Citat:
Ursprungligen postat av
OffenDead
Jag har inte läst hela tråden men jag har lite frågor:
Varifrån kommer uppgifterna om att bilen har åkt för fort/färdats i 160 kmh?
Hur kan punkteringssäkra däck explodera?
Om den nu har kört för fort, kan man utesluta att den blivit mejad av annat fordon alternativt beskjuten?
Vet vi att däckspåren kommer ifrån bilen Vilks färdades i?
Bra frågor!
Vittnes uppgifter tydligen om hastgheten men att det just var 160 kmh är och kommer säkert inte att kunna helt säkerställas.
Väldigt bra tanke. Någon som körde i samma rikting och trängt ut polisernas kärra mot mitten. Den är logisk.
Bilspåren är väl det som de kommer att knyta till kärran men det måste först tas prov på hjulspår och däck. Även forensisk undersökning av dessa.
Det heter att däcken ej kan punkteras via beskjutning. Jag skull säga att det beror på vad för kaliber o vapen som används vid tillfället. Hade plåten kunnat klara ett pansarskott. Svar Nej Dock om det träffar utanför viatala delar skulle bilen kunna förflytta sig vidare så vid inte pansarskottet träffat hytten. Här är det inte speciellt troligt att sådant användts och i grunden bygger detta resonemang på att ett fordon i samma rikting som polisbilen avlossat detta. Nej det är betydlligt lättare att trycka, tränga ett sådant fordon spec i hög hastighet. Om nu någon sett att polisbilen färdades väldigt fort har detta inget att göra med att ex de var jagade eller värre bråttom hem. Skyddsbilen och följebilen har ett schema av uppgjorda hastigheter beronde på var man är och vad man passerar. De har också alltod ständig förbindelse mellan varandra och kan se vid GPS var det andra fordonet befinner sig. Inget konstigt alls att följebilen ej såg olyckan. De jobba med en rad avstånd mellan varandra och åter igen helt beroende av terräng, övriga trafik och en ev. hotbild som under resans gång kan förändras. Därför har dessa förare en mycket speciell utbildning - men det kan ändå sluta illa.