2021-10-04, 16:39
Medlem
Urinterapeuts avatar
Hela grejen osar småhattar och avsaknad förhud. Man vill ta fokus från mossadagenten lorenzton som sprängde i Göteborg. Nu passar man på att ta Vilks av daga eftersom han kostar för mycket/vet för mycket.
Citera
2021-10-04, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det som talar emot attentat är det faktum att den som skulle ville göra ett sådant skulle säkert vilja göra det verkligen givet att det var ett mord. Eller bestraffning som man kommer klassa det som. Inte minst för att sedan kunna kvittera ut belöningen som är på åtskilliga miljoner kronor.

...belöningen går väl till anhöriga, lite likt en Hamas-änkepension. Annars så kan nog ett utstuderat muslimskt hot mot förarens familj vara grund för att övertyga denne att "göra det rätta" och bistå i verkställandet av fatwan, oavsett förarens härkomst.
Citera
2021-10-04, 16:41
Medlem
Nu får ni konspiration teoretiker ta och ge sig

Jag körde samma bana som bara ngn dag innan och även jag kände och skojade med min sambo att om jag klarar denna resa så har jag ängla vakt

Så blöt var det...och jag körde först 110 på 110 väg men insåg snabbt att detta var för farligt och körde 80 på 110 just den vägen

Bevittnade tom en bil som krockade rakt i kanten som fick 2 brandbilar/1 ambulans att spärra

Så om Ni tror Stål-Säpo är immuna mot detta motstånd så överskattar ni SÄPO och underskattar moder natur

De sladdade med största sannolikhet precis som bilen framför mig den dagen.

Ju fortare du åker på plask väg klart risken är större att man dör...behöver inte vara analytiker åt SÄPO för lista ut det
Citera
2021-10-04, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
namnen spelar ingen roll, nästan varannan utlänning har ju bytt till "svenska namn" bild tack

...D O verkar ha tjänstgjort som polis i Rosengård om den mkt snabba googlingen ger korrekt info.
Citera
2021-10-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nej det behövs inte "lyftkraft" att komma över räcket. Räcket är gjort för normala bilar som väger 1500kg och kör i 110 inte för bilar som väger 4500kg och kör i 160. Räcket är lågt och har försvunnit helt där bilen träffade.
Å fan så dom klarar inte en husbil på drygt 4 ton.
Det är 4 vajers som var och en har en lyftkraft på 15 ton.
Citera
2021-10-04, 16:45
Medlem
Kan det vart en son här bil? den väger 4,5 ton. När det kommer till skyddet så är tungviktaren Heavy klassad till VR8. Detta bland annat på grund av att stora delar av chassit är fräst ur stål, att glasrutorna är 50 mm tjocka – och att det totalt har hängts på 1 400 kilo pansar.

– Klassningen innebär att bilen klarar 7,62 mm 31 AP, det vill säga pansarbrytande militärammunition, sådant som prickskyttar använder. Vi har även sprängskydd. Bilen ska klara av två handgranater under bilen, men även 12,5 kilo pentyl vid sidan på fyra meters håll. Det motsvarar 15 kg dynamit och med den mängden kan du smälla 70 ton berg. Visst, du kommer inte må så bra efter en bomb som denna – men du kommer att överleva, säger Stephan Green.
Därtill har bilen system för syrgas, brandskydd – och har även en nödutgång via bakluckan.

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-detaljerna-om-volvos-bepansrade-xc90-6963287
Citera
2021-10-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Lägg ner

För många vittnen för det ska "mörkas"

Att folk alltid gillar göra saker större än det är...kan ni inte acceptera att SÄPO (som skulle skydda honom ironisk tog hans liv (oavsiktligt förstås)) klantade sig

Tror inte detta kommer ligga bra på SÄPOs internationella meriter

Problem nr 1: expressen och GP skrev igår i artiklar att det enligt vittnen inte såg ut som en olycka eftersom bilen accelererade kraftigt innan den svängde rakt in i mitträcket och lastbilen.

Problem 2: nu är dessa artiklar från expressen och GP redigerade och delen med vittnena borttaget.

Problem 3: det enda vittnet (som dom inte snålar med att visa upp) nu är en arab som heter norman som ska ha försökt rädda vilks genom att släcka elden med en brandsläckare.

Det är många frågor här. Det enda man känner dig ganska säker på är att det inte var någon olycka. Men det kan också vara så att vilks lever.
Citera
2021-10-04, 16:48
Medlem
Snuten blåser ju på på motorväg till synes helt utan anledning långt över tillåten hastighet. Det har alla upplevt, bara för att de kan och "får". Ja får de dra på långt över gällande hastighet utan trängande skäl? Hur var det här? Körde "Skyddsvakten" i 150 på allmän väg utan blåljus och sirener?
Hur som helst blev snuten en dråpare. Hemskt.
Citera
2021-10-04, 16:48
Medlem
Har namnen på poliserna/ livvakterna kommit fram än?
Citera
2021-10-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu blir jag ännu mer fundersam om Stockholmresans syfte.
Egentligen skulle de varit i Stockholm båda två den här helgen. De var bjudna på kalas hos Stina och Kjell Dabrowski i Stocksund, och planen var att de skulle åka tillsammans.
Men så blev det nu inte. (...)
När Lars Vilks i god tid innan resan frågade polisen hur resan till Stockholm med Maj skulle arrangeras fick han, berättar Maj, tre alternativ:

– Antingen skulle vi köra till Stockholm själva i en egen bil, eller så skulle vi flyga upp och sedan ta oss in till stan med allmänna färdmedel, eller så skulle vi ta tåg och sen ta oss runt med tunnelbana eller buss eller taxi. Alla allmänna färdmedel var tillåtna. Istället för att bara ta oss bägge i bilen. Hur de skulle sköta bevakningen visste varken jag eller Lars. Det är så absurt. Det blev för komplicerat, så Lars tog beslutet att åka ensam tillslut, säger Maj.
Källa: https://www.expressen.se/kvallsposten/lars-vilks-sarbo-efter-kraschen-ar-forbannad/

Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Polisens behandling av Vilks med särbo är helt oacceptabel. Behövs helt nya partier i Sverige.

Jag är inte så säker på det. Det verkar snarare vara så att det vid tillfället fanns ett förhöjt hot och livvakterna ville inte ha med särbon om de förutsåg ett attentat/anfall/attack. Det är komplicerat nog att dra sig ur ett attentat med en skyddsperson och en "bångstyrig" extra person gör det hela rent ut sagt livsfarligt.

Livvakternas lösning var, åka gärna på egen risk med allmänna transportmedel.

Hade det enbart handlat om en middag i Stockholm hade man avrått men detta handlade om något annat där Lars Vilks närvaro var avgörande och han var tvungen, kallad av någon, förmodligen en domare, att inställa sig.
Citera
2021-10-04, 16:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...belöningen går väl till anhöriga, lite likt en Hamas-änkepension. Annars så kan nog ett utstuderat muslimskt hot mot förarens familj vara grund för att övertyga denne att "göra det rätta" och bistå i verkställandet av fatwan, oavsett förarens härkomst.

Jo om dåd som innebär att personen själv ryker med. Men även då måste det ju vara givet att det var ett attentat. De som betalat vill ju ha sin "PR" för det hela och ta åt sig ära för att hjälpt till att uppfylla fatwan.
Citera
2021-10-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinneaLiv
Har namnen på poliserna/ livvakterna kommit fram än?
En vänsterextremist har postat namnen tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in