2021-10-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Där personskyddet är utbildade o tränade att köra bil säkert.

Polisen tror att de är rallyförare och kan köra i 200 utan konsekvenser bland annat för att de har speciell utbildning i att köra snabbt. Att ett däck har exploderat kan vara ett rent påhitt skyla över att polisen genom sin vårdslöshet i trafiken dödade den som de skulle skydda.
Citera
2021-10-04, 14:03
Medlem
Tok-Franss avatar
Något med bilden stämmer inte.
Polisbilen står parkerad mot trafik-riktningen.
Någon av fordonen bör ha befunnit sig på fel sida vägen.

https://imgbb.com/NLTjJNc
Citera
2021-10-04, 14:04
Medlem
SmartSkalles avatar
Så länge namn och bild på de två livvakterna inte offentliggörs så tror jag på ett Muslimskt attentat utfört av den som körde bilen.
Chaffisen ser lastbilen och trycker gasen i botten för att kunna forcera mitträcket - därav följebilen inte ser själva olyckan för man hinner helt enkelt inte med i den våldsamma och plötsliga fartökningen.
Citera
2021-10-04, 14:05
Medlem
Beatriceaurores avatar
Är det normalt att en bil som krockat brinner upp i ett flammande eldhav?
Gissar på en tidsinställd bomb. Sånt kan våra nya vänner.
Citera
2021-10-04, 14:06
Medlem
enfindams avatar
Personbilen på bilden som ligger uppochner saknar ju ett hjul! Om det är en olycka så är det en märklig olycka.
Citera
2021-10-04, 14:07
Medlem
OM det rör sig om ett mord av ideologiska skäl så borde rimligtvis någon (grupp) ta på sig detta. Vilks hade ju ett pris på sitt huvud och det vill de väl casha in. Credden om inte annat.
Jag tro på olycka.

RIP Vilks. Jag tyckte han snurrade iväg lite väl mycket i yttrandefrihetshetsen men har läst många böcker om konstteori av honom som är oerhört bra.
Nimis är också ett av Sveriges bästa konstverk genom tiderna.
Citera
2021-10-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Det skulle i så fall finnas spår av det i bilen, och polisen hade inte gått ut med att det inte fanns några tecken på yttre påverkan.

Polisen går inte alltid ut med "sanningsenlig" information. Självklart finns det spår om bilen blivit beskjuten. Dom har väl något slags "färdskrivare" och radiokontakt med följebil också.

Polisen vet men av OPSÄK-skäl är det inte offentligt.
Citera
2021-10-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Något med bilden stämmer inte.
Polisbilen står parkerad mot trafik-riktningen.
Någon av fordonen bör ha befunnit sig på fel sida vägen.

https://imgbb.com/NLTjJNc

Allt stämmer. Bilen med poliser och Vilks som påstås väga 4 ton kom i hög hastighet i kurvan och klarade inte av att styra utan kom över på andra sidan. Räcket kanske skulle klarat en normal personbil men inte denna. På andra sidan befann sig en lastbil.
Citera
2021-10-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterDeSilva
5,56 mm hårdspetsammunition, dessa projektiler är synnerligen svåra att få tag i men de skär igenom pansarglasrutor som en varm kniv i smör.

Tack för info. Min kunskap är "gammal" och jag är inte särskilt intresserad av vare sig vapen eller ammunition nu för tiden.
Citera
2021-10-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch

Kan föraren ha varit en sleeper?
Islamistisk terrorist?

Om det inte var en olycka orsakad av sjukdom eller sömnbrist så är väl det mest troligt ja, eftrsom det var polisbilen som kom ur kurs och inte lastbilen
Citera
2021-10-04, 14:14
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Så länge namn och bild på de två livvakterna inte offentliggörs så tror jag på ett Muslimskt attentat utfört av den som körde bilen.
Chaffisen ser lastbilen och trycker gasen i botten för att kunna forcera mitträcket - därav följebilen inte ser själva olyckan för man hinner helt enkelt inte med i den våldsamma och plötsliga fartökningen.
Publicerar man inte namn och bild på de omkomna är något riktigt riktigt konstigt.
Citera
2021-10-04, 14:15
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Polisen går inte alltid ut med "sanningsenlig" information. Självklart finns det spår om bilen blivit beskjuten. Dom har väl något slags "färdskrivare" och radiokontakt med följebil också.

Polisen vet men av OPSÄK-skäl är det inte offentligt.
Vill bara förstå dig bättre: Menar du att de kommer mörka ett eventuellt terrorbrott, eller bara att de under tiden utredningen pågår inte kommer dela med sig av all info?

Det första scenariot är en konspirationsteori. Fine, men det kommer inte gå att bevisa eller motbevisa, så det är jag inte intresserad av.

Det andra scenariot känns troligt, men har svårt att tro att de skulle rakt av ljuga och säga "inga tecken på yttre påverkan" om det fanns skotthål i vindrutan. I så fall skulle de säga "vi utreder och kan inte berätta något". Det är helt uppenbart att de har mängder med info de inte delar med sig av, men det finns noll anledning för dem att ljuga om de visste att det handlade om terrorbrott el dyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in