2021-10-02, 19:27
Medlem
ATLAS64s avatar
Om det nu är MG som gjort det och vad man nu läst om honom, så verkar det som om han vill hämnas .
Tänker på gryningspyromanen ,,det var och är ju hämnd mot samhället det han sysslar med ,den knäppgöken
Citera
2021-10-02, 19:30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Har han haft kosing i madrassen då? Eller morsans konto ?

Vad menar du nu?
Citera
2021-10-02, 19:31
Medlem
Axelia22-R2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Ja ingen jävel blir ju utkastad på gatan, om man bara uppfyller dom baskrav som ställs av socialtjänsten.

Dom som är hemlösa i Sverige missbrukar, eller vägrar bete sig som folk, så att socialtjänsten inte KAN ge dom ett boende

Du har ingen koll på detta. Socialtjänsten hjälper inte till med boende. Det får var och en ordna själv vilket inte är det lättaste när det är bostadsbrist och hyresvärdens krav är höga. Vi har många hemlösa som inte är missbrukade utan vanliga människor som hamnat i sjukdom, arbetslöshet och fått problem med ekonomin..... Dom kastas ut på gatan!
Citera
2021-10-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Karln har inte råd med hyra men att skicka pengar till konton utomlands samt köpa kemikalier och göra bomber. Tror han bara i sitt sjuka huve inte tycker att han ska betala hyra.
Desss inhemska terrorister är de farligaste.
Det kan helt enkelt vara så att han inte hade tillräckligt med pengar till hyran och då betalade han ingenting. Det gjorde att han fick några tusenlappar över varje månad.
Vi vet ju inte alls vilka belopp det rör sig om.
Citera
2021-10-02, 19:32
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så verkar det ha varit.

Mycket tragiskt det hela som har skett och här finns definitivt inga vinnare. Man tycker att allt hade kunnat blivit skött på ett bättre sätt än vad som nu kom att ske innan den 28 september. Är absolut inget försvar på något sätt till det han verkar ha utfört.

Jag skulle aldrig försvara hans usla tilltag. Har ingen sympati alls för det. Det närmaste ordet jag kan komma på är snarare empati. Men jag har lika mycket empati för grannarna som behöver gå igenom detta. En hel del äldre har bott där lika länge som Mark och hans mamma. För övrigt så skulle hans mamma avskriva honom som sin avkomma om hon var vid sina fulla sinnen. Har träffat henne ett bra antal gånger och hon statuerade disciplin på honom. Polisen skall nog leta efter någon som har sin cykel väldigt kär, han älskade att cykla och sin 10 växlade cykel. Den fick alltid vara med. En del kommenterar att han skulle kunna vara en Flashbackare. Det tror jag knappast. Han var en boknörd och sitter säkerligen på biblioteket med Hegel eller Nietsche med en kopp te. Ingen festprisse direkt.
Citera
2021-10-02, 19:32
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vad menar du nu?

Man får väl inget socbidrag om man har kosing menade jag
Citera
2021-10-02, 19:33
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Jag är i Gbg nu utanför stället.

Du tänkte att han hängde vid huset han sprängde? I övrigt önskar jag dig lycka till!
Citera
2021-10-02, 19:35
Medlem
Någon som vet vart han fångades på övervakningskamera?
Citera
2021-10-02, 19:38
Medlem
Funderat ett tag och finns de inte en chans att han gömt sig i änggårdsbergen? Fullt med grottor och gömmor där samt att det är ganska nära brottsplatsen samt hans mammas äldreboende.
Bara en tanke...?
Citera
2021-10-02, 19:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag gissar att den här typen av person inte skulle begå självmord.
Har ingen aning om vilken psykologisk profil som krävs. Men man har ju hört talats om "utvidgat självmord". Men vad jag förstår verkar det nu som om han är i livet, så du kanske har rätt.
Citera
2021-10-02, 19:39
Medlem
ViaGettys avatar
Skall försöka räta ut dina frågetecken nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Så kan det naturligtvis vara, men jag tycker ändå det är en väldigt massa frågetecken och nästan alla är obesvarade även om en del pekar i vissa riktningar

1. Vem var gärningsmannen?
Mark Lorentzon (55), polsk bombman

Citat:
2. Vem eller vad var måltavlan för sprängningen?
Ernst Roséns fastighet på Övre Husargatan

Citat:
3. Var det nåt mer som sprängdes/övertändes än vad gärningsmannen hade med i din kalkyl. Exempelvis gasflaskor, brännbara flytande ämnen, eller lättantändliga fasta föremål...
Vätskor

Citat:
4. Vart finns polacken...
Likstämmiga uppgifter nämner Gdansk, Polen

Citat:
5. Vad vet polisen som de inte gått ut med om eventuella hotbilder, brandförlopp, bilder, filmer, tips som har hamnat i papperskorgen..
Svårt att svara på då polisen inte har gått ut med det. En sak som vi säkert vet är att man inte har gått ut till allmänheten med uppgifter om är observationen av Mark Lorentzon en kort tid efter attacken då han skrapade bort anslag med efterlysning efter honom själv från elskåp, och som gjordes under en promenad i ösregn längs Vasagatan, Viktoriagatan och Storgatan.

Citat:
6. Vet polisen om att där finns en kille med psykiska problem och som dessutom kanske pekas ut som "det måste ha varit han" av ett antal tipsare så finns ju risken att polisen totalfokuserar på nånting som senare visar sig vara helt felaktigt och den riktige gärningsmannen får en vecka eller två extra på sig...
Ja, detta vet polisen.
Citera
2021-10-02, 19:39
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelia22-R2
Du har ingen koll på detta. Socialtjänsten hjälper inte till med boende. Det får var och en ordna själv vilket inte är det lättaste när det är bostadsbrist och hyresvärdens krav är höga. Vi har många hemlösa som inte är missbrukade utan vanliga människor som hamnat i sjukdom, arbetslöshet och fått problem med ekonomin..... Dom kastas ut på gatan!

Nej, knappast. Samarbetar du så får du hjälp. Du kanske får bo på härbärge en tid, du kanske måste visa att du sökt jobb, du måste samarbeta i kartläggningen av din egen situation. De människor jag träffat som varit långvarigt bostaldslösa har alla haft EXAKT samma historia - det börjar käfta med socialsektereraren över någon skitsak, ber henne fara åt helvete och stormar ut ur rummet och väljer att bo i en kartong hellre än att komma tillbaks och be om ursäkt. Alltid samma historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in