2021-10-01, 20:43
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Du menar nog tvärtom med din första mening. Och i allt, så menar vi tvärtom. Det finns all anledning att vara frisk i ett samhälle som blir värre och värre. Jag förstår inte alls vilken poäng du har i att de skulle löna sig att drabbas av nåt, när samhället inte längre är intresserat av att uppfylla den enda plikt den har.

?

Stämmer bra det, gick in och ändrade första meningen!

Jag skrev "välfungerande" ... inte "frisk" - och ja det finns all anledning att vara frisk trots allt, det är ju inte något jag opponerat mig emot.

Det fetade i ditt inlägg ovan ... vá menarú eller?

Var har du fått detta från ... "de skulle löna sig att drabbas " ...?
Senast redigerad av ElIzzard 2021-10-01 kl. 20:52.
Citera
2021-10-01, 20:44
Medlem
***s avatar
Om han nu hade planer på att ta livet av sig torde det ju ha varit rimligast att det skedde i samband med explosionen. Det hade ju också gjort mer "skada" än bara explosionen, och det tycks ju ha varit skadeeffekten han var ute efter. Men eftersom han syntes vid liv efteråt så skulle jag tro att han lever och gömmer sig nånstans.

Han har ju haft lång tid på sig att förbereda sig, så kan ju ha ett gömställe klart dit han har flyttat kläder och andra ägodelar. Om man kunnat förbereda sig så är det ju tämligen enkelt att bara försvinna och hålla sig undan rätt så länge.
Citera
2021-10-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Ligger Kungälv i närheten
https://www.google.com/maps/dir/%C3%96vre+Husargatan,+G%C3%B6teborg/442+71+Kovikshamn/@57.780627,11.7107926,11z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x464ff314d4b2f3 cd:0x7c74c63e659c2396!2m2!1d11.9557353!2d57.692729 6!1m5!1m1!1s0x46457d5176dc8ba9:0xa01907aa3407760!2 m2!1d11.6858169!2d57.8373023
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Det här verkar väl ändå vara ett tänkbart förslag. Deflagration, mycket rök stor sprängkraft. En större fyrverkeripjäs avfyrad inomhus skulle ju kunna åstadkomma just detta.
En gång i tiden fanns en firma i Göteborg som bland annat sålde fyrverkeripjäser. På deras bilar stod en slogan "Kruthansson, firman som smäller högst". Detta visade sig slutligen vara dagsens sanning. Företaget upphörde hastigt.

Man flyttade till en fabrik som ligger nära Söderleden, sedan cirka 1984 flyttade man vidare till Gatersered, med infart från Spårhagavägen mellan Billdal och Lindome, 500m säkerhetsavstånd från bostadshus.

Verksamheten delade sig 2001-02 där vanliga fyrverkerier (nyår/Påsk) flyttade till Skärhamn i Fyrverkerimästarnas lokaler medan nödsignaler för sjöfarten och lysraketer för militära ändamål flyttade till Lindesberg. Jobbade där under några år (de sista).

Tillverkningen av nyårs/påsksmällare hade då flyttat till Kina, men nödsignalproduktionen gjordes på plats. Smällare och sådant liksom nödsignaler åldras snabbare om det utsätts för temperaturväxlingar så på en kommersiell båt byts de med C.a 36-48 månaders mellanrum, styrs av SOLAS (Obs det var vad som gällde när jag var där kan inte om det är samma nu), Förvaras nödsignaler och dylikt torrt under konstant temperatur håller de avsevärt längre ex. i militärförråd. Det är därför ej att rekommendera att förvara för gamla saker. Hade själv roligt under många år efteråt med prototyper till nyårssmällare tex hangarfartyg som man puttade ut i vatten och sedan flög flygplanen upp fullständigt livsfarligt okontrollerat givetvis aldrig godkända och saluförda, så man använde skyddsglasögon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Om han planerat att ta livet av sig kunde han ha stannat kvar på explosionsplatsen.

Hmmm...ja varför inte? Vem vet? Hade väl gått snabbast så om han ville dö?
Citera
Medlem
PubMixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är flera mil från Annedal. Varför skulle hen cykla dit och dränka sig?

Nä då är det kanske inte så troligt. Jag känner inte till Göteborg så bra.
Men då är det ju knappast troligt att det skulle vara Mark som hittats där i Kungälv
Citera
2021-10-01, 20:46
Medlem
activateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Grannens beskrivning insinuerar dock tecken på åtminstone någon diagnos:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RrOqxW/skrek-till-misstankte-bombmannen-vad-har-du-gjort-din-javel

Kanske Asperger, då han tydligen skulle vara intelligent?

Jag tror inte på att grannen såg Lorentzon och skrek "vad har du gjort din jävel". Känns som en efterhandskonstruktion.
Citera
2021-10-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Grannens beskrivning insinuerar dock tecken på åtminstone någon diagnos:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RrOqxW/skrek-till-misstankte-bombmannen-vad-har-du-gjort-din-javel

Kanske Asperger, då han tydligen skulle vara intelligent?

Diagnos eller till och med Asperger, baserat på några korta rader från enstaka individer i Aftonbladet?

Du jobbar varken som psykolog eller läkare förstår jag.

Sorterar du bruna och röda lappar i ditt jobb?
Eventuella gärningsmannen förefaller vara mer intelligent.
Citera
2021-10-01, 20:48
Medlem
Mest sannolikt inte mgm i drunkningstillbudet utanför Kungälv.

Enligt polisen hade mannen fallit i vattnet från en båt. Vid 20.30-tiden meddelade polisen att mannen är död. Det finns ingen missanke om brott.

Anhöriga är underrättade.
RIP
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Lägenheten var spartanskt inredd enligt polisen som gjorde husrannsakan så det fanns nog inte mycket av värdesaker, pga brist på pengar. Kanske bara en säng, matbord, stolar och en bokhylla?
Men det var väl i det gamla brottet? Vad man hittat nu vet vi inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är flera mil från Annedal. Varför skulle hen cykla dit och dränka sig?
Inte för att jag tror att det är han som hittats. Men det lär ju finnas fler transportmedel än cykel för att ta sig dit.
Hur som helst så kan denna man ha tagit sig nästintill vart som helst. Så även till Kungälv
Citera
2021-10-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Nä då är det kanske inte så troligt. Jag känner inte till Göteborg så bra.
Men då är det ju knappast troligt att det skulle vara Mark som hittats där i Kungälv

Tar runt 40 minuter under nattetid om man tar bussar.

Har det avskrivits att han tagit kollektivtrafik därifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in