2021-10-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det är väl just det han gör. Folk måste väl kunna prata över olika åldrar utan att folk tror att den ena vill knulla den andre eller ens är attraherad. Hon var bekant MUFare dessutom. Men är inte förvånad, Sverige är ett av de mest åldersdiskriminerande länderna i världen. Säger en gubbe hej till en flicka/pojke är det likställt med att han plockat fram kuken.

Det har jag inte tänkt, för min del. Inte sett någon i tråden som skrivit det heller. Hans kuk har jag inte sett att någon skrivit om. Var får du det ifrån?

Risken för äldre män att ta hem femtonåringar finns ju där. Men Bali kanske tycker det var värt det?
Citera
2021-10-01, 14:59
Medlem
Ankdammsmans avatar
Detta är minst sagt intressant:

https://oacceptabelt.com/2021/09/18/bali-gate-komplott/amp/?__twitter_impression=true

Om man inte är journalist, såklart. Då är det helt ointressant.
Citera
2021-10-01, 15:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarbukett
Det har ju inte ens prövats. Och man kan om det prövas bli fälld eller inte fälld. Du behöver läsa på lite.

Du behöver läsa detta! 😎

"Förundersökning mot riksdagsledamoten Hanif Bali läggs ner, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.

Misstanken gällde utnyttjande av barn för sexuell posering.

– Jag anser inte att de aktuella bilderna utgör sexuell posering, säger åklagare Maria Sterup i ett pressmeddelande"

https://www.expressen.se/nyheter/forundersokning-mot-hanif-bali-nedlagd/

Den fullt logiska slutsatsen är alltså att Hanif Bali är friad från misstanken.
Citera
2021-10-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Detta är minst sagt intressant:

https://oacceptabelt.com/2021/09/18/bali-gate-komplott/amp/?__twitter_impression=true

Om man inte är journalist, såklart. Då är det helt ointressant.

Det ligger hundar begravda här. Undrar om det går att reda ut vilka personer som har gjort vad här. Kan verkligen varit så korkad att de trodde att Bali skulle åka dit på det där, eller menar de att de räcker gott att blåsa upp saken till oanade proportioner? Alltså vad har liksom mest hänt och vad är uträknat?
Citera
2021-10-01, 16:00
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Det ligger hundar begravda här.

En hel kennel, verkar det som.

Citat:
Undrar om det går att reda ut vilka personer som har gjort vad här.

De verkar inte så bra på att sopa igen spåren, så det kan det nog göra. Frågan är snarare om viljan finns hos gammelmedierna.

Citat:
Kan verkligen varit så korkad att de trodde att Bali skulle åka dit på det där, eller menar de att de räcker gott att blåsa upp saken till oanade proportioner?

Planen var faktiskt ganska bra:

- Tajma det till nomineringen, vilket visar att de förstår hur partierna fungerar.
- En snaskig anklagelse med sex och minderåriga som smetar fast.
- En korrekt bedömning av att medierna skulle nappa och gå på deras linje.

De verkar ha missbedömt Bali och kanske stämningen efter Benny Fredriksson som fick vissa i medierna att tveka lite, men på det hela taget var det en bra plan med goda chanser att lyckas. Att de verkar komma undan visar också på en korrekt bedömning av journalistkåren.

Hade Bali inte krävt polisanmälan och/eller Kristersson fått panik hade de lyckats. Att satsa på Balihatande journalister och fega moderater är smarta pengar.
Senast redigerad av Ankdammsman 2021-10-01 kl. 16:06.
Citera
2021-10-01, 16:14
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Det har ju inte ens prövats. Och man kan om det prövas bli fälld eller inte fälld. Du behöver läsa på lite.

Du fattar verkligen inte hur det fungerar. Det håller alltså inte för åtal, vilket innebär att det avskrivs. Det är som att bli friad utan att bli åtalad, för att försöka översätta.

Ibland blir folk friade på teknikaliteter, men här fann alltså åklagaren att hennes version inte stämde.
Citera
2021-10-01, 16:16
Medlem
mvpys avatar
Från Hanifs Facebook

För ett par veckor sedan sattes kronan på verket i att försöka få bort mig ur politiken när jag blev oskyldigt anklagad för ett vidrigt brott. Resultatet blev att jag hängdes i media, dagligen fick mitt namn draget i smutsen och pådyvlades den ena förtalsgrundande anklagelsen efter den andra av tyckonomer på sociala medier. Detta medan jag hela tiden varit positivt inställd till en förundersökning där jag var villig att samverka för att bevisa min oskuld.

Det har varit de värsta veckorna i mångas liv. Inte bara mitt utan även min fästmö, min familj och vänner har utsatts för de fruktansvärda konsekvenser som en sådan här anklagelse utmynnar i. Utan deras stöd hade jag inte tagit mig igenom detta. Tack även till alla ni som hört av er och inte dömt mig på en ogrundad anklagelse som bara av en slump råkar komma precis i lagom tid för när partiet sätter sina nomineringslistor.

Det finns enskilda i partiet som använder smutsiga metoder för att utmanövrera konkurrenter och det kommer bli en lärdom av denna affär, men jag uppmanar alla att inte dreva mot min anklagare, ingen förtjänar det. Det tar emot att sätta sig i samma riksdagsgrupp och kalla de som anonymt går ut och sparkar på mig när jag ligger för kollegor.

Trots att jag blivit rentvådd fortsätter vissa av dessa ”anonyma moderater” att trycka på för att peta mig. Jag tänker inte avgå, jag kommer fullfölja mitt löfte till mina väljare om att representera dem mandatperioden ut. Men det finns en gräns för hur mycket man kan agera murbräcka och minröjare för ett parti, för politik som de idag fördömer och om några år adopterar och applåderar.

Därför är min vilja att kandidera till riksdagen igen obefintligt, men mitt engagemang för politiken och Sverige är oförändrat och är ganska säker på att jag kommer hitta, med hjälp av er, andra kanaler för engangemang.
Citera
2021-10-01, 16:17
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Du fattar verkligen inte hur det fungerar. Det håller alltså inte för åtal, vilket innebär att det avskrivs. Det är som att bli friad utan att bli åtalad, för att försöka översätta.

Ibland blir folk friade på teknikaliteter, men här fann alltså åklagaren att hennes version inte stämde.
Man kan inte bli friad för ett brott som inte begåtts.
PS Hennes version stämde nog men det var inte brottsligt.
Senast redigerad av crocodilelilo 2021-10-01 kl. 16:19.
Citera
2021-10-01, 16:19
Medlem
Det bör noteras att Hanif Bali inte har genomgått några förhör enligt chefsåklagare Maria Sterup

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/forundersokningen-mot-hanif-bali-nedlagd/#:~:text=Maria%20Sterup%20s%C3%A4ger%20ocks%C3%A5% 20att%20Hanif%20Bali%20inte%20genomg%C3%A5tt%20n%C 3%A5gra%20f%C3%B6rh%C3%B6r.
Citera
2021-10-01, 16:25
Medlem
Citat:

Saken har inte prövats betyder att det inte har varit någon rättegång. Det där med friad och inte friad är något slags folkligt uttryck som inte visar vad det är frågan om. Efter en rättegång kan man fällas eller inte fällas, men ingen döms som oskyldig eller friad från skuld.
Senast redigerad av sommarbukett 2021-10-01 kl. 16:30.
Citera
2021-10-01, 16:28
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Man kan inte bli friad för ett brott som inte begåtts.

Nej, men för att bli friad i den meningen måste man först bli åtalad. Om man inte ens blir åtalad är man alltså i ett avseende "mer friad" än den som blir friad eftersom åklagaren bedömer att bevisen inte håller.

Citat:
Hennes version stämde nog men det var inte brottsligt.

Åklagaren fann att hennes version inte stämde alls.

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det bör noteras att Hanif Bali inte har genomgått några förhör enligt chefsåklagare Maria Sterup.

Nej, det kom inte ens så långt. Man kan uttrycka det som att både anmälan och bevisen var skräp.
Citera
2021-10-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Från Hanifs Facebook

För ett par veckor sedan sattes kronan på verket i att försöka få bort mig ur politiken när jag blev oskyldigt anklagad för ett vidrigt brott. Resultatet blev att jag hängdes i media, dagligen fick mitt namn draget i smutsen och pådyvlades den ena förtalsgrundande anklagelsen efter den andra av tyckonomer på sociala medier. Detta medan jag hela tiden varit positivt inställd till en förundersökning där jag var villig att samverka för att bevisa min oskuld.

Det har varit de värsta veckorna i mångas liv. Inte bara mitt utan även min fästmö, min familj och vänner har utsatts för de fruktansvärda konsekvenser som en sådan här anklagelse utmynnar i. Utan deras stöd hade jag inte tagit mig igenom detta. Tack även till alla ni som hört av er och inte dömt mig på en ogrundad anklagelse som bara av en slump råkar komma precis i lagom tid för när partiet sätter sina nomineringslistor.

Det finns enskilda i partiet som använder smutsiga metoder för att utmanövrera konkurrenter och det kommer bli en lärdom av denna affär, men jag uppmanar alla att inte dreva mot min anklagare, ingen förtjänar det. Det tar emot att sätta sig i samma riksdagsgrupp och kalla de som anonymt går ut och sparkar på mig när jag ligger för kollegor.

Trots att jag blivit rentvådd fortsätter vissa av dessa ”anonyma moderater” att trycka på för att peta mig. Jag tänker inte avgå, jag kommer fullfölja mitt löfte till mina väljare om att representera dem mandatperioden ut. Men det finns en gräns för hur mycket man kan agera murbräcka och minröjare för ett parti, för politik som de idag fördömer och om några år adopterar och applåderar.

Därför är min vilja att kandidera till riksdagen igen obefintligt, men mitt engagemang för politiken och Sverige är oförändrat och är ganska säker på att jag kommer hitta, med hjälp av er, andra kanaler för engangemang.

Ja det var ganska väntat att den gamla dammiga offerkoftan skulle åka på igen hos Hanif Bali.

Det förhåller sig så att Hanif Bali har förbrukat sitt förtroende inom Moderaterna på grund av
sitt olämpliga uppträdande.

Jag gissar på att Moderaterna och partiledningen har fört en hel del dialog med Hanif Bali kring hans olämpliga uppträdande
och gett honom valet att antingen självmant dra sig tillbaka eller finna sig i att bli petad längre fram.

Det blir alldeles för svårt för Hanif Bali att kunna sitta kvar som riksdagsledamot för Moderaterna
under nästa mandatperiod.

Hanif Bali har agerat dumt, olämpligt och omdömeslöst och får nu ta konsekvenserna av det helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in