2021-10-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Och ta med sig två andra människor i döden? Två personer som Lars och partnern beskrivit som sina låtsassöner i.o.m all tid som de spenderade tillsammans.

Långsökt. Mycket Långsökt. Så tvärgalen blir man bara inte.

Vissa tar med sig sina egna barn i döden. Till exempel mamman som ställde sig framför ett tåg med sina två små barn nyligen. Familjen som dödade sina döttrar och sedan tog sina egna liv. Så jo, precis så tvärgalen kan man bli.

Det är väl mindre långsökt med självmord än att någon skulle ha fjärrstyrt bilen eller att det hela är "fake news"?
Citera
2021-10-07, 12:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Varför tror du det? Bromsarna är hydrauliska och på denna bil är styrningen av elektrisk typ. Ergo helt separata som även alla andra varianter av samma funktion är.

Om man av hälsoskäl, stroke eller jämförbart, inte kan styra bilen så borde man inte häller kunna bromsa. Förutsatt att det nu faktiskt är bromsspår som syns på bilden, vilket dock kanske inte skall förutsättas.

https://imgur.com/1vWWRQ9
Citera
2021-10-07, 12:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
De som satt på var BAE Systems eget utvecklade däck. Det som också sitter på militärens "galten" ett extremt runflat men med en annan slitbana för landsvägskörning. Det har noll begränsning annat är förarens kompetens. En ren uppdatering alltså. Och nej, jag tänker inte berätta hur jag vet. Men givetvis är det information från en insatt.

Så man hade bytt från Range Roverns 255/55 till Galtens 335/80? Det har jag lite svårt att tro på - inte för att jag säger att du har fel om BAE-däcken, men det kan knappast varit samma som på Galten…
Citera
2021-10-07, 12:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Nån har kanske fjärrstyrt bilen mot lastbilen

Om det vore så, så hade man inte valt en plats med vajerräcke.
Citera
2021-10-07, 12:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Det kan vara vanligt att verka glad (lättad egentligen) innan ett självmord. Man talar ju om framtiden för att ens närstående inte ska ana oråd och hindra en från att göra slut på plågan. Så var det med en släkting till mig som tog livet av sig.
Ok, det låter rimligt.
Citera
2021-10-07, 12:32
Medlem
Om det som det ryktas bland polisanställda "att någon skulle ha ”fifflat med bilen” före avfärd" så är väl sannolikheten så pass hög att det är ett insider-jobb så att Särskilda utredningar och inte NOA bör utreda mordet.

Vad gjorde Lars Vilks i Stockholm som var så viktigt att hans livspartner inte fick följa med?

Håller vi på att bevittna en mörkläggning "live"?

Citat:
Utredningarna kring bilkraschen där den hotade konstnären Lars Vilks och två poliser dog sker parallellt efter två spår.

Det ena spåret är en utredning av de polisanställdas agerande som kommunicerats flitigt till allmänheten.

Det andra spåret är en tidigare okänd utredning som Åklagarmyndigheten i dag berättade kortfattat om i ett pressmeddelande:

”Frågan om bilolyckan kan ha orsakats av någon annan utreds inom Polismyndigheten, Nationella operativa avdelningen”, Noa.

”Två olika utredningar”
Noas pressavdelning skriver i ett mejl att utredningen bedrivs under rubriken mord, men man vill inte svara på några frågor om när den startade, vad som föranlett rubriceringen eller vem som är förundersökningsledare.

– Det är två olika utredningar. Dels den som gäller trafikolyckan och dels den som gäller den misstanken om en yttre påverkan som då leds av Noa, säger Irene Sokolow, pressekreterare på Noa.

Hon hänvisar till förundersökningssekretess som orsaken till att man inte vill svara på några frågor.

– Förundersökningssekretess gäller av olika orsaker. Den handlar inte enbart om huruvida det skulle kunna finnas någon där ute, utan det handlar om utredningen i sin helhet.

Enligt Åklagarmyndigheten är Noa-utredningen inte åklagarledd.

Noa uppger att den inleddes av polisregion Syd men har nyligen övertagits av Noa för att bibehålla opartiskheten då de omkomna poliserna var från Skåne, samt att polisregion Syd är mycket hårt belastad.

Mordutredningen på Noa pågår mot en fond av rykten bland polisanställda som florerat sedan kort efter olyckan. Aftonbladet har pratat med flera polisanställda som berättar om rykten som handlar om att någon skulle ha ”fifflat med bilen” före avfärd.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QoX8/hemlig-mordutredning-ska-utreda-yttre-paverkan-vid-vilks-kraschen
Citera
2021-10-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om det vore så, så hade man inte valt en plats med vajerräcke.

Men ett vajeräcke forceras lätt i rätt vinkel och hastighet med så tung bil
Citera
2021-10-07, 12:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
Räcker med att du hackar bilen, stänger av bromsarna och accelerar, till slut så krashar du.

11 Ways Your Car Can Be Hacked — And 8 Ways You Can Prevent Car Hacking
https://www.defensivedriving.org/dmv-handbook/11-ways-your-car-can-be-hacked/

Bara tänka sig att någon hackat bilen, dina bromsar har stängts av, bilen accelerar fort, du sitter där, det kommer en kurva, vad gör du?
Föraren börjar försöka kränga bilen? Sladd eller rakt in i räckte, flyger igenom och sen råkar det komma en lastbil på andra sidan (inget ovanligt på den vägen heller) och allt är mos.

Det låter för avancerat. Det inte Mossad vi har att göra med.
Citera
2021-10-07, 12:42
Medlem
Sockerhalss avatar
Det var ett attentat mot Vilks. Inget snack om saken. Slumpen "finns inte". I detta fall absolut inte. Vila i frid fina man.
Citera
2021-10-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Så man hade bytt från Range Roverns 255/55 till Galtens 335/80? Det har jag lite svårt att tro på - inte för att jag säger att du har fel om BAE-däcken, men det kan knappast varit samma som på Galten…

Jaha, jag skiter vad du tror serrö. Och jag har inte snackat om dimensioner. Utan tekniken som sådan. Även om jag är ganska övertygad att man kan få på ett 335/80 20 på en Range Rover med 255/55 20, dvs 8 cm ökad bredd så är det knappast optimalt. Jag har själv haft 14 tum (355) på en dito. Så det fungerar.
Citera
2021-10-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
Räcker med att du hackar bilen, stänger av bromsarna och accelerar, till slut så krashar du.

11 Ways Your Car Can Be Hacked — And 8 Ways You Can Prevent Car Hacking
https://www.defensivedriving.org/dmv-handbook/11-ways-your-car-can-be-hacked/

Bara tänka sig att någon hackat bilen, dina bromsar har stängts av, bilen accelerar fort, du sitter där, det kommer en kurva, vad gör du?
Föraren börjar försöka kränga bilen? Sladd eller rakt in i räckte, flyger igenom och sen råkar det komma en lastbil på andra sidan (inget ovanligt på den vägen heller) och allt är mos.

Man kan inte hacka en bil och stänga av bromsarna, det är omöjligt….
Citera
2021-10-07, 12:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jaha, jag skiter vad du tror serrö. Och jag har inte snackat om dimensioner. Utan tekniken som sådan. Även om jag är ganska övertygad att man kan få på ett 335/80 20 på en Range Rover med 255/55 20, dvs 8 cm ökad bredd så är det knappast optimalt. Jag har själv haft 14 tum (355) på en dito. Så det fungerar.

BAE Systems run flat-teknik verkar dock inte sitta i däcken utan består av inserts som läggs runt fälgen precis som Range Rovers system på Sentinel, det system de själva skriver endast är testat för 80 km/h. Men säger du att det hade bytts mot en bättre variant från BAE så får jag väl lita på det även om det hade varit trevligt med en källa (behöver ju inte vara en källa på hur du vet att det bytts om det är känsliga uppgifter, men en källa på att det finns ett sådant däck/hjul från BAE som saknar hastighetsbegränsningar och som funkar på personbilar som RR Sentinel).

Vet inte heller varför du är så snarstucken - det är ju knappast en underlig förfrågan jag kommer med på ditt ganska exceptionella påstående - och jag har inte ens påstått att du har fel, jag ber bara om någon form av verifiering..
Angående dimensionerna så var det ju du själv som tog upp Galten och påstod att det var samma däck men med annan slitbana, men då var det alltså ett helt annat däck men kanske samma teknik du egentligen menade??
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-10-07 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in