2021-10-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ekot.
Lastbilschauffören misstänks nu för vållad till annans skada och död.
Menar du ekoredaktionen på StasiRadion? Verkar helgalet. Har inte hört något sådant. Du trollar säkert.
Om inte måste du länka.
Citera
2021-10-07, 15:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hur har du det med svenska språket. "Skyldig till vållande av till annans död" = en ansvarsfråga och skall naturligtvis inte utredas av "Polismyndigheten själva" utan av Särskilda utredningar.

Eller menar du att Lars Vilks har vållat polisernas död?

Avdelningen för särskilda utredningar
Avdelningen för särskilda utredningar, SU, är en fristående och oberoende avdelning inom Polismyndigheten som utreder misstänkta brott som bland annat polisanställda, polisstudenter, domare och åklagare kan ha gjort sig skyldiga till.

För att alla anmälningar ska utredas korrekt, utan otillbörlig påverkan, påtryckningar eller insyn från obehöriga är SU:s lokaler avskilda från övriga Polismyndigheten. Alla ärenden som hanteras av SU är skyddade mot obehöriga eftersom avdelningen har egna ärendehanteringssystem och det är alltid en åklagare vid Särskilda åklagarkammaren, SÅK, som är förundersökningsledare i SU:s ärenden.
Källa: https://polisen.se/om-polisen/sarskilda-utredningar/

Aha, sorry - jag trodde du menade att polisen bara utredde eventuellt ansvar och inte eventuella attacker/terrordåd etc.

Angående vilka som utreder verkar SU vara till för att utreda anmälningar om misstänkta brott bland poliser - den här utredning är väl dock mer ”normal” så tillvida att den ska helt enkelt utreda orsak och ansvar för händelsen. Håller dock med om att det förstås är en balansgång och för mig kan de gärna utreda det på alla avdelningar om de vill..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-10-07 kl. 16:03.
Citera
2021-10-07, 16:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
Det kommer att visa sig att polisen kört vårdslöst (trafikverkets utredning) medan polisen kommer att hävda fel på däck, bil.
Bra att Trafikverket också utreder just det då.

Citat:
Han har bevisligen kört för fort, tappat kontrollen.
Hur är det bevisat att han körde för fort och tappade kontrollen? Jag finner också det som troligaste orsak, men inte visste jag att det bevisats redan?
Citera
2021-10-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Bullshit så klart.
Vilket Eko var detta i ??????

Har lyssnat på Ekot nu ,verkar vara ett påhitt..hörde inget om någon misstänkt lastbilschaufför..
Citera
2021-10-07, 16:04
Medlem
Citat:
Kan han kört för fort?
Eller legat i fel fil?
Rattonykter?
Överlast.?
Mystiskt.
Detta blir bara konstigare med tiden.

Ja, tyvärr utreder de ju även den som blivit påkörd, eftersom han är en del av situationen.
Fordon, företag och chauffören utreds åtminstone.
Sorgligare och sorgligare detta...
Citera
2021-10-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ekot.
Lastbilschauffören misstänks nu för vållad till annans skada och död.
Jag vill att du länkar...tror ej på detta!
Citera
2021-10-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Aha, sorry - jag trodde du menade att polisen bara utredde eventuellt ansvar och inte eventuella attacker/terrordåd etc.

Angående vilka som utreder verkar SU vara till för att utreda anmälningar om misstänkta brott bland poliser - den här utredning är väl dock mer ”normal” så tillvida att den varken utgår från en anmälan eller utreder påstådd brottslighet - den ska helt enkelt utreda orsak och ansvar för händelsen. Håller dock med om att det förstås är en balansgång och för mig kan de gärna utreda det på alla avdelningar om de vill..

Nu vänder du och vrider på argumenten. "Polismyndigheten" skall inte utreda det egna ansvaret, det är avdelningen "Särskilda utredningars" uppgift. Men låt gå.

Nu finns det skyddspersoner som "lever i stort sett samma som Lars Vilks av livvakter kontrollerade liv" som efter mordet på Lars Vilk och hans livvakter blivit erbjudna att lämna landet med "deras" transport och naturligtvis tackat nej.

Vem vill dö i ett attentat med undermålig svensk livvaktsskydd.
Citera
2021-10-07, 16:10
Avslutad
Enligt Aftonbladet så florerar rykten inom Polisen att någon ska ha mixtrat med bilen innan avfärd! Dessutom sågar en däckexpert teorin om exploderande däck

Jag visste att det låg en rondellhund begraven i medias massbasunerande att det skulle vara en olycka. Hata slumpen!
Citera
2021-10-07, 16:22
Avslutad
Citat:
Kan han kört för fort?
Eller legat i fel fil?
Rattonykter?
Överlast.?
Mystiskt.
Detta blir bara konstigare med tiden.

...ja, om något av det du listar varit fallet så dras han oförskyllt med i processen, oavsett om han inte kunnat väja spik nykter eller utan last och i lägre fart. Ni vet ju att när nog det första polisen gör vid en olycksplats är att ta utandningsprov, det trumfar i princip alla andra akuta behov.
Citera
2021-10-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Enligt Aftonbladet så florerar rykten inom Polisen att någon ska ha mixtrat med bilen innan avfärd! Dessutom sågar en däckexpert teorin om exploderande däck

Jag visste att det låg en rondellhund begraven i medias massbasunerande att det skulle vara en olycka. Hata slumpen!
Detta är ett attentat. Finns inte att en specialutbildad polis i en specialbyggd pansarbil kör ihjäl sig själv och två till. Något sådant har aldrig hänt i västvärlden. Detta är ett attentat av musslor eller med dem lierade.
Citera
2021-10-07, 16:27
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VD-Leif
Jag är övertygad om att man utreder möjligheten att man har utsatts hackning på distans - fjärrstyrning. Range Rover har uppenbarligen ett väl utvecklat trådlöst nätverk som synes här.

https://www.youtube.com/watch?v=Mvo30UIu0ic

Vad man kan göra på distans blir ju rätt tydligt här.

https://youtu.be/8UeJkQ9pz3s

Det är det jag tycker passar in bäst på omständigheterna. Pansarskott o dyl. känns för långsökt.

Förutsätter att svensk polis vore så jävla dumma att de ej rivit bort all form
av sådan utrustning som ger connectivity?

Hm.... Är man så jävla inkompetent att följebil inte är inom 20-30 meter......
så kan nog grejerna sitta kvar.

Kräver väldigt hög grad av tajming.
Tex. att de har någon som letar på en lastbil. Följer den......
och en som ligger före säkerhetsbil och väntar på att fjärstyra, väntar in ett möte.

En städare behövs ochså. Någon först på plats, som ser till
att ingen överlever i Range Rovern.

Placeringen för en sådan hitt är ju optimal, mitt mellan stora på/avfarter
https://www.google.se/maps/place/56%C2%B027'20.4%22N+13%C2%B037'17.1%22E/@56.4553739,13.618915,595m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d56.4556667!4 d13.6214167
Citera
2021-10-07, 16:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu finns det skyddspersoner som "lever i stort sett samma som Lars Vilks av livvakter kontrollerade liv" som efter mordet på Lars Vilk och hans livvakter blivit erbjudna att lämna landet med "deras" transport och naturligtvis tackat nej.

Vem vill dö i ett attentat med undermålig svensk livvaktsskydd.

Va? Har du stöd för det påståendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in