är väldigt lika varandra och bägge efterblivna. Har mycket mer gemensamt med 80-talister än med 00-talister.
Din generella bild är alltså att bäst har man haft det om man både fick leka ute och spela "bra" dataspel? Senare generationer som bara spelar "dåliga" dataspel har saknat uteaktiviteter, och tidigare generationer som bara umgicks utomhus/i replokaler/handbollshallar/fritidsgardar/diskotek/segelbåtar osv har saknat dessa "bra" dataspel?
Citera
2021-10-07, 16:40
Medlem
60-talister...de få av oss som överlevde.

Vi cyklade utan hjälm, gick runt med morakniv, sov i baksätet eller stod 10 ungar bak i en skåpbil. Vi åt onyttig mat och morsorna rökte som borstbindare i vardagsrummet.

När man ser dagens söndercurlade och fastsurrade ungar så känner man sig tacksam över att ha fått uppleva nåt annat.

Vi fick även uppleva tågluff och jordenruntresor utan ens internet. Det gick det också. Mer oförutsägbart men därför också roligare tror jag.

Alla är förhoppningsvis lika nöjda med sitt decennium men jag skulle inte vilja byta. Vi har mobiler, kan spela dataspel och lägga upp bilder på kattungar idag om vi vill. Varför skulle vi sitta och gråta över att vi inte fick göra det när vi var barn?
Citera
2021-10-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snippjanne
Din generella bild är alltså att bäst har man haft det om man både fick leka ute och spela "bra" dataspel? Senare generationer som bara spelar "dåliga" dataspel har saknat uteaktiviteter, och tidigare generationer som bara umgicks utomhus/i replokaler/handbollshallar/fritidsgardar/diskotek/segelbåtar osv har saknat dessa "bra" dataspel?
Ja ungefär. Vi gjorde allt det ni gjorde utomhus och jag är otroligt tacksam för det. 00-talisterna är aldrig ute och fattar inte vad de missat. Men till skillnad från tidigare generationer så var vi även med när datorspelen var som bäst (mycket bättre än dagens), samt att filmindustrin blomstrade vid millenieskiftet och vi växte i princip upp och var jämngamla med karaktärerna i Harry Potter-filmerna. Vår nackdel var att vi hade mer problem med invandrargäng än tidigare generationer. Men på alla andra punkter tycker jag att vi har haft det lika bra eller bättre.
Citera
2021-10-07, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores

Vi cyklade utan hjälm, gick runt med morakniv, sov i baksätet eller stod 10 ungar bak i en skåpbil. Vi åt onyttig mat och morsorna rökte som borstbindare i vardagsrummet.

När man ser dagens söndercurlade och fastsurrade ungar så känner man sig tacksam över att ha fått uppleva nåt annat.

Vi fick även uppleva tågluff och jordenruntresor utan ens internet. Det gick det också. Mer oförutsägbart men därför också roligare tror jag.

Alla är förhoppningsvis lika nöjda med sitt decennium men jag skulle inte vilja byta. Vi har mobiler, kan spela dataspel och lägga upp bilder på kattungar idag om vi vill. Varför skulle vi sitta och gråta över att vi inte fick göra det när vi var barn?
Förstår vad du menar. Det är bara det att spelen var som knark när man var barn. Otroliga minnen för livet. Samtidigt som vi gjorde allt det ni gjorde utomhus.
Citera
2021-10-07, 16:46
Medlem
Jag skulle tro att de bara blir bättre och bättre att vara barn, att dagens barn har det bättre än någonsin.

Barnen har ständigt fått mer rättigheter, och bättre materiell standard. Föräldrarna har blivit mer ansvarstagande. Och det finns alltid tillgång till stimulerande underhållning.

Jag har svårt att komma på något som var bättre förr.
Citera
2021-10-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores

Så lär det vara. I smma generation som dig.
Extra kul till påsken då man kunde köpa smällare o leka med bäst man orkade.
Fanns ABSOLUT ingen dötid. Man hade alltid nåt att göra.
Ovh mkt handlade det om UMGÄNGE med andra. Förskrävkligt idag hur man kan sitta på sitt rum med en skärm närmast all ledig tid.
Citera
2021-10-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag skulle tro att de bara blir bättre och bättre att vara barn, att dagens barn har det bättre än någonsin.

Barnen har ständigt fått mer rättigheter, och bättre materiell standard. Föräldrarna har blivit mer ansvarstagande. Och det finns alltid tillgång till stimulerande underhållning.

Jag har svårt att komma på något som var bättre förr.
Jag håller inte med. Dagens ungdomar ska lära sig att ha tråkigt. De är dopaminskadade och behöver alltid underhållas av något. Samtidigt handlar allt nu om sociala medier, tiktok och annat och de har halva sin klass som inte kan svenska. Invandrargäng och skjutningar överallt, stölder, kriminalitet. 00-talisterna har det sämst av alla utan tvekan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in