2021-10-02, 11:51
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Håller med. Först uppfattas han som trovärdigt ärlig tills frågan kommer om var han tror vännen befinner sig. Jag får känslan av att han lägger ut en dimridå - kanske i tanke om ML finns nära och följer nyheterna vill han inte röja offentligt vad han tror alternativt har han blivit uppmanad att säga "han är långt borta nu - kanske i Polen".

Klipp med vännen
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/vannen-till-misstankte-bombmannen-kan-ha-givit-sig-av-langt-bort/

Klipp på ML utanför mammans fönster vid vårdhemmet
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/bilderna-visar-mark-lorentzon-vid-mammans-aldreboende/

ML är bevisat farlig för andras väl och ve. Viktigt att han snabbt blir omhändertagen.
Påminner Han inte ganska mycket om Peter Mangs? Tänkte jag på, när han står där på trädgårdsstolen..
Citera
2021-10-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Han litar inte på myndigheterna. Ju. Och är nyfiken på vad den tekniska undersökningen skall ge.

Nej, fast en såhär "smart" person borde väl ändå förstå att det är värre att gömma sig än att förklara?
Har har ju ändå haft med myndigheter att göra i flera år.
Han har inga pengar, inga kläder, ingen mat och inget hem. Om han inte förberett ett gömställe med allt.
Citera
2021-10-02, 11:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
OK, fair enough. Du verkar ha rätt.
De går ut med bilder. My bad.

Jag måste säga att jag är lite förvirrad av när man väljer att gå ut med bild och när man inte går ut med bild.
Googlade lite mer och verkar som de gör det i vissa fall och i andra fall inte.

Kanske beror på karaktären på brottet och misstankegraden tänker jag.
Hmm..jaja hur som helst. Hoppas de får tag på honom snabbt.
Ja, så är det.
Jag hoppas också att de får tag på honom snabbt - han är ju uppenbarligen en fara för andra.
Citera
2021-10-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Reglerna kan handlat om att skydda - men att skydda äldre från anhöriga var inte rätt i min mening. Personalen kunde likväl smitta och därmed fick vi äldre som dog i sin ensamhet. Moraliskt var det fel beslut. Vi hade aldrig accepterat liknande beslut om det handlat om våra barn. Känslomässiga band är starkare än månader längre liv.
Benämningen psykopat är högst sannolikt fel som diagnos - men som agerande i specifika situationen är det, enligt mig, empatistört att skydda en moder från en son fallandes tillbaka på sin maktposition. Om du kallar en överviktig person fet ko betyder det inte att den är en ko; men troligtvis faktiskt lider av fetma

Man hör ju hela tiden hur äldre blir inlåsta. Många liknar det vid fängelse. De är bevakade dygnet runt. De tas ifrån sitt eget bestämmande. Det händer att de blir omyndigförklarade. Personalen hunsar sedan över den äldres släktingar.
Citera
2021-10-02, 11:54
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Tack. Det var en fin person - på den tiden måste jag understryka.
Nej en fadersgestalt såg eller hörde jag aldrig något om. Allt handlade om hans mamma och jag mötte henne några gånger. Fasen dessa frågor framkallar minnen med blå himmel och varmt väder. Alla låg på gräsmattan som grundligt underhölls av fastighetsskötare Eriksson som bodde på nr 16 (tror jag). Man stekte sig i solen och snackade om taskiga föräldrar. Mark nämnde aldrig sina föräldrar och aldrig pappan. Han var dock tvungen att alltid vara hemma senast runt sju och det tyckte man nog var märkligt. Men hon var den tuffare sorten med hård disciplin. Jag misstänker att jag tyckte att hon lät hård är nog mest på grund av hennes brytning.

Du bekräftar på flera sätt hur hårt knuten han var till henne. Sorgligt. De var helt utelämnade och beroende av varandra. Allt mer förklarar hans agerande. Boendet borde förstått detta. Hörsammat hans sorg och kris. Inte alla har ett annat socialt nätverk och känslomässiga band till flertalet. Hon var hans allt. Blir faktiskt förbannad över att de på boendet, som arbetar med människor, inte förstod människorna bakom. En grundkurs i psykologi och individuella bedömningar borde vara obligatoriskt.
Det låter som att du har fina minnen och en tidsresa bak i tankarna berikar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Gör det? Var?

Hetaste spåret är kolonistugeområdet vid Slottsskogsgatan Ekedalsgatan.

Allt tyder dock på att han rest hem till Polen.

Det finns ju massor med ställen där folk lägger sina båtar på land nu över vintern. Det är väl ingen som kollar dom. Så lätt att gömma sig i en sån. Fiskebäck, torslanda, askim, hovås, saltholmen.
Citera
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Rubrik i vilket annat land som helst: ”Terroristen och arbetslöse polacken M*ceij Gum*owski, levde i utanförskap, sprängde svenskt lägenhetshus. Flertalet svenskar vårdas med allvarliga skador. Gärningsmannen jagas av polis.”

I svensk PK-media: ”M*rk L*rentzon, helt vanlig svensk vit medelålders man, helt utan samröre med gängkriminalitet, råkar ödelägga en källare. Polisen är angelägen om att få prata med honom.”

i vilket annat land som helst hade den här polske sparrisgubben varit gripen vid det här laget. istället spekuleras det till och med om att han rymt till hemlandet, det skulle visa på en oerhörd inkompetens och slapphet om så kunnat ske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Hur hade du reagerat om där inte varit något avbrott innan svaret kom?

Det är nog ganska normalt att ägna åtminstone en sekund till att fundera på svaret när man inte riktigt vet svaret innan.

I synnerhet såna som Lennart gör ofta onaturliga pauser i sitt tal, för att i huvudet formulera sig.

Som när han sa "En vuxen man, iklädd ett barns lekdräkt" eller något sådant, så formulerar sig inte normala människor, faktum är att formulerar man sig så så har man livliga diskutioner i sitt eget huvud, hela tiden
Citera
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Gör det? Var?

Hetaste spåret är kolonistugeområdet vid Slottsskogsgatan Ekedalsgatan.

Allt tyder dock på att han rest hem till Polen.

Kanske vid ”Drömmarnas kaj” i Göteborg?

Vad tyder på att han har flytt till Polen?
Citera
2021-10-02, 11:55
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Man hör ju hela tiden hur äldre blir inlåsta. Många liknar det vid fängelse. De är bevakade dygnet runt. De tas ifrån sitt eget bestämmande. Det händer att de blir omyndigförklarade. Personalen hunsar sedan över den äldres släktingar.

Tragiskt. Allt för få reagerar.
Citera
2021-10-02, 11:56
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Reglerna kan handlat om att skydda - men att skydda äldre från anhöriga var inte rätt i min mening. Personalen kunde likväl smitta och därmed fick vi äldre som dig i sin ensamhet. Moraliskt var det fel beslut. Vi hade aldrig accepterat liknande beslut om det handlat om våra barn. Känslomässiga band är starkare än månader längre liv.
Benämningen psykopat är högst sannolikt fel som diagnos - men som agerande i specifika situationen är det, enligt mig, empatistört att skydda en moder från en son fallandes tillbaka på sin maktposition. Om du kallar en överviktig person fet ko betyder det inte att den är en ko; men troligtvis faktiskt lider av fetma

Att du inte tycker att de reglerna som sattes in för att skydda var rätt är en helt annan sak. Där kan vi alla tycka olika. Vi som samhällsmedborgare behöver trots detta acceptera lagar och regler för att saker ska fungera. Om du tycker chefen agerade empatistört för att han tyckte att alla inklusive Mark behövde följa reglerna får stå för dig. Hade han inte följt de reglerna hade han troligen fått sparken hur som helst eftersom Corona restrektionerna inte var något han hittat på. Något han som chef dock förväntas implementera och följa. Han hade ju dock fått slippa att bli kallad empatistörd och psykopat på flashback även om det gjort honom arbetslös. Även om han säkert blivit kallad samma glåpord av anhöriga som tyckte restrektionerna var något som behövdes.
Senast redigerad av FranzMarc 2021-10-02 kl. 12:02.
Citera
2021-10-02, 11:56
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Stackars människa... denna pandemi (mass-psykos) har gjort många galna

Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jo, vi har märkt det!

Nej inte alls "pandemi"!

Det är dessa vansinniga restriktioner för människor, som strider mot grundlagsskyddade rättigheter, som gör folk förbannade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in