Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalisma
Allt som står i tidningarna är inte sant helt enkelt. Han har dopingbrott I belastningsregistret, begånget i juni 2020 och godkände strafföreläggande i oktober samma år. 150 dagsböter, nu minns jag inte summan per dagsbot men summa summarum 42 000 kr i dagsböter.
Det är bara att dela 42 000 med 150 och då får du fram beloppet 280 kr.
150 dagsböter är dessutom det högsta antalet du kan få när det kommer till dagsböter och 30 är det lägsta, men det vet du säkert. Men alla vet nog inte det därav att jag nämner det. Döms du för fler brott kan det däremot uppgå till 200 st. Han har med andra ord fått det högsta antalet.
Dagsboten ska sedan i normalfallet motsvara en 1 000-del av årsinkomsten. Han borde alltså tjänat ca 280 000 kronor då han utdelades bötesbeloppet.
Nu vet jag inte vad en sjuksköterska tjänar, men årsinkomsten låter lite låg. Men samtidigt tas hänsyn till en del avdrag innan beslutet om beloppet tas så han kan tex haft lån som sänkte dagsboten.
Men ändå, 280 000 i årsinkomst innebär strax över 23 000 kr i månadslön, det låter väldigt lågt. Vad tjänar en sjuksköterska i snitt?