2021-10-05, 22:21
Medlem
Polisen har rubricerat det som mord, säger att man brukar göra så men inte fan brukar man göra så om man inte misstänker/har indicier på något.
Citera
Medlem
Torpedullas avatar
Tänk om detta var Vilks sista installation, iscensatt av honom själv? Ett snabbt ryck i ratten i 160 och ett decennium av lidande är slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Så dumt, lycka till att styra bilen när någon håller emot ratten och sitter i förarsätet.
Har du provat? Det finns bromsar också.

Antar du trollar.
Nej jag har aldrig provat och det är klart att det låter osannolikt. Sitter han i baksätet är det omöjligt men om han sitter i passagerarsätet .. tja kanske .. speciellt om han åker med samma personal hela tiden och de mer eller mindre känner varandra.

Jag gillar inte tanken att det är en olycka, det är så osannolikt. Varför åkte den då inte bara i diket åt höger eller träffade en annan bil. En ren olycka t ex däcksprängning är fullt möjlig men att det skulle kombineras med en frontning med lastbil .. oh .. då blir oddsen försvinnande små.

Var Lars Vilks satt i bilen kommer att ge oss ledtrådar. Om han satt i baksätet så annulleras min teori direkt.
Citera
2021-10-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Polisen har rubricerat det som mord, säger att man brukar göra så men inte fan brukar man göra så om man inte misstänker/har indicier på något.

Det beror nog på vem det är som har omkommit.
Citera
2021-10-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Tänk om detta var Vilks sista installation, iscensatt av honom själv? Ett snabbt ryck i ratten i 160 och ett decennium av lidande är slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Nej jag har aldrig provat och det är klart att det låter osannolikt. Sitter han i baksätet är det omöjligt men om han sitter i passagerarsätet .. tja kanske .. speciellt om han åker med samma personal hela tiden och de mer eller mindre känner varandra.

Jag gillar inte tanken att det är en olycka, det är så osannolikt. Varför åkte den då inte bara i diket åt höger eller träffade en annan bil. En ren olycka t ex däcksprängning är fullt möjlig men att det skulle kombineras med en frontning med lastbil .. oh .. då blir oddsen försvinnande små.

Var Lars Vilks satt i bilen kommer att ge oss ledtrådar. Om han satt i baksätet så annulleras min teori direkt.

Men alltså snälla. Han sitter så klart inte i framsätet. Han har ingen chans att ens komma i närheten av ratten och ville han ta sitt liv så varken behövde eller skulle han ta med sig två av sina beskyddare i döden.

Polisen fattar så klart själva att folk med livvaktsbeskydd kan vara deprimerade och självmordsbenägna så de planerar också utifrån det.
Citera
2021-10-05, 22:25
Medlem
sigalass avatar
Det var Lars Vilks sista kreation, att krocka bilen
RIP
Citera
2021-10-05, 22:28
Medlem
Jofs avatar
Vanlig orsak till bilolyckor är drog- eller alkoholpåverkan. har inte läst om man gjort en obduktion och kollat det. Borde vara rutin.
Citera
2021-10-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Men alltså snälla. Han sitter så klart inte i framsätet. Han har ingen chans att ens komma i närheten av ratten och ville han ta sitt liv så varken behövde eller skulle han ta med sig två av sina beskyddare i döden.

Polisen fattar så klart själva att folk med livvaktsbeskydd kan vara deprimerade och självmordsbenägna så de planerar också utifrån det.
Ja visst, jag håller med, "principal" ska alltid sitta i baksätet. Men följde de protokoll? Det har ju försvunnit vapen från regeringskansliet också. Mer än en gång dessutom.
Citera
2021-10-05, 22:32
Medlem
Citat:
Däckexplosion uteslutet enligt expert.
Däcken klarar att köras punkterade i 160km/h
https://www.expressen.se/kvallsposten/fragorna-efter-kraschen-dacken-racket-vagen/

Vi vet att sådana fordon LEVERERAS med run-flats, men vet vi att det var den typen av däck på vid olyckan? Först och främst så kostar de mer än vanliga däck, och snabb googling säger att till och med den civila varianten bara varar 2/3 så länge som vanliga däck.

Vad är risken att någon fjant på RPS har sagt att "De här däcken kostar skjortan och måste bytas hela tiden! De är gjorda för att man skall kunna köra iväg om däcken blir sönderskjutna. Hotbilden mot Vilks omfattar inte bakhåll med flera skyttar med gevär, det är enstaka idioter med kniv eller yxa som är aktuella. Alltså är däcken onödiga. Alltså blir de inga nya run-flats utan vi sätter på samma däck som vi redan köper i hundratal till piketens skåpbilar!"
Citera
2021-10-05, 22:35
Medlem
Citat:

Jo, det är så det fungerar. Finns det oklarheter kring ett dödsfall så inleder man förundersökning för att utreda om brott har begåtts. Det är normalt förfarande.

Förtydligande: Med oklarheter menar jag då inte indicier på att något skett, utan enbart att det inte är klarlagt exakt vad som föranlett dödsfallet.
Senast redigerad av Nulb 2021-10-05 kl. 22:37. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-10-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Ja visst, jag håller med, "principal" ska alltid sitta i baksätet. Men följde de protokoll? Det har ju försvunnit vapen från regeringskansliet också. Mer än en gång dessutom.

Försvinner det vapen på det sättet så är det antagligen för att det är meningen att de ska "försvinna". Någon med rätt kontakter har lyckats tillskansa sig vapnen.

Men även om vi leker med tanken att Vilks satt i framsätet (vilket i sådana fall borde kunna bevisas ganska enkelt) så är det ganska svårt att lyckas med något sådant. Och om han skulle misslyckas så hade han ju suttit riktigt jävla djupt nere i skiten. I "värsta" fall ur ett självmordsperspektiv blir han dessutom bara allvarligt skadad.

Ville han dö hade han kunnat avsäga sig livvakterna och gjort sig själv till martyr.

Nej den här bilen har fjärrstyrts (tekniskt fullt möjligt) och kraschats rakt in i lastbilen, inget snack om saken.
Citera
2021-10-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Han måste åkt jävligt fort, har alltså gått in i räcket, studsat ut tillbaka, fått retursladd, och bränt rakt igenom räcket med fronten först. Känns som baken lättat från marken nästan, då går det fort.

Varför gör man så?

Vet man avstånden så kan man via reaktionssträckan räkna ut ungefär hur fort han körde.

Det är ungefär 100 meter mellan de vita reflexstolparna på denna bild: https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/ffd715b7-d6f9-41d3-ab5e-ce3d862d95a8?fit=crop&format=auto&h=1188&q=50&w=17 00&a0352916
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in