2021-09-25, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Ändå så skriver GD detta i sin artikel ang omhäktningen .....

citat :
"-Mannen är i 30-årsåldern och har varit anställd av Region Gävleborg i flera år.
Han är tidigare ostraffad."

Allt som står i tidningarna är inte sant helt enkelt. Han har dopingbrott I belastningsregistret, begånget i juni 2020 och godkände strafföreläggande i oktober samma år. 150 dagsböter, nu minns jag inte summan per dagsbot men summa summarum 42 000 kr i dagsböter.
Citera
2021-09-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
NFC har i dock i dagsläget en svarstid för preliminärsvar på DNA som går med förtur på 2-3 veckor om det är standardanalys och inga konstigheter. Rapekit tar dock längre tid. Så de kan teoretiskt hunnit få in åtminstone ett preliminärsvar. Men med tanke på mängden potentiella vittnen som kan sett eller hört något så är det precis som du säger absolut inte förvånande med förlängd häktning. Hur många kan ha arbetat på en vårdavdelning vid tre olika dygn? Säkert 30 personer. Sen tillkommer de som kan ha hört något.

Jag tror att både du och jag vet att bara för att det finns en "förtur" betyder inte det att alla aktuella fall hamnar i denna förtur.

Vi har en lag i Sverige som säger att unga brottslingar ska hamna inför domstol inom sex månader. Gör alla dessa det? Nej...

Jag vet minst tre ärenden de senaste 14 månaderna där resultatet av en topsning av en misstänk gärningsman tagit fler än sex veckor att analysera och resultatet meddelats åklagaren. Vid ett av ärendena väckte åklagaren åtal och domstolen påbörjade förhandlingarna utan att resultatet hade kommit. Under första rättegångsdagen kom dock resultatet och under rättegångsdag två framlades bevisen inför tingsrätten. Det blev sedan den tyngsta bevisningen i det fallet. Finn några fel här...
Citera
2021-09-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Jag tror att både du och jag vet att bara för att det finns en "förtur" betyder inte det att alla aktuella fall hamnar i denna förtur.

Vi har en lag i Sverige som säger att unga brottslingar ska hamna inför domstol inom sex månader. Gör alla dessa det? Nej...

Jag vet minst tre ärenden de senaste 14 månaderna där resultatet av en topsning av en misstänk gärningsman tagit fler än sex veckor att analysera och resultatet meddelats åklagaren. Vid ett av ärendena väckte åklagaren åtal och domstolen påbörjade förhandlingarna utan att resultatet hade kommit. Under första rättegångsdagen kom dock resultatet och under rättegångsdag två framlades bevisen inför tingsrätten. Det blev sedan den tyngsta bevisningen i det fallet. Finn några fel här...

Framförallt kan tiderna ändras från nästan dag till dag. Därav mitt "just nu". Och det gäller bara enkla prov. Rapekit tar beklagligt lång tid. Åtal utan prov blir lika galet som när en rätt ung person satt häktad 2 mån I väntan på provsvar. Som när det kom helt friade. Fick såklart skadestånd osv, men är ju långt från ett rättssäkert sätt att bedriva brottsutredningar

Jag gissar att man i fallet med sjuksköterskan rätt snart får svar. Om det väcks åtal nästa fredag så fanns nog ingen dna-bevisning eller NFC skötte sig.
Citera
2021-09-30, 18:27
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Allt som står i tidningarna är inte sant helt enkelt. Han har dopingbrott I belastningsregistret, begånget i juni 2020 och godkände strafföreläggande i oktober samma år. 150 dagsböter, nu minns jag inte summan per dagsbot men summa summarum 42 000 kr i dagsböter.

Fast har man godkänt strafföreläggande så är man ostraffad, det är det som är själva poängen med strafföreläggande (det liksom står i ordet). Så tidningen ljuger inte, åtminstone inte i det här avseendet.
Citera
2021-09-30, 18:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Fast har man godkänt strafföreläggande så är man ostraffad, det är det som är själva poängen med strafföreläggande (det liksom står i ordet). Så tidningen ljuger inte, åtminstone inte i det här avseendet.
Trams.
Citat:
Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret.
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande-och-dagsboter/
Citera
2021-09-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Trams.
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande-och-dagsboter/

Precis så. Trams är ordet.

Strafföreläggande infördes för att avlasta domstolarna. En gärningsman kunde istället för att dras inför domstol inför åklagaren erkänna sitt brott och få ett strafföreläggande, och betala böter. Det betyder inte att han är ostraffad.

"har man godkänt strafföreläggande så är man ostraffad". Nej det är precis tvärtom. I samma sekund du godtar strafföreläggandet har du erkänt ditt brott.

Är du så korkad att du tror att bara för att du godtar ett strafföreläggande så innebär det att du är ostraffad/oskyldig?

https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/strafforelaggande/

"Vid mindre allvarliga brott kan åklagare besluta om ett så kallat strafföreläggande i stället för att väcka åtal, vilket innebär att det inte blir någon rättegång. En förutsättning för ett strafföreläggande är att den som misstänks för brottet har erkänt det"

"Om du inte godkänner, antingen genom att betala eller genom att både betala och skriftligt godkänna strafföreläggandet, kan åklagaren komma att väcka åtal vid tingsrätten."
Citera
2021-10-01, 09:50
Medlem
Khorogs avatar
Citat:
Framförallt kan tiderna ändras från nästan dag till dag. Därav mitt "just nu". Och det gäller bara enkla prov. Rapekit tar beklagligt lång tid. Åtal utan prov blir lika galet som när en rätt ung person satt häktad 2 mån I väntan på provsvar. Som när det kom helt friade. Fick såklart skadestånd osv, men är ju långt från ett rättssäkert sätt att bedriva brottsutredningar

Jag gissar att man i fallet med sjuksköterskan rätt snart får svar. Om det väcks åtal nästa fredag så fanns nog ingen dna-bevisning eller NFC skötte sig.

Är ju sjukt mycket som tas prov på när det kommer till ett rape-kit. Förstår att det tar lång tid att analysera det men blir ju såklart besvärligt när svar dröjer.
Citera
2021-10-01, 15:30
Medlem
Citat:

Det är bara att dela 42 000 med 150 och då får du fram beloppet 280 kr.

150 dagsböter är dessutom det högsta antalet du kan få när det kommer till dagsböter och 30 är det lägsta, men det vet du säkert. Men alla vet nog inte det därav att jag nämner det. Döms du för fler brott kan det däremot uppgå till 200 st. Han har med andra ord fått det högsta antalet.

Dagsboten ska sedan i normalfallet motsvara en 1 000-del av årsinkomsten. Han borde alltså tjänat ca 280 000 kronor då han utdelades bötesbeloppet.

Nu vet jag inte vad en sjuksköterska tjänar, men årsinkomsten låter lite låg. Men samtidigt tas hänsyn till en del avdrag innan beslutet om beloppet tas så han kan tex haft lån som sänkte dagsboten.

Men ändå, 280 000 i årsinkomst innebär strax över 23 000 kr i månadslön, det låter väldigt lågt. Vad tjänar en sjuksköterska i snitt?
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2021-10-01 kl. 15:33.
Citera
2021-10-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khorog
Är ju sjukt mycket som tas prov på när det kommer till ett rape-kit. Förstår att det tar lång tid att analysera det men blir ju såklart besvärligt när svar dröjer.

Det tar inte särskilt lång tid. Problemet är att NFC har så många prover att analysera så det är en enorm kö.

NFC borde fördubbla sin organisation, då skulle varken brottsoffer, misstänka gärningspersoner, åklagare och domstolar behöva vänta. Sedan har å andra sidan domstolarna så mycket att göra så de borde också behöva bygga ut sin kapacitet. Framför allt hovrätterna där det kan ta över ett år efter att tingsrätternas domar har förkunnats innan de tar upp fallen.
Citera
2021-10-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Det tar inte särskilt lång tid. Problemet är att NFC har så många prover att analysera så det är en enorm kö.

NFC borde fördubbla sin organisation, då skulle varken brottsoffer, misstänka gärningspersoner, åklagare och domstolar behöva vänta. Sedan har å andra sidan domstolarna så mycket att göra så de borde också behöva bygga ut sin kapacitet. Framför allt hovrätterna där det kan ta över ett år efter att tingsrätternas domar har förkunnats innan de tar upp fallen.

NFC har ju behövt mer resurser ända sen de hette SKL. Men precis som du säger så skulle de få det skulle proppen vara bli i nästa led. Och det lät ju dröja innan någon regering vill ta tag på resursbristproblemen på allvar och öppna budgetplånboken på riktigt.

Ang dagsböterna.
Och ja såklart kunde jag dividerat, måste varit osedvanligt trött den dag jag skev. Skämsmössa på!

Låter väldigt lågt med 23 ja, de få personer jag känner som är sjuksköterska tjänar betydligt mer, kring 35 som minst. Men när utbildade han sig, han kanske var nyexaminerad då och hade ingångslön? Fast är den så låg ens? Mer troligt med höga skulder kanske.
Citera
2021-10-01, 22:24
Medlem
Är det någon som vet hur det går?
Citera
2021-10-01, 22:36
Medlem
.
Senast redigerad av 1144J 2021-10-01 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in