2021-10-04, 12:35
Medlem
Drozds avatar
Säpos bilar har väl (minst) en dashcam? Borde ju kunna bringa klarhet i olycksförloppet. Säkert föraren som fipplat med mobilen, då kan det fort gå illa.
Citera
2021-10-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Vad är en däckexplosion? Hur exploderar ett däck?
Frågan är väl snarare hur ett däck på just skyddsfordon gör det. De ska inte kunna få punktering så lätt.
Citera
2021-10-04, 12:37
Medlem
I dag är vi alla rondelhundar....
Citera
2021-10-04, 12:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Eller varför inte en jagande bil som skjuter i däcken och träffar ett? Skulle förstå 160 km/h om de var jagade.

Ja, om de nu verkligen körde i 160, eller i närheten av den hastigheten, så är väl den naturliga följdfrågan varför? Även om det säkerligen finns poliser som gillar att köra fort så är väl 160 km/h aningen extremt om det inte finns någon speciell anledning, som exempelvis just en efterföljande bil eller liknande.

Nu har jag haft annat för mig och har inte hunnit läsa allt om den här händelsen men hur var det, fanns det en annan polisbil strax bakom?
Citera
2021-10-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murx
Frågan är väl snarare hur ett däck på just skyddsfordon gör det. De ska inte kunna få punktering så lätt.
Hur vanligt är det att det inträffar generellt? Man har inte hört talas om så många andra olyckor som beror på punktering bara.

Ett däck borde väl vara byggt för att klara av en punktering rimligtvis. Annars skulle det kunna ske olyckor hela tiden.
Citera
2021-10-04, 12:42
Medlem
lasersmurfens avatar
Jag är inte mycket för konspirationsteorier, men jag säger som GW: "Jag tror inte på slumpen."
Citera
Medlem
EnLitenkilles avatar
Med tanke på hur muslimerna lyckades med 9/11 så känns det inte alls konstigt om de har lyckats här med.
Tycker det känns omöjligt att detta bara skulle vara en vanlig olycka.
Citera
Medlem
Läste på Expressens FB att polisen körde dit honom i 150 knyck. Så det kanske är så enkelt att de brukade köra så fort
Citera
2021-10-04, 12:43
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
spräng däck, var inte detta en specialbil med "skottsäkra däck- dvs kraftigt förstärkta" skall detta alltså ha sprängts? Nej, det är en cover up

Jag vet inte, det räcker väl inte med en spik liksom. Men det finns naturligtvis inga oförstörbara däck.
Sprängladdning?
Citera
2021-10-04, 12:44
Medlem
Sunisgods avatar
Omständigheterna tyder på ett självmordsattentat i klassisk jihad-stil.
Bilen med skyddspersonen har två st livvakter och dessutom en följebil med minst två poliser till. Känns lite som Defcon 3, eller var det rutinen varje gång Wilks skulle ut och röra på sig? Känns som en rejäl overkill isåfall, det var ju åratal sedan någon försökte skada honom.
Plötsligt ökar bilen med Wilks farten och kör ifrån följebilen som snart tappar kontakten, trots att deras uppgift är just att hålla objektet inom synhåll. Strax därefter girar sedan bilen med Wilks rakt in i fronten på en mötande tung lastbil på vedertaget "suicide by truck"-manér.
Varför föraren av skyddsbilen valde att ta sitt eget, sin kollegas och även skyddspersonens liv är en gåta.
Citera
2021-10-04, 12:45
Medlem
Haddock93s avatar
Utländsk media börjat skriva lite om detta:

https://t.me/disclosetv/4951

Citat:
NEW - Swedish cartoonist Lars Vilks (75) died in a traffic accident. The artist had been under police protection for years because he drew the Islamic prophet Mohammed as a dog.

https://www.disclose.tv/swedish-mohammed-cartoonist-died-accident-or-assassination/
Citera
2021-10-04, 12:45
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murx
Det smäller nog ungefär lika lätt som ett vanligt men har bättre skydd mot punktering. Kör man i 160 så är det en mycket större belastning än vid 120. Blir det punka så lär styrningen bli svår oavsett då däcket blir sladdrigare. Låg bakom en lastbil på motorvägen utanför Göteborg, där ena däcket plötsligt exploderade. Låg i samma fil men typ 150 meter efter. Grym tryckvåg och smäll även inne i bilen. Är nog bra tryck polisens däck också om de kör något punkteringsfritt monsterdäck.

Sen tror jag att Aftonbladet har fattat fel.
Personen de intervjuade hörde nog ett däck explodera pga branden efter han stannat. Olyckan ser ut att ha skett i en kurva. De har kört igenom räcket och blivit påkörda.

Polisen vid ratten är nog tyvärr orsaken till olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in