2021-10-03, 02:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag tycker polisen borde läsa detta, och skydda de boende i Marks trappuppgång för säkerhets skull.

Inlägget nedan postades av användaren Switchblades ca 8 dagar innan explosionen:

Om Switchblades är den som den utger sig för att vara, alltså en boende i Marks trappuppgång, då vet vi att en boende i Marks trappuppgång en dag ville ut och fota och utforska övergivna byggnader och eftersökte tips om det på Flashback via PM, och 8 dagar senare så exploderar det i Marks trappuppgång.
Kan det finnas samband?

I övergivna byggnader kan det finnas explosiva föremål som kan tas med hem av okunniga människor och läggas i hemmet eller i källaren.
Man kan också få farliga människor efter sig om man snokar och fotar på fel plats. Och bilnummer räcker för att få veta någons adress.
Eller någon användare på Flashback kan via PM ha lurat Switchblades på något sätt, tex till någon öde plats och gjort något där.

Alla Switchblades inlägg på Flashback finns här:

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1415927&page=2

Tror du GM sitter och postar på Flashback? Hur skulle han ha tillgång till internet isf? Han stängde ju av sin mobiltelefon och är förmodligen medveten om att han skulle hittas så fort han börjar nätsurfa på sin mobil. Switchblades skrev dessutom att GM är svensk vilket är felaktigt.

Edit: Han skrev även att Mark stalkade honom. Låter inte direkt som om de brukar umgås.
Senast redigerad av Guy86 2021-10-03 kl. 02:52.
Citera
2021-10-03, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
TATP skrev jag för en halv evighet sedan, kan också ha gjort ANFO, då han kunde ha tillverkat eget ammoniumnitrat genom att reagera salpeter syra med ammoniak, detta bör ha luktat gammal stjärt, kemiskt och kattpiss, att göra eget ammoniumnitrat är ju en fördel då det som går att köpa i affären i Sverige är berikat med kalk.

Det framgår ju av din text att du inte har försökt själv. Att blanda ammoniak och salpetersyra utan en heltäckande och skyddande så kallat Hazmat-dräkt är mycket farligt, ångorna är stark frätande sedan ska den bildade ammoniumnitraten avfiltreras, och tvättas.
Hela trapphuset måste ha osat rejält av ammoniaken.
Ammoniak luktar som gammal urin alltså kiss, som stått och fått surna ett tag.Gamla räkskal luktar också ammoniak om de får stå ett tag och surna till sig.

Det är bara i labb man gör sådant här, inte i en källare precis.Det är så klumpigt att tillverka ammoniumnitrat att de flesta struntar i det och försöker sno eller köpa det löst.

Sedan ni som tror på TATP är att det behövs högkoncentrerad väteperoxid något som inte säljs idag till vanliga konsumenter.Tex till hårblekning tror jag att 12% räcker, men det räcker inte till TATP, eller räcker i vart fall dåligt.

Han kan heller inte haft ett gammalt parti av väteperoxid eftersom den åldras med tiden och styrkan avtar efter några månader.
Några islamiska terrorister i Luton, UK hade visst beställt 1-2 ton sådan väteperoxid, och detta var efter Madrid-dåden.
Det hade räckt till 4000 rejäla sådana bomber, tex burna i ryggsäckar. Någon logistik för att få hela planen, med tillverkning, distribution etc, att gå i lås, det vet vi inte om de hade lyckats skapa.
Mycket tyder på att de var ena riktiga klåpare.
Rättegången hölls dock bakom lyckta dörrar.
Terroristernas mål var man dock säkra på, dvs Londons T-Banesystem, och lokaltrafiktågen i UK. Det fanns utskrivna listor på tidtabeller på ett stort antal linjer.

Den "svenske" bombaren från Tranås var insyltad i samma moské alltså i Luton, UK (GB).
Lutons hetsiga imam var välkänd för att sprida hatpropaganda mot Väst, vita, judar, kristna, protestanter och katoliker,
och många av UKs andra helt vanliga medborgare.
Samme man från Tranås (så kallat "svensk") som sprängde sig sjäv i luften på
Drottninggatan (en sk Darwin-Award alltså )
Citera
2021-10-03, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kanske hemskt att säga - men gör det ändå, iom att alla i huset klarade sig. Vid det här laget, skulle jag faktiskt bli en smula besviken, om det verkligen både var Mark som är gärningsmannen och han hittas.

Jag tror att det vore förödande för honom att bli inlåst någonstans.

Men - som den tusenkonstnär han verkar vara - kanske han lyckas trolla sig ur det med. Blir det en film av det hela på riktigt - hoppas jag verkligen att vi får se The Instigator smugglas ut som '80-åringen som bars ut och försvann' .

Önskar de boende allt gott. Ett trauma för livet. Lång återhämtning på det. Och det är självklart helt åt helvete - inte minst för barnen.

Många gånger, verkar det vara människor som hamnar mellan stolarna, utan att staten hjälper.

Snarare stjälper.

Att bli hemlös idag, är alltför lätt. Det måste staten se till att ta hand om: Förslagsvis INNAN man kastar ut någon på gatan - som bott ett helt liv på en plats - och faktiskt inte förmår reda ut situationen utan hjälp.

.

Tror vi kan dra slutledning här att det var statens fel utan att vi vet vem som var gärningsmannen/kvinnan/henom etc. Det sista så inte nån blir ledsen!
Citera
2021-10-03, 03:01
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
Det ska tydligen brunnit så kraftigt att t.om lägenheter på andra sidan vägen blivit rökskadade, en på min sambos jobb kan inte bo i sin lägenhet längre heller.
Visst..
Men det har iofs ingenting att göra med min fråga om på vilken våning det sade boom!
Att folk har öppna fönster och hänger ut tvätt.. eller har värdelösa tätningslister i fönster 2-300 meter därifrån har liksom inte med ämnet att göra.
Citera
2021-10-03, 03:16
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jodå, en enorm sprängkraft i laddningen och/eller förhållandevis tät konstruktion på byggnaden. Tryckvågen från smällen letar sig då fram och slår sönder svaga punkter = dörrar, fönster, tunnare väggar mm.
Kåken verkar blivit kraftigt ansatt av denna bomb, så jag tror det var en förhållandevis stor laddning.
Fan alltså,
5.500 inlägg och du kan inte läsa poängen utav mitt inlägg.
Igen:
OM,
Det sa pang i källaren, varför då utblåsta dörrar högt upp och inte i närheten av bomben?
(det är väl rätt skrivet och borde vara så lätt att förstå..!?)
Citera
2021-10-03, 05:36
Bannlyst
När man ska vräkas så måste man ju flytta ut sina grejer först. Och hur gick det till i det här fallet?
Var det redan klart innan explosionen eller höll han på att packa och flytta när explosionen skedde?
Kan han ha köpt ett gasolkök inför livet som hemlös, eller stulit ett av någon granne i källaren, och så exploderade det?

Det händer lätt olyckor när man flyttar. Dessutom kanske det började som en brand, och sen exploderade gasolkök och annat i huset av branden.
Citera
2021-10-03, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Visst..
Men det har iofs ingenting att göra med min fråga om på vilken våning det sade boom!
Att folk har öppna fönster och hänger ut tvätt.. eller har värdelösa tätningslister i fönster 2-300 meter därifrån har liksom inte med ämnet att göra.

Jag var och klippte mig mittemot i fredags,
Lustigt nog luktade det brandrök utanför på andra sidan gatan fortfarande.
Citera
2021-10-03, 06:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Lika troligt som att en meteor har fallit från skyn och antänt lägenheterna.

Det är en riktad handling utförd av en man i åldern 20-25 år, ursprung: MENA.

Verkar osannolikt, snarare sur och sunkig rättshaveristisk SD-gubbe.
Citera
2021-10-03, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det framgår ju av din text att du inte har försökt själv. Att blanda ammoniak och salpetersyra utan en heltäckande och skyddande så kallat Hazmat-dräkt är mycket farligt, ångorna är stark frätande sedan ska den bildade ammoniumnitraten avfiltreras, och tvättas.
Hela trapphuset måste ha osat rejält av ammoniaken.
Ammoniak luktar som gammal urin alltså kiss, som stått och fått surna ett tag.Gamla räkskal luktar också ammoniak om de får stå ett tag och surna till sig.

Det är bara i labb man gör sådant här, inte i en källare precis.Det är så klumpigt att tillverka ammoniumnitrat att de flesta struntar i det och försöker sno eller köpa det löst.

Sedan ni som tror på TATP är att det behövs högkoncentrerad väteperoxid något som inte säljs idag till vanliga konsumenter.Tex till hårblekning tror jag att 12% räcker, men det räcker inte till TATP, eller räcker i vart fall dåligt.

Han kan heller inte haft ett gammalt parti av väteperoxid eftersom den åldras med tiden och styrkan avtar efter några månader.
Några islamiska terrorister i Luton, UK hade visst beställt 1-2 ton sådan väteperoxid, och detta var efter Madrid-dåden.
Det hade räckt till 4000 rejäla sådana bomber, tex burna i ryggsäckar. Någon logistik för att få hela planen, med tillverkning, distribution etc, att gå i lås, det vet vi inte om de hade lyckats skapa.
Mycket tyder på att de var ena riktiga klåpare.
Rättegången hölls dock bakom lyckta dörrar.
Terroristernas mål var man dock säkra på, dvs Londons T-Banesystem, och lokaltrafiktågen i UK. Det fanns utskrivna listor på tidtabeller på ett stort antal linjer.

Den "svenske" bombaren från Tranås var insyltad i samma moské alltså i Luton, UK (GB).
Lutons hetsiga imam var välkänd för att sprida hatpropaganda mot Väst, vita, judar, kristna, protestanter och katoliker,
och många av UKs andra helt vanliga medborgare.
Samme man från Tranås (så kallat "svensk") som sprängde sig sjäv i luften på
Drottninggatan (en sk Darwin-Award alltså )
Den här väteperoxidblandningen du snackar om, den kan man ju bara reducera på spisen, kan man inte det?
Citera
2021-10-03, 06:40
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Jag var och klippte mig mittemot i fredags,
Lustigt nog luktade det brandrök utanför på andra sidan gatan fortfarande.
Är'ru nåt patetiskt troll eller..?!
Det vet väl alla att brandrök sitter i länge.
Citera
2021-10-03, 07:31
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Den här väteperoxidblandningen du snackar om, den kan man ju bara reducera på spisen, kan man inte det?

Är nog inget att rekomendera, lär lukta skit om inte annat.

Blandade denna något volatila mix som 15-åringar och var aldrig tal om skyddskläder. Då fick vi utan något knussel köpa 36% väteperoxid, aceton samt en liter koncentrerad saltsyra av en man som bedrev en något suspekt kemaikalieaffär i Sävedalen där han även varvade bitvis med att kränga hembränt.

Minns att när man mättat på lite för mycket med saltsyran blev det en ganska rejäl reaktion och en kaskad av blandning slog upp i taket. Det färdiga pulvet förvarades bla. i en glasburk hos en kompis där han placerat det i sin hylla precis i huvudhöjd.

Idag är det just väteperoxid betydligt svårarare att köpa och själva ämnet är väl både att anse som både farligt att hantera samt "luffigt". Däremot kan du med en relativt liten mängd detornare t.ex. saker som ANFO och annat vilket gör att tändhattar inte längre blir något problem. Dock tror jag även en älgstudsare kan få många sprängämnen till detonation av kulans energi.

Med tanke på branden och den rejäla tryckvågen är min amatörgissning någon form av större sprindning av brandfarlig aerosol kanske komninerat med lite ATCP samt sånt han haft liggande på hyllan.´.

En väldigt oortodox termobarisk bomb skulle även förklara den tryckvåg om verkar ha varit något utöver det vanliga samt även branden. Har han haft tid och varit ovanligt elaborerad kan han även placerat ut påsar med ATCP lite här och var då det detonerar vid en ytterst liten mängd när det ligger fritt.

Vet ej hur skadebilden ser ut men en gasbomb är beroende av syret i luften varav vacuum uppstår. Dom närmast detonationsplatsen skader borde skvallra om så är fallet.

Sen att han skrev sig på snutens lägenhet är väl ett ganska klassiskt sak när man är sur på någon. Tänker tyngre kriminella som är skrivna vid högsta dolmstolen etc. . Inte omöjligt att grannar kanske legat på den här vad det verkar ganska konflikträdda typen och det blivit tjafs. Förstår inte ens hur man kan helt öppet förvara sådana mängder med diverse kemikalier utan att vem som helst reagerar. Speciellt en snut kan man tycka men denna skall som sagt inte vara av den auktoritära sorten.

Men men, Fuxborg vista iaf att det troligtvis var något som var "placerat". Med sådana genier på jakt är det bara en tidsfråga...
Citera
2021-10-03, 07:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
När man ska vräkas så måste man ju flytta ut sina grejer först. Och hur gick det till i det här fallet?
Var det redan klart innan explosionen eller höll han på att packa och flytta när explosionen skedde?
Kan han ha köpt ett gasolkök inför livet som hemlös, eller stulit ett av någon granne i källaren, och så exploderade det?

Det händer lätt olyckor när man flyttar. Dessutom kanske det började som en brand, och sen exploderade gasolkök och annat i huset av branden.

Förmodligen behöver man inte göra någonting. Till sist kommer de och hämtar ut dig ur lägenheten, och om man inte hämtar bohaget blir det bostadsägarens egendom efter ett halvår.

Att flytta ut sina grejer gör man förmodligen bara om man har någonstans att flytta till, eller kan förvara dem någonstans.

Med tanke på vad som hände i det här fallet tror jag inte att Lorentzon har transporterat bort många prylar; kanske är det på sin höjd en ryggsäck med det allra nödvändigaste. Att flytta ut saker skulle ju tyda på att han hade åtminstone någon form av lösning, och då tror jag inte att det hade blivit någon sprängning.

Det är synd att ingen av kompisarna ville hjälpa honom, men det är väl inte alltid så lätt att ta emot en inneboende om risken finns att den stannar under lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in