2021-10-02, 20:30
Medlem
rex144s avatar
Jag tror inte att han åkt till Polen då man måste visa uppvisa vaccinbevis och han hade då registrerats. Han hade ingen bil heller.
Han kunde ha liftat till Polen med en polsk lastbil men likaså behövs vaccinbevis.
Coronapandemin gör det svårt att korsa gränser.

Han kunde flytt till Israel om han haft resurser, då Israel har en policy att inte lämna ut sina medborgare men jag vet inte ifall han han haft israeliskt pass, men kanske som jude kunde han ändå få hjälp där att skaffa medborgarskap.

Han verkar inte vara en friluftsmänniska som kan tänkas tälta ute i skogen, annars hade han kunnat förbereda ett läger i skogen nära Göteborg, kanske hänga upp tält och proviant högt uppe i ett träd några dagar innan.

Det troligaste är att han antingen begått självmord och liket har ännu inte hittats eller så gömmer han sig hos en bekant.

Jag tror inte att han begett sig långt ut och brutit sig in i ett sommarhus i skogen men jag kan tänka mig att han rekat koloniområden och det kan finnas kolonistugor som ser lite övergivna ut, där folk inte kommer dit nu på hösten.
Citera
2021-10-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Haha!
Ja, men å andra sidan kanske just den här fulskrivningen gjorde att han fick lägre bidrag, än han hade fått om han hade varit skriven hos mamman, då fler personer delade på hyran i den fulskrivna lägenheten. Någon var inne på detta tidigare.

Som jag förstått det så hade inte Mark något bostadsbidrag alls, utan det var väl i sådana fall moderns pension+eventuellt bostadstillägg som kunde påverkas om sonen bodde hemma.

Även kostnaden för vårdboendet påverkas väl av vad hon har för intäkter/utgifter, så det är klart fördelaktigt om hon stått som ensam boende på sin lägenhet.

Dock inte ur besittningsrättshänsende för hennes son, beroende på hur länge han bott där hade han kunnat ha rätt att ta över kontraktet, förutsatt att hyrorna hade betalts
Citera
2021-10-02, 20:31
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Fulskrivningen kan vara för att mammans lägenhet skulle se ut att vara enbart hennes för att maximera bidragen, men för att Mark ändå skulle kunna få sin post till rätt adress.

Det är ju ingen som skriver lägnhetsnummer eller våning när man skickar brev, utan då räcker det att skriva

Mark Unabombaren Lorentson
Sprängargatan 3
12345 Bombköping

Så får brevbäraren själv leta reda på vilket våningsplan och dörr det står Lorentson på

Men när en kontroll på vilka som bor i mammans lägenhet görs så använder man lägenhetsnummer för att inte få upp alla i hela trappuppgången, och då syns inte att sonen bor på samma adress och borde betala en del av hyran

Hyran verkar ju dock inte betalats därav vräkningen. Borde han inte kunnat lämna in hyresfakturan till socialen för pengar? Men då märks ju att fakturan har annat lägenhetsnummer än där han är skriven?? Kanske fick han hyran betald men sket i att betala hyran och köpte annat för pengarna? Jag känner en kille som har försörjningsstöd och han lämnar in hyresavin varje månad och får beloppet in på kontot.
Citera
2021-10-02, 20:32
Medlem
Om jag inte redan är förvirrad så blir jag det när jag försöker följa denna tråd. Denne Mark är nog inte psykisk sjuk men det kan vara så att motgång på motgång lagts ovanpå varandra samt att han fått för sig att mamman inte får rätt hjälp eller uppmärksamhet på äldreboendet. Den Humanitära Stormakten sviker.

Men visst verkar det udda att han reste en stege för att nå mammans balkong eller fönster på äldreboendet.

Jag tror ni underskattar denne man. Det krävs skicklighet och planering att gäcka polisen. Och kan han fly utomlands kanske han smyger in i Sverige igen om ett år för att bomba äldreboendet eller fastighetsbolaget. Rättvisa skall skipas?
Citera
2021-10-02, 20:34
Medlem
Hinner inte hänga med i trådens takt.

Expressen lade ut bilder från en övervakningskamera, någon som vet var dessa bilder är tagna?

Blir inte förvånad om en utrikes konduktör som rapporterar in MGM, likt Åmselemorden. Sent skall den saktfärdige svenske fjärdingsmannen vakna.
Citera
2021-10-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag tror inte att han åkt till Polen då man måste visa uppvisa vaccinbevis och han hade då registrerats. Han hade ingen bil heller.
Han kunde ha liftat till Polen med en polsk lastbil men likaså behövs vaccinbevis.

Han kunde flytt till Israel om han haft resurser, då Israel har en policy att inte lämna ut sina medborgare men jag vet inte ifall han han haft israeliskt pass, men kanske som jude kunde han ändå få hjälp där att skaffa medborgarskap.

Han verkar inte vara en friluftsmänniska som kan tänkas tälta ute i skogen, annars hade han kunnat förbereda ett läger i skogen nära Göteborg, kanske hänga upp tält och proviant högt uppe i ett träd några dagar innan.

Det troligaste är att han antingen begått självmord och liket har ännu inte hittats eller så gömmer han sig hos en bekant.

Jag tror inte att han begett sig långt ut och brutit sig in i ett sommarhus i skogen men jag kan tänka mig att han rekat koloniområden och det kan finnas kolonistugor som ser lite övergivna ut, där folk inte kommer dit nu på hösten.
Varför tror du han är jude? Finns inget som tyder på det! Han kan lika gärna vara både katolik, agnostiker eller satanist!
Citera
2021-10-02, 20:36
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
/.. / Dock inte ur besittningsrättshänsende för hennes son, beroende på hur länge han bott där hade han kunnat ha rätt att ta över kontraktet, förutsatt att hyrorna hade betalts

1. Han bodde inte där, enl. 'Lennart'.
2. Således diskvalificerad för besittningsrätt.
3. Hyrorna ej betalda på 3 månader.
4. 300 000 i skulder, såvitt jag minns, från tingsrättens utslag.
Citera
2021-10-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Hyran verkar ju dock inte betalats därav vräkningen. Borde han inte kunnat lämna in hyresfakturan till socialen för pengar? Men då märks ju att fakturan har annat lägenhetsnummer än där han är skriven?? Kanske fick han hyran betald men sket i att betala hyran och köpte annat för pengarna? Jag känner en kille som har försörjningsstöd och han lämnar in hyresavin varje månad och får beloppet in på kontot.

Jag tror inte att han hade sökt hyresbidrag för någon lägnhet faktiskt, han hade väl bara ett mini socialbidrag på 3000 i månaden, får man inte ut mer så förutsätts nog att man är sammanboende med någon som har ordnad inkomst och betalar det löpande.

Mammans eventuella bidrag och pengar har han ju använt för egen konsumption.

Han har helt enkelt skitit i att betala hyran och trott att han skulle få bo där ändå.
Citera
2021-10-02, 20:37
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Som jag förstått det så hade inte Mark något bostadsbidrag alls, utan det var väl i sådana fall moderns pension+eventuellt bostadstillägg som kunde påverkas om sonen bodde hemma.

Även kostnaden för vårdboendet påverkas väl av vad hon har för intäkter/utgifter, så det är klart fördelaktigt om hon stått som ensam boende på sin lägenhet.

Dock inte ur besittningsrättshänsende för hennes son, beroende på hur länge han bott där hade han kunnat ha rätt att ta över kontraktet, förutsatt att hyrorna hade betalts
Du, eller någon annan får gärna rätta mig här men jag tror, att det var hans Försörjningsstöd som påverkades negativt, av att han var fulskriven hos grannen, gentemot om han skulle ha varit skriven i moderns lägenhet.
Citera
2021-10-02, 20:38
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men visst verkar det udda att han reste en stege för att nå mammans balkong eller fönster på äldreboendet.
Inte stege. Utemöbel + blomlåda.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaefvel
Expressen lade ut bilder från en övervakningskamera
Entrén, Handelsbanken, Brunnsgatan.
Citera
2021-10-02, 20:39
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Vi vet inte när hans mamma flyttat till äldreboendet men troligen förra året, det var då man stängde alla äldreboenden och det var då han bråkade med enhetschefen när han inte fick träffa sin mamma.
Då är det konstigt att han kunnat ha kvar lägenheten fram tills nu, han kanske har inte folkbokfört henne på den nya adressen?
Förmyndaren borde gjort det,
Vet vi när hans mamma fick den "gode mannen" ?

Det räcker att vara skriven på en adress under två års tid för att få besittningsrätten.
Citera
2021-10-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Tack för svar, det var det jag undrade över.

Att röra sig i utomland är inte gratis ... så för honom att ligga och trycka utomlands kräver nog att han har en 'förstående' kompis där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in